Re: Eureka Mignon Specialita lange maaltijd

43
Aangezien het om een traploze instelling gaat zonder vast nulpunt, heeft het niet zoveel zin om instellingen online te vergelijken. Je zult eerst de 'true zero' van jouw machine moeten vinden.
Finding true zero with Mignon Specialita:

-You will notice if the burrs touch. Because they are flat, you will hear a chirping noise. However, there is a better way of finding your true zero with the Mignon:

-Turn the grinder off and unplug the grinder from the electric socket. We do not want any ground fingers in this process....

-Remove the hopper.

-With your fingers, rotate the bottom burr by grabbing hold of the center spindle (brass colored nut). It should be easy to do so.

-Keep rotating the bottom burrs and, at the same time, turn the adjusting knob clockwise (finer). At some point, it will be harder to turn the burrs and eventually they will touch. Voila, this is your true zero. Note your adjusting knob and remember that as reference.
Bij mijn machine is de true zero op de '5'. Hier raken ze elkaar duidelijk, maar kun je de schijf nog wel rond draaien. Vanaf daar is het ongeveer + 1-3 cijfers om in de espresso range te zitten en je espresso machine af te stellen. Doel is 18g koffie in, 36g koffie eruit in 30 seconden vanaf het overhalen van de hendel. Als je daar eenmaal een beetje in de buurt zit kun je de Specialita gaan finetunen met ongeveer +/- 0.25 of 0.125 per keer wat al snel 2-5 seconden scheelt bij de extractie.

So far, so good. Waar ik dan nog een beetje over struikel is dat ik eerst op slechts + 0.5 zat vanaf de true zero om de maling fijn genoeg te krijgen en 25-30s doorlooptijd te realiseren. Met het afstellen van de maalschijven volgens deze methode (andere machine, maar principe is hetzelfde) kwam mijn Specialita uit op ongeveer +2 vanaf true zero. Dat laat wel zien dat de schijven niet helemaal recht waren en onnodig strak afgesteld moesten worden om een fijn genoeg maalsel te krijgen. Nu heb ik wat meer speling naar een fijnere maling toe (0.25 maakt al een behoorlijk verschil in doorlooptijd).

Laatste puntje blijft dan dat maaltijd van de Specialita nog steeds zo'n 17 seconden is om tot 18 gram te komen, maar dat is iets minder belangrijk. Toch zie je dat mensen soms honderden euro's meer uit geven voor een snellere maler, dan is het wel opvallend dat de ene Specialita er 9 seconden over doet en de ander 18, maar dat kan ook gewoon aan de boon/temperatuur/luchtvochtigheid etc. liggen.
Laatst gewijzigd door Ypuh op za 22 mei 2021, 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

44

mr Blanc schreef:
Ypuh schreef: do 20 mei 2021, 16:48
Pti schreef: do 20 mei 2021, 16:28 ...
Thanks. De maler is nog praktisch nieuw (pas een kleine 2kg aan bonen), vandaar dat ik me afvraag of alles wel klopt. Ben verre van een expert, maar heb het gevoel dat de Specialita wanneer alles klopt net sterk genoeg is om consistent een fijn espresso maalsel te produceren. Anderzijds; misschien is het ook wel zo simpel als de schijven een keer vervangen of gewoon accepteren dat het wat langer duurt (misschien wordt het na 5-10kg bonen wel beter) en je altijd even moet roeren (WDT) voor het tampen?

Edit: Heb hem nog een tweede keer open gehad om naar de afstelling van de schijven te kijken -de bovenste burr was nog niet helemaal goed- en het lijkt nu beter te zijn. I.p.v. +0,5 vanaf het nulpunt zit ik met dezelfde bonen rond het 2-2.5 punten van dat de schijven elkaar raken en de espressomachine 'choked' wanneer je te fijn maalt. Verder klontert hij iets minder en benodigde maaltijd ook weer met 2 seconden gedaald naar ~17s voor 18g. Allemaal kleine maar merkbare verschillen!

Meeste espresso's zijn nog iets aan de zure kant, maar dat kan ook gewoon aan de boon of een andere variabele liggen. In ieder geval heb ik nu wat meer afstelruimte op de molen gekregen om mee te spelen.
He Ypuh wat was er mis met de bovenste schijf dan? En wat heb je gedaan?
Wat was er mis met de schijf? Zat hij los Ypuh? Ik snap niet wat je hebt gedaan.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

45
bobbee schreef: za 22 mei 2021, 10:41
Ypuh schreef: do 20 mei 2021, 16:48 He Ypuh wat was er mis met de bovenste schijf dan? En wat heb je gedaan?
Wat was er mis met de schijf? Zat hij los Ypuh? Ik snap niet wat je hebt gedaan.
Kijk even naar deze video: https://youtu.be/5-cf0Iack5Q

Beter kan ik het niet uitleggen. In het kort, de afstelling gebeurt op fracties van een millimeter dus je wil dat de schijven zo recht mogelijk tegenover elkaar staan. Dat kan met folie en een stift zoals uitgelegd in die video.

Van wat ik lees zijn schijven nooit 100% perfect vanuit de fabriek. Met de 2-3 laagjes folie die ik toegevoegd heb ook niet, maar het scheelt wel iets.

Edit: Contact op genomen met de leverancier en die stuurt 2 nieuwe schijven. Was niet de enige zeiden ze.

46
Ypuh schreef: za 22 mei 2021, 12:12
bobbee schreef: za 22 mei 2021, 10:41
Ypuh schreef: do 20 mei 2021, 16:48 He Ypuh wat was er mis met de bovenste schijf dan? En wat heb je gedaan?
Kijk even naar deze video: https://youtu.be/5-cf0Iack5Q

Beter kan ik het niet uitleggen. In het kort, de afstelling gebeurt op fracties van een millimeter dus je wil dat de schijven zo recht mogelijk tegenover elkaar staan. Dat kan met folie en een stift zoals uitgelegd in die video.

Van wat ik lees zijn schijven nooit 100% perfect vanuit de fabriek. Met de 2-3 laagjes folie die ik toegevoegd heb ook niet, maar het scheelt wel iets.

Edit: Contact op genomen met de leverancier en die stuurt 2 nieuwe schijven. Was niet de enige zeiden ze.
Hi Ypuh,

Wat heb je aangegeven bij de leverancier dan en was het probleem dan de lange maal tijd enzo anders kijk ik ook is om even contact op te nemen als dit een bekend probleem is.
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

47
mr Blanc schreef: di 25 mei 2021, 07:58 Wat heb je aangegeven bij de leverancier dan en was het probleem dan de lange maal tijd enzo anders kijk ik ook is om even contact op te nemen als dit een bekend probleem is.
Niet veel bijzonders. Ik heb de simpele vraag gesteld of het klopte dat ik een maaltijd van 18-23 seconden had omdat ik dat nogal lang vind duren t.o.v. de maaltijden die ik online lees. Daarnaast een linkje erbij geplaatst naar Reddit toe.

I've received the Specialita and have been using it for a week or so. Had no problems dialing it in and making decent grounds for my espresso's, however the grinder is kind of slow. So far I've tried 3 different types of beans, some old beans that took +/- 23 seconds to produce 18g, beans that were roasted a couple of weeks ago and beans that were roased very recent (17-05). The latter takes around 18 seconds to produce 18g.

All in all the machine works, but this all seems relatively slow? From the spec sheet it should be around 1,4-1,8g/s and from what I read online it should also be around 11 seconds. Is this normal or might there be something wrong?
Via Eureka zelf kreeg ik een vrij standaard antwoord wat er op neer kwam; is de smaak goed dat is het belangrijkste. Neem anders contact op met je leverancier.

De leverancier (had hem besteld in Duitsland, vandaag dat ik eerst ook even het internet raadpleeg) gaf aan dat er een slechte batch geweest is en ze me nieuwe schijven op zullen sturen.
We had a charge of Eureka grinders with bad grinding discs. I think you got one of them. I contacted our supplier and aksed him to send you new grinding discs to change them. After changing the discs, the grinder should run.

Normally our supplier should sends the new discs in the next days so that they'll arrive at you till the end of this week.

49
Joste schreef: di 25 mei 2021, 10:33 Wel vreemd dat je hier zo achter moet komen. En om hoe veel machines zou het dan gaan. Alle machines met het typenummer dat jij hebt?
Het is een beetje dubbel omdat de machine wel redelijk werkt. Heb alleen niet het idee de maximale prestaties te krijgen (zowel qua hele fijne/consistente maling als snelheid van het malen). Vraag me af andere maalschijven dat op gaat lossen of dat dit gewoon de te verwachten prestaties zijn van een 'instap' maler. Voor een maler die alom aangeprezen wordt en ook gewoon €400,- kost kan het voor mijn gevoel wel iets beter.

Als je even verder zoek vind je ook wel meer gebruikers met dezelfde ervaring die zeggen dat hun Specialita met nieuwe maalschijven aanzienlijk beter presteert, dus ben benieuwd . Will report back :).

50
Thanks Ypuh!

Ja zou eigenlijk een soort "recall" moeten zijn maar lezend op de reddit link zie ik dat het een Eureka probleem is en niet specifiek alleen de specialita. Ik heb mijn leverancier benaderd, wie weet wat mogelijk is. Het is niet onoverkomelijk maar wat sneller malen is toch wel gewenst. Ik laat wel weten wat ik terug krijg. Weet ook niet of ik buiten de garantie val...16 maanden geleden aangeschaft. Dacht eerst nog dat ie moest in malen en later niet aan gedacht om de leverancier te benaderen.
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart