Eenmaal het één los kom je het volgende tegen en uiteindelijk is de hele machine uit elkaar gaan zodat alles eens goed schoongemaakt kon worden. En alles blinkt weer prachtig.
De boiler, verwarmingselement en leidingen hebben een badje in citroenzuur gehad zodat alle kalk er weer af is.
De zetgroep is helemaal uit elkaar geweest. Alle onderdelen hebben in de soda geweekt om de koffieresten er af te krijgen. De onderdelen zonder chroom hebben een badje in citroenzuur gehad om de kalk er af te krijgen. Onderdelen met chroom heb ik waar mogelijk mechanisch kalk verwijderd. Plekken waar ik niet goed bij kon heb ik met een injectiespuit citroenzuur op gedruppeld, laten weken, wegborstelen en herhalen tot alle kalkresten weg zijn.
Het resultaat is een hele berg aan schone onderdelen.
Delen van de zetgroep zien er her en der wel wat afgeleefd uit, maar meer dan dit kan ik er denk ik nit van maken. Het lijkt alsof delen ooit verchroomd waren maar dat ondertussen is afgesleten?
Maar het meeste ziet er weer prima uit. Vooral de paddestoel is erg opgeknapt.
En toen dus de grote vraag: krijg ik alles weer in elkaar. En ook al heb ik het nog niet kunnen testen, de achterkant lijkt heel aardig gelukt. Schoon en met alle kabels een beetje opgeruimd zoet het er aanzienlijk beter uit.
De bekabeling is voor verbetering vatbaar, maar dat is een project voor een andere keer. Misschien tegelijkertijd met een PID, want die moet ook even wachten. De vrouw roept tenslotte al weer dagen om koffie.
Die zal daar helaas toch nog even op moeten wachten, want bij het leveren van de benodigde ringen en pakkingen voor de zetgroep heeft iemand zitten slapen.
De grootste teflon ringen zaten gisteren niet in het pakket. Ik hoop dat het betreffende bedrijf dit snel op gaat lossen zodat ik kan kijken of hij ook echt weer werkt.