Puck blijft aan douchekop hangen...

1
Afgesplitst van "nieuw espresso apparaat" in het Espressomachines & Halfautomaten forum


Aangezien mijn topic inmiddels diverse andere dingen heeft besproken dan origineel de bedoeling was (ik noem een cursus opschuimen, een discussie over tips :) ), even een beginnersvraag.

Als je puck aan de douchekop blijft hangen betekent dit zeker dat je niet hard genoeg aandrukt? Gebeurt me alleen bij de enkelkops houder. Waarschijnlijk omdat ik deze niet goed aan kan drukken.
Vraag 2, kun je ook de 2kops houder halfvol doen voor 1kopje, dan hoef je die enkelkopshouder niet te gebruiken (als het kopje tenminste breed genoeg is).

Re: nieuw espressoapparaat

2
klootwyk schreef:Aangezien mijn topic inmiddels diverse andere dingen heeft besproken dan origineel de bedoeling was (ik noem een cursus opschuimen, een discussie over tips :) ), even een beginnersvraag.

Als je puck aan de douchekop blijft hangen betekent dit zeker dat je niet hard genoeg aandrukt? Gebeurt me alleen bij de enkelkops houder. Waarschijnlijk omdat ik deze niet goed aan kan drukken.
Kan ook zijn dat je teveel koffie in je puck hebt (heb ik wel eens bij een enkelkops filter). Dat merk je ook meteen als je je portafilter in je groep draait. Probleem is (bij mij) alleen dat je dan al te laat bent: als je 'm er uit haalt, is je koffie al vochtig en wordt het alleen maar een zooitje..
Vraag 2, kun je ook de 2kops houder halfvol doen voor 1kopje, dan hoef je die enkelkopshouder niet te gebruiken (als het kopje tenminste breed genoeg is).
Ik kan niet bedenken waarom, maar aangezien ik het nog nooit heb gelezen denk ik dat het niet gaat. Heb er zelf ook wel eens over nagedacht.. Nooit geprobeerd.

Re: nieuw espressoapparaat

3
Als het goed is raakt je puck niet of nauwelijks je douche als je de pf er in zet. Doet die dat wel dan heb je er teveel in gedaan en kan je puck niet uitzetten als hij nat wordt en heb je bovendien grote kans op channeling doordat de puck breekt, met alle gevolgen van dien.
Zoals Steef al schreef: als je je pf in de machine zet mag je eigenlijk geen weerstand voelen. Als het goed is, blijft dan je puck ook niet meer tegen de douche kleven.
Inderdaad niet nadat je de pf er al een keer hebt ingezet nog gaan proberen er nog wat uit te halen, je verbreekt anders het verband van de puck met je filter, met opnieuw channeling tot gevolg.

Als je de helft koffie in je filter doet heb je natuurlijk wel een andere verhouding breedte-diepte van je puck, met een andere extractie tot gevolg. En je houdt er natte pucks aan over. Ik zou eerder de filter niet te vol doen, en dan maar wat eerder stoppen, of er een ristretto van maken.

Volgens mij zijn de meeste mensen het er wel over eens dat je betere koffie krijgt in een dubbel bakje, en dat het enige filter dat goed functioneert voor een enkele het La Marzocco-enkel-filter is. Maar daar past ook maar zo 10 gram in.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: nieuw espressoapparaat

4
klootwyk schreef:Aangezien mijn topic inmiddels diverse andere dingen heeft besproken dan origineel de bedoeling was (ik noem een cursus opschuimen, een discussie over tips :) ), even een beginnersvraag.

Als je puck aan de douchekop blijft hangen betekent dit zeker dat je niet hard genoeg aandrukt? Gebeurt me alleen bij de enkelkops houder. Waarschijnlijk omdat ik deze niet goed aan kan drukken.
Vraag 2, kun je ook de 2kops houder halfvol doen voor 1kopje, dan hoef je die enkelkopshouder niet te gebruiken (als het kopje tenminste breed genoeg is).
als je puck blijft hangen kan het ook zijn dat je maling te fijn is, hierdoor blijft de puck te nat waardoor hij blijft plakken.
wat vraag 2 betreft, als je de 2kops half vol doet is er teveel ruimte en spuit je je aangetamte koffie los met als gevolg dat je dus een hele slappe koffie krijgt een totaal geen puck maar zeer natte drap in je filter.

met een enkele filter is ook een goede koffie te zetten mits je er het goede bakje in hebt, er zijn er namelijk met verschillende maten (6 en 7 grams) . het is dus belangrijk dat je daar de goede verhouding in vind. uit een dubbel filter komt meestal een betere bak omdat dit bakje qua breedte even breed is maar dieper, hierdoor is het water langer in aanraking met je koffie wat dus een betere extractie geeft.

Re: nieuw espressoapparaat

5
Te fijn gemalen zou mischien wel kunnen, ik heb op de dubbele puck altijd een heel klein beetje water nog staan na het zetten. Is dat een teken van de fijn malen? Ik zal eens wat grover instellen en wellicht nog iets harder aanduwen proberen. Ook zal ik proberen bij het enkel bakje iets minder er in te doen. Ik zat het eens afwegen op de weegschaal...

Bedankt voor de suggesties zo ver.

Re: nieuw espressoapparaat

6
klootwyk schreef:Te fijn gemalen zou mischien wel kunnen, ik heb op de dubbele puck altijd een heel klein beetje water nog staan na het zetten. Is dat een teken van de fijn malen? Ik zal eens wat grover instellen en wellicht nog iets harder aanduwen proberen. Ook zal ik proberen bij het enkel bakje iets minder er in te doen. Ik zat het eens afwegen op de weegschaal...

Bedankt voor de suggesties zo ver.
kan inderdaad komen door te fijn malen, kan ook zijn het systeem vervuild is waardoor hij het water na het zetten er niet goed afzuigd. meestal volstaat het met grover malen, harder tampen is meestal niet nodig.
en hou het bij 1 koffie soort, iedere koffie heeft zijn eigen afstelling nodig. met de ene koffie een droge puck kan met een andere koffie met de zelfde maalgraad en vaste hoeveelheid ingesteld (timer) een natte puck op leveren.
als je gaat wegen begin dan met 7 gram voor een enkele, daar moet je een goede bak mee kunnen zetten.

Re: Puck blijft aan douchekop hangen...

7
ronald66 schreef: als je puck blijft hangen kan het ook zijn dat je maling te fijn is, hierdoor blijft de puck te nat waardoor hij blijft plakken.
wat vraag 2 betreft, als je de 2kops half vol doet is er teveel ruimte en spuit je je aangetamte koffie los met als gevolg dat je dus een hele slappe koffie krijgt een totaal geen puck maar zeer natte drap in je filter.
Lijkt me meer omdat de weerstand niet hoog genoeg waardoor het water dus veel te snel door de puck heen loopt. Lijkt me weinig te doen met losspuiten van de koffie? Bij mij 'spuit'' het water nou niet echt uit mijn machine.
ronald66 schreef: met een enkele filter is ook een goede koffie te zetten mits je er het goede bakje in hebt, er zijn er namelijk met verschillende maten (6 en 7 grams) . het is dus belangrijk dat je daar de goede verhouding in vind. uit een dubbel filter komt meestal een betere bak omdat dit bakje qua breedte even breed is maar dieper, hierdoor is het water langer in aanraking met je koffie wat dus een betere extractie geeft.
Water is in principe, als je het goed doet, ongeveer even lang in aanraking met de koffie bij een single shot. Heeft meer met chaneling aan de wand te maken naar ik heb begrepen, dit komt weer doordat de vorm van het bakje het niet goed toelaat een goede seal met de wand te maken. Met een LM single bakje lukt dit wel. Maar misschien heb ik het fout natuurlijk
ronald66 schreef: kan inderdaad komen door te fijn malen, kan ook zijn het systeem vervuild is waardoor hij het water na het zetten er niet goed afzuigd. meestal volstaat het met grover malen, harder tampen is meestal niet nodig.
en hou het bij 1 koffie soort, iedere koffie heeft zijn eigen afstelling nodig. met de ene koffie een droge puck kan met een andere koffie met de zelfde maalgraad en vaste hoeveelheid ingesteld (timer) een natte puck op leveren.
als je gaat wegen begin dan met 7 gram voor een enkele, daar moet je een goede bak mee kunnen zetten.
Water afzuigen? hoe zit dat precies in elkaar, die kon ik nog niet.

Ik denk dat wat minder koffie in het bakkie (bv met een bolle vinger afstrijken) wonderen zal doen
Is de 6th wave aan het voorbereiden

Re: Puck blijft aan douchekop hangen...

8
ronald66 schreef: met een enkele filter is ook een goede koffie te zetten mits je er het goede bakje in hebt, er zijn er namelijk met verschillende maten (6 en 7 grams) . het is dus belangrijk dat je daar de goede verhouding in vind. uit een dubbel filter komt meestal een betere bak omdat dit bakje qua breedte even breed is maar dieper, hierdoor is het water langer in aanraking met je koffie wat dus een betere extractie geeft.
Water is in principe, als je het goed doet, ongeveer even lang in aanraking met de koffie bij een single shot. Heeft meer met chaneling aan de wand te maken naar ik heb begrepen, dit komt weer doordat de vorm van het bakje het niet goed toelaat een goede seal met de wand te maken. Met een LM single bakje lukt dit wel. Maar misschien heb ik het fout natuurlijk

alleen is bij een dubbele koffie je koffie koekje dikker waardoor je water dus langer met koffie in aanraking is!( 2 koffie is ongeveer 14 gr enkele 7 gr. bakje portafilter is niet breder dan 58 mm, dus wordt je koffiekoek bij 2 dikker).dit probleem hebben ze proberen op te vangen door de doorgand onderin het bakje kleiner te maken en er een schuine kant aan te maken. en daardoor krijg je dus caneling langs de wand.
ronald66 schreef: kan inderdaad komen door te fijn malen, kan ook zijn het systeem vervuild is waardoor hij het water na het zetten er niet goed afzuigd. meestal volstaat het met grover malen, harder tampen is meestal niet nodig.
en hou het bij 1 koffie soort, iedere koffie heeft zijn eigen afstelling nodig. met de ene koffie een droge puck kan met een andere koffie met de zelfde maalgraad en vaste hoeveelheid ingesteld (timer) een natte puck op leveren.
als je gaat wegen begin dan met 7 gram voor een enkele, daar moet je een goede bak mee kunnen zetten.
Water afzuigen? hoe zit dat precies in elkaar, die kon ik nog niet.

Ik denk dat wat minder koffie in het bakkie (bv met een bolle vinger afstrijken) wonderen zal doen[/quote]
bij een e61 groep wordt na het zetten het water van de koek afgezogen door een opening naar de achterkant open te zetten. dit wordt bij andere systemen door een 3weg klep gedaan.

Re: Puck blijft aan douchekop hangen...

9
ronald66 schreef: alleen is bij een dubbele koffie je koffie koekje dikker waardoor je water dus langer met koffie in aanraking is!( 2 koffie is ongeveer 14 gr enkele 7 gr. bakje portafilter is niet breder dan 58 mm, dus wordt je koffiekoek bij 2 dikker).dit probleem hebben ze proberen op te vangen door de doorgand onderin het bakje kleiner te maken en er een schuine kant aan te maken. en daardoor krijg je dus caneling langs de wand.
Klopt, meer koffie, ook meer water, dezelfde tijd dus dacht ik, ik ga ervan uit dat een single ook echt de helft is van een dubbele qua koffiemaalsel en dat het volume ook de helft is en de extractietijd hetzelfde is. Ik dacht ook dat de schuine wand was om ervoor te zorgen dat je voldoende druk hebt met minder koffie en niet zozeer om chaneling te voorkomen. sterker nog, het is dacht ik altijd de schuine wand die voor de chaneling zorgt :)
ronald66 schreef: bij een e61 groep wordt na het zetten het water van de koek afgezogen door een opening naar de achterkant open te zetten. dit wordt bij andere systemen door een 3weg klep gedaan.
Dat wist ik niet dat een E61 zo werkte, weer wat geleerd :D Ik ging er van uit dat de drieweg was voor de druk af te laten, geen idee dat hierdoor ook het water van de puck wordt gezogen?
Is de 6th wave aan het voorbereiden

Re: Puck blijft aan douchekop hangen...

10
Nou, het hangende puck probleem lijkt opgelost. Ik heb vandaag eens goed de tijd genomen om alles te controleren. Wat blijkt, ik maal veel te veel koffie voor het enkelkops filter wat ik heb, ik heb 12 gram gewogen...

Als ik 7 gram aanhou, is de vernauwing van de filter net bedekt en blijft de puck niet meer hangen. Problem solved zou ik zo zeggen.

Spironski, ik las dat je opmerkte dat de La Marzocco enkelfilter het goed zou doen. Weet iemand toevallig wat voor filter er meegelevert wordt bij een Duetto?

Ik zal maar weer eens een nieuwe thread openen om te kijken wat jullie denken over hoe een cappuccino te maken :)