Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

4011
Omdat het leuk is alles uit het leven te halen heb ik deze desem broden gemaakt met de goedkope lidl bloem en 1/4 versgemalen rogge. De smaak is fantastisch! Als een Frans brood zoals ik die mij herinner van vroeger toen op vakantie gaan nog heel gewoon was. Ongeveer 2,5 jaar geleden. Nu heb ik een stukje Frankrijk hier naartoe gehaald. Scheelt ook weer brandstof en tolheffing!

[img]https://up.picr.de/41085646os.jpg[/img]

Afbeelding

Afbeelding

Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

4012
Prachtig.

Ik heb de mooie broden van eergister vandaag aan de vogelen gevoederd want ik had er lekker geroosterde zonnebloempitten in gedaan. Het brood smaakte me niet lekker en ik realiseerde mij dat ik die zonnebloempitten waarschijnlijk al meer dan een half jaar geleden had geroosterd en die waren intussen nogal muf gaan ruiken, zoals een ooit opengetrokken zak zoute pinda's die je weleens onder een rek vindt achterin in de vochtige kelder.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

4014
Ik heb ook eens een keer zonnebloempitten geroosterd en toen een brood meegemaakt. Dat was ook niet lekker terwijl ik juist had verwacht dat het wel lekker zou zijn, teveel van het goede. Misschien komt het gewoon door het roosteren?!

Mooi dat je weer nieuw brood hebt! Het goede leven kan niet zonder heerlijk zelfgemaakt broodje.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

4015
bobbee schreef:Omdat het leuk is alles uit het leven te halen heb ik deze desem broden gemaakt met de goedkope lidl bloem en 1/4 versgemalen rogge. De smaak is fantastisch! Als een Frans brood zoals ik die mij herinner van vroeger toen op vakantie gaan nog heel gewoon was. Ongeveer 2,5 jaar geleden. Nu heb ik een stukje Frankrijk hier naartoe gehaald. Scheelt ook weer brandstof en tolheffing!

Afbeelding

Afbeelding
Is dat dan 75% bloem en rest rogge?
Ik probeer vaak desembroden met 100% volkorenmeel (tarwe, rogge , emmer, spelt etc), te maken maar dat wordt altijd een vloeibare massa. In een rijsmand plakt het er altijd aan vast. Derhalve bak ik vooral in stalen vormen. Nadeel daarvan is dat het zuurdesem tijdens het lang rijzen soms voor roest zorgt, ondanks zorgvuldig invetten...
Canters Coffee

4016
FrancisPavoni schreef:
bobbee schreef:Omdat het leuk is alles uit het leven te halen heb ik deze desem broden gemaakt met de goedkope lidl bloem en 1/4 versgemalen rogge. De smaak is fantastisch! Als een Frans brood zoals ik die mij herinner van vroeger toen op vakantie gaan nog heel gewoon was. Ongeveer 2,5 jaar geleden. Nu heb ik een stukje Frankrijk hier naartoe gehaald. Scheelt ook weer brandstof en tolheffing!

Afbeelding

Afbeelding
Ik probeer vaak desembroden met 100% volkorenmeel (tarwe, rogge , emmer, spelt etc), te maken maar dat wordt altijd een vloeibare massa. In een rijsmand plakt het er altijd aan vast. Derhalve bak ik vooral in stalen vormen. Nadeel daarvan is dat het zuurdesem tijdens het lang rijzen soms voor roest zorgt, ondanks zorgvuldig invetten...
Ja ongeveer 25%. En vocht is ongeveer 66 - 68% totaal. Desem aandeel is 20% (100% hydratatie)

4018
bobbee schreef:
FrancisPavoni schreef:

Afbeelding

Afbeelding
Ja ongeveer 25%. En vocht is ongeveer 66 - 68% totaal. Desem aandeel is 20% (100% hydratatie)
Zie nut van de netjes, ga ik de volgende keer er ook omhoog gooien. Inderdaad die Franse broden, oh la la.
Afbeelding

Afbeelding