Re: Zo goed mogelijk bakkie op budget.

11
ErikS schreef: wo 26 mei 2021, 17:33 "Kunnen we dan niet beter toch maar gewoon iets nieuws kopen. Dan heb ik liever voor 800 euro iets nieuws met de zekerheid dat je er 10 jaar mee kan doen."

:roll: :shock:

Na er zowel 3 jaar geleden als nu er bijna een universitaire studie van gemaakt te hebben om een goede maar betaalbare espressomachine te vinden, stelt mevrouw uit het niets voor om er maar even 800 euro tegenaan te knallen.
Mocht je ooit een collega'tje tegen het lijf lopen die je voorstelt de rest van je leven bij háár door te brengen, herinner je dat dit bovenstaande moment en blijf die dame thuis trouw!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: Zo goed mogelijk bakkie op budget.

13
fransg schreef: wo 26 mei 2021, 18:04 Mocht je ooit een collega'tje tegen het lijf lopen die je voorstelt de rest van je leven bij háár door te brengen, herinner je dat dit bovenstaande moment en blijf die dame thuis trouw!
Helemaal gelijk in! Maar met ondertussen een aardige lijst van vergelijkbare momenten en momenten die deze doet verbleken denk ik dat die "collega" van heel goede huize moet komen om het te winnen. Ik was daar dus al wel van overtuigd. ;)


Ondertussen ben ik even aan het zoeken geweest met het iet wat ruimere budget. Zoals eerder gezegd:niet al te veel gras over laten groeien voor ze zich toch bedenkt. Kanshebbers op dit moment zijn:

VIBIEMME DOMOBAR STANDAARD (€875 incl. voor 75 euro koffie),
Qua vormgeving spreekt deze me het meeste aan. De hendel waarmee je het brouwproces in gang zet heeft wel iets moois. Heeft het behalve deze gebruikservaring nog andere voordelen?

BEZZERA BZ09 (€819 incl barristaset kado),
Goedkoper en doet denk ik niet onder voor de domobar?

EXPOBAR OFFICE PULSER (€849 met niks kado tvw nul euro :D )
Sorry, ik vind hem vanaf de foto niet om aan te zien, maar voor dit bedrag wel de enige die ik kon vinden met een heat exchanger. Gezien er hier toch het een en ander met opgeschuimde melk gedronken word zou dit functioneel gezien misschien toch nog wel de beste keuze kunnen zijn? Of heeft deze toch ergens een puntje van aandacht?

Iemand nog goede gedachten bij dit rijtje? Of een machine die ik gemist heb?

/Edit: In dit rijtje zou ook de Isomac Zaffiro III passen.

Re: Zo goed mogelijk bakkie op budget.

14
Van die 3 heeft zo te zien alleen de VBM een E61 zetgroep? Ik ben geen expert dus kan je de voor-/nadelen niet uitleggen, maar één van de voordelen is wel dat deze groep al 60 jaar mee gaat en dusdanig 'standaard' is dat je altijd onderdelen kunt krijgen. Bezzera gebruikt in sommige gevallen hun eigen groep, in andere gevallen de E61 groep. Hier zit je ook wel redelijk veilig.

Tijdens mijn recente zoektocht was ik ook de veelgeprezen MaraX tegen gekomen voor een interessante prijs (€1.069). Uiteraard wel iets boven je budget, maar de voordelen zijn wel goed te verantwoorden. Ben zelf uiteindelijk voor een Rocket gegaan omdat ik de looks van de machine ook belangrijk vind en via dit forum een mooie tweedehands tegen kwam.

Van de 3-4 machines die je hier noemt ga je je geen buil aan vallen. Allen zijn gerenommeerde merken. Qua merknaam/uiterlijk/specs/bouwkwaliteit/onderhoudbaarheid zou ik waarschijnlijk voor de VBM kiezen. De Expobar valt af vanwege het plastic en de Bezzera als 2e keuze. Een single boiler heeft wat mij betreft ook wel weer voordelen (minder onderdelen, minder complex en daarmee minder onderhoud en makkelijker te beheren). Anderzijds is een HX ook wel weer leuk om uit te vogelen en je gaat vanzelf ook wat vaker melkdranken drinken.
Laatst gewijzigd door Ypuh op do 27 mei 2021, 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Re: Zo goed mogelijk bakkie op budget.

15
Marc O. schreef: wo 26 mei 2021, 17:42 Tsja, vrouwen... :D (bij ons is het eerder tegenovergesteld: ik vind zelf 2500,- voor een Profitech 700 eigenlijk al veel te veel, maar mijn vrouw zou het liefst een 500,- duurdere ECM Synchronica hebben).

Maarreehh... snel oriënteren en iets kopen, voordat ze zich bedenkt! 8-)
:lol: Same here...ik zeg niet meer over nadenken en aankopen die handel maar nu nog wat!
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Re: Zo goed mogelijk bakkie op budget.

16
ErikS schreef: wo 26 mei 2021, 17:33 Om in het thema "laten we de keuze nog wat moeilijker maken" te blijven..... :mrgreen: .... Ik heb zojuist mijn strak witte muur vol koffie gesproeid. :shock:

Dat gaf vast de doorslag en had je jaren eerder moeten doen... :lol:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Re: Zo goed mogelijk bakkie op budget.

17
En na de cliffhanger van de vorige keer gaat de esspressoap door. :mrgreen:

Ik kreeg een erg mooi aanbod voor de Isomac Zaffiro van mr Blanc. En dat heeft me aan het denken gezet.

Voor net iets meer dan het oorspronkelijke budget heb ik een machine die weliswaar ouder is, maar (naar mijn weten) verder vrijwel gelijkwaardig is aan de nieuwere machines die ik op het oog heb rond het nieuwe budget. En eigenlijk vind ik het onzinnig om heel veel meer uit te geven terwijl deze waarschijnlijk nog jaren mee kan gaan ...

Daarbij is er natuurlijk de kans dat ik met een paar jaar toch een HX machine wil, die ik op dit moment alleen aan mijzelf verantwoord krijg (1000-1200 ga ik er echt niet doorheen krijgen). Of, in het andere geval, blijkt dat ik het toch teveel gedoe vind en het apparaat werkeloos word.

Dus ik heb al mijn overtuigingskracht ingezet om mijn vrouw ervan te overtuigen het geld in de zak te houden. :shock: (En over een paar jaar is ze natuurlijk ook overtuigd en komt er toch die veel betere HX machine. Maar vertel dit alsjeblieft niet door. Kan ze er nog even aan wennen. ;) )

En na honderden euro's te hebben bespaard hoef ik me natuurlijk niet schuldig te voelen eens voor een belachelijk bedrag aan dure boontjes te bestellen. :mrgreen:

Re: Zo goed mogelijk bakkie op budget.

18
ErikS schreef: wo 26 mei 2021, 17:33 "Kunnen we dan niet beter toch maar gewoon iets nieuws kopen. Dan heb ik liever voor 800 euro iets nieuws met de zekerheid dat je er 10 jaar mee kan doen."
Deze is niet nieuw, lijkt wel goed onderhouden en vraagprijs is € 750 :

https://www.koffiepraat.nl/forum/viewto ... 14&t=11414
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: Zo goed mogelijk bakkie op budget.

19
ErikS schreef: do 27 mei 2021, 16:33 En na de cliffhanger van de vorige keer gaat de esspressoap door. :mrgreen:

Ik kreeg een erg mooi aanbod voor de Isomac Zaffiro van mr Blanc. En dat heeft me aan het denken gezet.

Voor net iets meer dan het oorspronkelijke budget heb ik een machine die weliswaar ouder is, maar (naar mijn weten) verder vrijwel gelijkwaardig is aan de nieuwere machines die ik op het oog heb rond het nieuwe budget. En eigenlijk vind ik het onzinnig om heel veel meer uit te geven terwijl deze waarschijnlijk nog jaren mee kan gaan ...

Daarbij is er natuurlijk de kans dat ik met een paar jaar toch een HX machine wil, die ik op dit moment alleen aan mijzelf verantwoord krijg (1000-1200 ga ik er echt niet doorheen krijgen). Of, in het andere geval, blijkt dat ik het toch teveel gedoe vind en het apparaat werkeloos word.

Dus ik heb al mijn overtuigingskracht ingezet om mijn vrouw ervan te overtuigen het geld in de zak te houden. :shock: (En over een paar jaar is ze natuurlijk ook overtuigd en komt er toch die veel betere HX machine. Maar vertel dit alsjeblieft niet door. Kan ze er nog even aan wennen. ;) )

En na honderden euro's te hebben bespaard hoef ik me natuurlijk niet schuldig te voelen eens voor een belachelijk bedrag aan dure boontjes te bestellen. :mrgreen:
Ik hoop dat je er veel plezier mee gaat hebben! Mooie introductie in de wondere wereld van espresso...en mocht je later willen upgraden dan heb je een hoop meer info opgedaan en ondervonden waar je dan precies naar op zoek bent
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart