Re: G-IOTA Espresso grinder -> Niche Zero z'n (nog onbekende) concurrent?

91
Hoe wordt dat eigenlijk bepaald of een maler geschikt voor ssp schijven is en/of geschikt voor licht gebrande bonen?
Weigert hij te draaien, hoor je het aan het geluid van de motor, zie je het aan het maalsel?
De schijven moeten ten eerste passen. Verder trial en error.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

92
Ok de keuzestress begint toch een beetje toe te nemen dus bij deze even een "wat zouden jullie doen?"

Ik heb dus een order open staan voor een Niche Zero, deze komt naar verwachting de tweede week van maart ergens binnen, ongeveer tegelijk dus met de 'release' van deze G-IOTA die ik ook zeer interessant vind. Als ik voor de variant met SSP schijven zou gaan maken de twee malers qua prijs niet zo'n groot verschil (Niche is dan met alle BTW / toeslagen er bij een paar tientjes duurder).
Ik zal de maler voornamelijk voor espresso gebruiken en hoewel ik over het algemeen wat donkerder gebrandde bonen drink vind ik het ook zeker leuk om zo nu en dan wat lichtere bonen te drinken.

De Niche is op single dosing thuismaler gebied momenteel natuurlijk volgens velen een beetje de goudstandaard en de G-IOTA moet zich in die zin nog bewijzen... Zijn er in jullie ogen redenen waarom de G-IOTA in potentie toch beter zou kunnen zijn dan de Niche? Of juist andersom? Er word veel gezegd over conisch vs. plat maar proef je dat verschil nou echt als hobbyist die 3 à 4 espresso's per dag drinkt?

Ben benieuwd wat jullie denken
Bezzera BZ-10 / Niche Zero

94
Conisch kies je vooral voor het gemak, minimale afstelling van shot-tot-shot. Maar de smaak is wat molliger en minder uitgesproken dan een vlakke schijf. Als je puur kijkt naar extraxtievermogen dan is vlakke schijf de winnaar, maar de vergevingsgezindheid van een conische schijf maakt (voor de alledaagse gebruiker) ontzettend veel goed.

Als het voor het gemak is, zou ik de mazzer kony (die het maalwerk deelt met de Niche) zo weer terug in huis nemen. Als ik het puur op het gebied van smaak bekijk zou ik de Atom 75 (die haar plaats innam) niet snel meer de deur willen wijzen...

95
Arie Bombarie schreef: do 18 feb 2021, 17:43 Ok de keuzestress begint toch een beetje toe te nemen dus bij deze even een "wat zouden jullie doen?"
Uit je bericht blijkt niet dat je budget beperkt zou zijn, dus in dat geval, gewoon allebei aanschaffen en al naar gelang er eentje van wegdoen. Naar beide malers zijn mensen benieuwd en voor het gemak van "zo goed als nieuw, even ophalen en klaar" wil men best wat betalen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

96
Hoi allen.

:) Mijn budget is wel enigszins beperkt. Ik had echter mijn zinnen gezet op de Niche maar die wordt door de Brexit ineens behoorlijk duurder. Op marktplaats worden ze voor €850,- en meer aangeboden. Ik was dan ook blij verrast toen ik hoogte kreeg van de G-IOTA. :D Ik zoek echt een single dosing grinder. Ik twijfel een beetje omdat de G-IOTA platte maalschijven heeft en de Niche Conische.

Klopt het dat Conische maalschijven in het voordeel zijn voor single dosing en/of maalsnelheid? De platte maalschijven van de G-IOTA zijn behoorlijk groter. Zijn die dan weer in het voordeel omdat de motor dan lager in toeren kan draaien en minder warm wordt?

Misschien stel ik wel hele domme vragen maar ik heb nog maar kort het thuis barista virus opgelopen en volg met veel nieuwsgierigheid dit topic. :P

Groeten, Jos

97
Zijn allebei vast en zeker goeie malers. De Niche is al meer bekend en geeft je meer zekerheid op dit moment, het leuke van de G-IOTA is dat je dan een van de eerste bezitters bent.

Ik zou me niet druk maken om plat, conisch, toerental, wattage. Je gaat er geen café mee beginnen dus zijn ze allebei even prima wat aandrijving betreft.

Gewoon doen wat je leuk vindt, waar je zin in hebt en dan niet omkijken ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino