Advies espressomachine

1
:) Hallo,

Ik ben bezig met oriënteren op de koffiemachinemarkt. Momenteel twijfel ik tussen een aantal opties:

De Nivona CaffeRomatica 730
De Quickmill 820 + maler Quickmill 060
De Quickmill 2835, maler en espressomachine in 1

Voordeel van zo'n Nivona lijkt me het gemak dat je ook "gewoon" formaat kop koffie kan produceren.

Ik vraag me af of afzonderlijke apparaten beter zijn dan zo'n 2 in 1. Qua prijs maakt de door mij genoemde combi van quickmill en de 2835 nl niet veel uit.

Ik sta open voor alle tips en suggesties !

Groeten,

Jeroen

Re: Advies espressomachine

3
:(

Toch nog moeilijk kiezen.

ik kies dus voor een halfautomaat zonder geïntegreerde molen. Er moeten goede espresso's en capuccino's mee gemaakt kunnen worden.

Maar dan:

Een Quickmill 820
Een Vibiemme Domobar
Een Lelit PL042LM
Een Rancilio Silva
Een Isomac
Een Expobar office Pulser
Een Ascaso dream of Uno

Kortom, ik zie door de bomen het bos niet meer.

:(

4
Drink je veel melkdrankjes? Ga dan voor een HX of wellicht Dual Boiler (duurder). Een HX is ook al duurder dan een Single Boiler, maar als je veel cappuccino's drinkt scheelt dat toch wel een hoop moeite. Een Expobar Pulser is (een van) de goedkoopste HX-machines. Is tweedehands ook een optie? Kan een hele hoop schelen!

Daarnaast: wat is je budget en wat voor molen heb je? Als je een 'slechte' molen hebt, heeft het niet veel zin een hele dure machine te kopen. De molen is dan de beperkende factor.

De Ascaso's zien er wel mooi uit maar schijnen qua koffie-kwaliteit slechts redelijk te zijn. Eigenlijk is alles met een E61-groep mooi, met misschien hier en daar een uitzondering. Een VBM Domobar is een single boiler, net als de Rancilio Sylvia en ik meen ook de Quickmill, en van isomac heb je natuurlijk ook verschillende machines. De verschillen tussen de HX'en onderling zitten hem voornamelijk in de boilergrootte, het uiterlijk en andere, kleine dingen (manometertjes op een andere plek, dat soort dingen). Een echte miskoop zal je met een E61 niet snel doen.

6
Dan heb je eigenlijk al gauw een probleem: nieuwe HX-machines beginnen bij de Pulser met 800€, gevolgd door de rest met E61 vanaf ongeveer €1000. Dan zou ik tweedehands aanraden.

De molen zou je eigenlijk mee moeten beginnen. Meestal zie je rond dit budget drie bekende, goede merken: Macap, Compak, Mazzer. Daarnaast is er de Mahlköning Vario, maar ik geloof dat die wat duurder is.

8
Het doel van een molen is goed, consistent maalsel, met een korrelgrootte die bij je machine past. Dit is heel erg belangrijk: de smaak hangt volledig af van de extractie en die wordt dramatisch beïnvloed door je maling. Hoe beter je maling, hoe beter de extractie. Met een 'goede' maling wordt dus consistent bedoeld meestal.

Het verschil in de meeste molens zit hem in vermogen, grootte van maalschijven en soort maalschijven. Over het algemeen geldt: "hoe groter, hoe beter". Daarnaast is er zoals altijd het esthetische aspect, maar ik kan je nu al vertellen: je machine moet je mee pronken, je molen zal dat niet doen.

Wat in het gebruik kan variëren is ook het klonteren (als je geen doser op je molen hebt). Bij het malen ontstaat een lichte statische elektriciteit waardoor je maalsel gaat klonteren, wat slecht is voor de extractie. De ene molen klontert meer dan de ander. Ik heb geen rijtje van 'deze klontert het best, deze het minst'. Als je klonteren volledig wilt voorkomen: koop een machine met doser. Deze zijn vaak weer duurder en onhandig in het thuis-gebruik (lastig schoon te houden).

Lees dit door: heel erg leerzaam: http://www.home-barista.com/espresso-guide.html" onclick="window.open(this.href);return false;

10
Stomen en koffie zetten tegelijk. Daarbij heeft de Pulser een op E61-gebaseerde zetgroep dacht ik, waardoor je betere temperatuurbeheersing hebt. Ik weet niet of het bij de quickmill ook geldt, maar bij de Sylvia heb je ook nog het 'temperatuur-surfen': die heeft een thermostaat waar tussen aan en uit ongeveer 10ºC verschil zit. Met andere woorden: als het lampje brandt dat je koffie kan zetten (of je thermostaatlampje uit is), zit de temperatuur van de groep tussen de 86 en de 96 graden: een veel te groot verschil. (de temperatuur weet ik niet zeker maar het punt is duidelijk: een 10ºC marge is veel te groot).