Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

3752
cremalover schreef:
Joste schreef: zo 14 mar 2021, 11:52
gilleko B. schreef:Mooie fijne open structuur. Ik.ben geen professionele bakker waarbij de begeleidende omstandigheden gelijk zijn en blijven voor een homogeen en uniform resultaat voor de klant zoals bij een profi. Maar dat maakt het juist weer leuk, iedere keer weer een beetje anders.

Afbeelding
Structuur is goed, smaak ook. En daar doen we het toch voor. Alleen de vorm blijft nog een uitdaging. Maar oefening baart kunst.

Ik heb overigens ook een goed broodmes besteld: een Herder grandmoulin, op advies van Wouter Klootwijk
Afbeelding
Beste meswat er is. Ik heb er twee teruggestuurd. Ieder na een paar dagen. Gevoelig heft.
Had jij niet de grote besteld? Ik ben uiteindelijk toch voor de kleinere versie gegaan, met olijfhouten heft. Hopelijk vat het bij mij mee.
Rocket Cellini Evoluzione V2, Eureka Mignon

3754
cremalover schreef:
gilleko B. schreef: zo 14 mar 2021, 11:30 Mooie fijne open structuur. Ik.ben geen professionele bakker waarbij de begeleidende omstandigheden gelijk zijn en blijven voor een homogeen en uniform resultaat voor de klant zoals bij een profi. Maar dat maakt het juist weer leuk, iedere keer weer een beetje anders.

Afbeelding
Die temperatuur enz maakt allemaal niks uit.Zwaar overdreven.
Ik geloof je maar als ik al die youtube filmpjes mag geloven ga je al naar de haaien als het 2 graden scheelt.

Afbeelding

3760
Ik gebruik de ketel en gooi er water van 40 graden bij.

Maar de rekensom is eenvoudig :

2x de gewenste deeg temperatuur - de bloem/meel temperatuur (- wrijving temperatuur die ca 1c per minuut oploopt tijdens kneden)

De uitkomst is de watertemperatuur bij uitkomst.

Ik donder gewoon water van 30 tot 40c (veel te warm) erbij. Vinden de bacteriën heerlijk!
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!