Na jaren wachten ben ik sinds zondag dan eindelijk in bezit van mijn eigen echte espressomachine. Het is een tweedehands Isomac Zaffiro geworden.
Echter, na krap twee dagen experimenteren sloeg vandaag de aardlekschakelaar door. Het goede nieuws: gelukkig bleek het niet de stoppenkast te zijn die besloot dat de espressomachine teveel was. Het slechte nieuws: er is iets mis met de espressomachine. Het goede nieuws: ik denk dat ik mag sleutelen.
Ik heb bij het ophalen van de machine heb ik niks geks gezien. De afgelopen twee dagen heb ik ook niks geks gemerkt, maar toen ik vanochtend in de machine keek lag er een klein plasje op de bodem onder de boiler. Na dat opgedaan te hebben, kon ik weer espresso maken, maar na één bakkie lag er weer een druppel onder.
Machine aanzetten is geen probleem. Water door laten lopen is geen probleem. Met koffie in het portafilter begint hij te lekken op het punt waar volgens mij het verwarmingselement vast zit in de boiler.
De extra druk die de pomp zet is teveel. Het drupt langzaam, maar in combinatie met electronica…
Ik heb geprobeerd het verwarmingselement aan te draaien, maar dat geeft geen verbetering. Mijn vermoeden is dat de pakking van het verwarmingselement z'n beste tijd gehad heeft. Maar het is voor mij de eerste machine, dus...
Voor ik echter de hele machine uit elkaar ga halen zou ik graag wat feedback hebben. Is het waarschijnlijk dat het een versleten pakking is of is hier meer aan de hand? Is enkel een nieuwe pakking bestellen voldoende, of heb ik nog aanvullende dingen nodig? En als toch heel de boiler er uit moet, zijn er dan andere klusjes die ik misschien net zo goed in een keer mee kan pakken zodat ik die niet over een tijdje alsnog kan doen? (Gelijk een PID inbouwen, andere dingen die gelijk mee vervangen kunnen worden?)
Ik hoop dat jullie kunnen helpen met wat advies.
Re: Lekkage Isomac Zaffiro
2Boiler er even uitschroeven.
Dat is 4 wartels losdraaien.
Van een PID wordt het een significant betere machine.
Ook onderhoud aan de groep moet waarschijnlijk nog.
Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk
Dat is 4 wartels losdraaien.
Van een PID wordt het een significant betere machine.
Ook onderhoud aan de groep moet waarschijnlijk nog.
Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk
Re: Lekkage Isomac Zaffiro
3Dit is 1,5 geleden gedaan. Toch weer uit elkaar of zou dat nog goed zijn?HanR schreef: Ook onderhoud aan de groep moet waarschijnlijk nog.
Vanmiddag heb ik de boiler uit de machine geschroefd. Alle wartels los was een eitje. Om het verwarmingselement los te krijgen moest hij er helemaal uit, dus moesten ook de kabels los. Hier bij viel het ondertussen broze plastic van de connectoren uit elkaar. Nog een voor het te vervangen lijstje dus. (Of voor zolang maar wat isolatie tape er omheen).HanR schreef: Boiler er even uitschroeven.
Met de boiler er uit en een redelijke hoeveelheid kracht zetten kwam het verwarmingselement los uit de boiler. Ik weet niet wat normaal is, maar behalve water kwam er ook een redelijke hoeveelheid kalk uit. Tenminste, ik vermoed dat het kalk is, zo niet dan is hij ooit mee naar het strand geweest. Ook onderaan het verwarmingselement lijkt kalk te zitten evenals op het buisje van de thermostaat. Ik zal dus ook een en ander aan kalk weg moeten halen vermoed ik. Iemand een suggestie voor een goede manier hiervoor? De binnenkant van de boiler lijkt mee te vallen, maar het is wat lastig hier in te kijken en het lijkt me dat daar toch ook wat vast zal zitten.
Betreft het lekken: ik had verwacht een losse pakking tegen te komen, maar die zat er niet. Het verwarmingselement zat vastgeschroefd met wit teflontape (denk ik). Hoort er toch een teflon ring oid in te zitten of zou nieuw teflontape in principe voldoende moeten zijn?
Betreft de PID: Ik heb me enigszins ingelezen (en heb nog wat meer te zoeken), maar krijg het idee dat er niet een standaard "uitbreidingsset" is voor deze machine?
Re: Lekkage Isomac Zaffiro
41,5 jaar is een mooie tijd om je zetgroep eens aan te pakken.
Uit elkaar, kalk en koffiezooi verwijderen, rubbertjes vervangen en smeren.
Boiler kan in zijn geheel in badje met citroenzuur.
Verwarmingselement kan met alleen teflon tape.
Dubbel wordt ook veel gedaan. Zowel vlak (met ring) als op de draad (met tape) afdichten.
Dergelijke machines voorzie ik af en toe van een PID. Sensor laat ik een eind in de boiler steken.
Regelaar in kastje als van een Silvia.
Kastje komt (verhoogde pootjes) onder de lekbak en kijkt daar net onderuit. Bedrading gaat in kabelspiraal onder de machine door, naar gat ter hoogte van de waterbak. Daar zit ook de SSR.
Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk
Re: Lekkage Isomac Zaffiro
5Bedankt voor het advies. Ik zal de groep gelijk meedoen. Met wat siliconenvet voor hoge temperaturen en dit setje (https://www.drtradingshop.nl/a-37383859 ... scription) heb ik denk ik alles daarvoor?
En gelijk maar zowel een teflon ring en tape voor de boiler. Beetje extra zekerheid kan geen kwaad.
En gelijk maar zowel een teflon ring en tape voor de boiler. Beetje extra zekerheid kan geen kwaad.
Het potje zegt 50gram op een liter, maar ik zie voor ontkalken van losse onderdelen ook concentraties van 150 gram of zelfs 200 gram per liter. Meer ontkalkt vast beter is mijn gedachte, maar er zal vast een optimum zijn?HanR schreef: Boiler kan in zijn geheel in badje met citroenzuur.
Re: Lekkage Isomac Zaffiro
6M'n vingers begonnen te jeuken, dus ik ben eens begonnen met een concentratie van 50gram op een liter.
De kalkaanslag aan de basis van het verwarmingselement is vrijwel verdwenen. De zwarte aanslag (waarvan ik me afvraag of het kalk was of koperoxidatie) is ook minder maar niet weg.
Het buisje waar de voeler van de thermostaat in zat is ook weer koperkleurig en de voeler (die soort van vast zat) is los gekomen. Het lijkt alsof hier ook kalk oid in gezeten heeft, maar als ik de boiler goed begrijp zou daar eigenlijk helemaal geen kalk moeten kunnen komen. Of zou dit verharde warmtegeleidende pasta oid geweest kunnen zijn?
De boiler zelf lijkt wat kalk kwijt te zijn, maar de binnenkant voelt nog erg ruw en ziet nog zwart. Ik denk dat deze nog wat meer tijd nodig heeft.
De kalkaanslag aan de basis van het verwarmingselement is vrijwel verdwenen. De zwarte aanslag (waarvan ik me afvraag of het kalk was of koperoxidatie) is ook minder maar niet weg.
Het buisje waar de voeler van de thermostaat in zat is ook weer koperkleurig en de voeler (die soort van vast zat) is los gekomen. Het lijkt alsof hier ook kalk oid in gezeten heeft, maar als ik de boiler goed begrijp zou daar eigenlijk helemaal geen kalk moeten kunnen komen. Of zou dit verharde warmtegeleidende pasta oid geweest kunnen zijn?
De boiler zelf lijkt wat kalk kwijt te zijn, maar de binnenkant voelt nog erg ruw en ziet nog zwart. Ik denk dat deze nog wat meer tijd nodig heeft.
Re: Lekkage Isomac Zaffiro
7Als je het zuurtje verwarmt werkt het effectiever, dat zou je voor de boiler kunnen gebruiken. Element ziet er erg goed uit.
Re: Lekkage Isomac Zaffiro
8Bedankt. Die zal ik morgen dan eens proberen op het restje. De boiler heeft er nu een aardige tijd ingelegen, waarvan een redelijke tijd op één kant omdat ik wat was afgeleid. De ene zijde lijkt me al een heel eind in de goede richting. Het water is overigens behoorlijk groen geworden.
Re: Lekkage Isomac Zaffiro
9De boiler is ondertussen ook weer acceptabel schoon.
De zetgroep heb ik ook uit elkaar, maar ik ben nu aan het denken om zowel de zetgroep als de leidingen ook maar een badje te geven nu ik toch zo lekker bezig ben. De grote vraag: gaat dat goed met het chroom?
Of ben ik nu aan het overdrijven.
/Edit: voor wat ik kan vinden zou chroom en citroenzuur geen problemen moeten geven.
De zetgroep heb ik ook uit elkaar, maar ik ben nu aan het denken om zowel de zetgroep als de leidingen ook maar een badje te geven nu ik toch zo lekker bezig ben. De grote vraag: gaat dat goed met het chroom?
Of ben ik nu aan het overdrijven.
/Edit: voor wat ik kan vinden zou chroom en citroenzuur geen problemen moeten geven.
Re: Lekkage Isomac Zaffiro
10Hier hoor ik graag de mening van Arnoud (pti) over.
Ik heb het idee dat korte tijd in sterk zuur voor minder koper aanslag op het chroom ziet, dan langere tijd in zwakker zuur.
In ieder hoe spoelen met (soda) water.
Kalk in de groep verwijder ik meestal uitsluitend mechanisch. Roterende borstel aan accu boormachine.
De paddestoel zet ik na het verwijderen van de gliceur in een badje met zuur. Precies zo dat het vloeistofniveau tot de onderkant van de 6-kant komt.
Het dopje gaat ongeveer een kwartiertje in het zelfde bad.
Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk
Ik heb het idee dat korte tijd in sterk zuur voor minder koper aanslag op het chroom ziet, dan langere tijd in zwakker zuur.
In ieder hoe spoelen met (soda) water.
Kalk in de groep verwijder ik meestal uitsluitend mechanisch. Roterende borstel aan accu boormachine.
De paddestoel zet ik na het verwijderen van de gliceur in een badje met zuur. Precies zo dat het vloeistofniveau tot de onderkant van de 6-kant komt.
Het dopje gaat ongeveer een kwartiertje in het zelfde bad.
Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk