Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.
4191Vrolijk drietal!
Rocket Cellini Evoluzione V2, Eureka Mignon
Zo’n “voordeeg” hoef je niet 1:1:1 te doen. Je kan bijv 15g desem met 150g meel en 150g water (dus nog steeds 100% hydratie maken en dat een nachtje laten staan en dat gaat net zo hard zo jiet harder. Dan hoef je ook minder starter te bewaren/verversen!fransg schreef: do 27 mei 2021, 20:09 Ditmaal na het 'kneden' in de mixer (met wat tussenpozen) de bolletjes deeg slechts ruim een uur laten rijzen en daarna al in de oven, dat ging best goed! Eerder wachtte ik langer. Ditmaal had ik de 100g desem ook in de avond reeds vermeerderd met 100g roggemeel en 100g water en buiten de koelkast laten staan, vanochend plopte het deksel zowat eraf zo was het gerezen, dus dat desempje had er ook echt heel veel zin an.
Ja weet ik. Ik kan ook een mespuntje desem bij 50/50 of zelfs 150/150 doen, ik gaf alleen aan wat ik had gedaan. Men kan alle kanten op, dat is het leuke.mr Blanc schreef: do 27 mei 2021, 20:36 Zo’n “voordeeg” hoef je niet 1:1:1 te doen. Je kan bijv 15g desem met 150g meel en 150g water (dus nog steeds 100% hydratie maken en dat een nachtje laten staan en dat gaat net zo hard zo niet harder. Dan hoef je ook minder starter te bewaren/verversen!
En ik doe alles met de hand. Kneden doe ik wel, maar vrij kort, minuut of twee. Daar na eerste rijs van een paar uur, en daarna bollen en in mandjes en dan nog een paar uur de kelder in. Voordeeg de avond ervoor, meestal met 50 gram desem. En dan de dag erna in de middag bakken.fransg schreef:dat oprekken en vliesje maken heb ik nog nooit gedaan, ik doe na het mixen in de machine er weinig meer mee, alleen in 3 delen, bolletje maken, in kom doen, uit kom doen, bestrooien, gezicht maken en oven in...