Pti schreef: za 20 feb 2021, 11:24
Ik heb van de week iemand gesproken die aangaf dat je de (br)extra kosten van de Niche Zero terug kun vorderen bij de belastingdienst. Alle bestellingen die namelijk vóór de ingang van Brexit (op 1jan) zijn geplaatst zouden moeten vallen onder de oude regelgeving. Alleen vanwege "gemak" en automatisering wordt alles dat vanaf dat moment de grens over gaat op de nieuwe manier verwerkt, dus met toeslag.
De procedure schijnt nog al omslachtig te zijn, dus het is even huiswerk doen. Maar voor iedereen die de ca. €200 terug wil vorderen of hierdoor mogelijk niet besluit van de aankoop af te zien. In grote lijnen moet je eerst toestemming van de gebruikte vervoerder krijgen om de invoerkosten terug te vorderen, dat moet schriftelijk. Met die brief kun je bij de douane de procedure starten om de extra betaalde BTW terug te vorderen.
Nogmaals, ik heb geen details, alleen huiswerk. Het is even een klusje en je moet er huiswerk voor doen. Maar uitpluizen kan de moeite waard zijn.
Hoi Pti
Zou je mij hier meer over kunnen vertellen? of heb je misschien contactgegevens van de persoon die je deze tip gegeven heeft?
Ik heb net de belastingdienst en de douanetelefoon gebeld maar kom daar niet veel verder mee qua informatie.
En is het terugvorderen van de invoerkosten alleen voor zakelijke bedrijven? Of ook als je iets als consument koopt?
Ik hoop dat je mij kunt/wil helpen!
Vriendelijke groetjes,
Rosanne