Re: One machine to rule them all....

23

turboyeast schreef:LS.,
Zo, de Dame hangt...one machine to rule them all...en dit is geen overstatement.
Binnen 5 minuten warm, geen footprint op de aanrecht, perfect shotvolume (35 mL).
Eerste shot, zonder optimaliseren: beng...bullseye. De thermostaat heeft een deadband van 4-5 graden in de cycle. Maar -who cares- met een 10 kg messing groep... ;)
Hoe kan die messing groep van 10 kg in 5 Minuten op temperatuur zijn?
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

24
bobbee schreef: zo 06 jun 2021, 17:48
turboyeast schreef:LS.,
Zo, de Dame hangt...one machine to rule them all...en dit is geen overstatement.
Binnen 5 minuten warm, geen footprint op de aanrecht, perfect shotvolume (35 mL).
Eerste shot, zonder optimaliseren: beng...bullseye. De thermostaat heeft een deadband van 4-5 graden in de cycle. Maar -who cares- met een 10 kg messing groep... ;)
Hoe kan die messing groep van 10 kg in 5 Minuten op temperatuur zijn?
De Veloxthermo groep is een ini-mini boiler met een gigantisch verwarmingselement geïntegreerd in de zetgroep. Dat gaat als de brandweer, misschien geen 5 minuten voor de gehele zetgroep, maar hier waar er letterlijk op de boilerwand gemeten wordt gaat dat best snel.

Vergelijkbare machine in actie: https://www.youtube.com/watch?v=Su_2I05jW3k

28
Proficiat Merijn. Volgende keer zie ik je niet bij Blommers maar bij je Velox thuis. Prachtmachine. En wat een ingenieuze schakelaar.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

30
LS.,
Thanks for the comments.
Ik heb de machine nu een aantal dagen in gebruik. Alleen maar mooie en goede shots. Dat komt natuurlijk ook een beetje omdat ik de Zodiaco groep best goed ken (vanuit mijn Lambro).
Het is een beetje zoeken naar meest efficiente workflow. Omdat je niet kan stomen met de machine, heb ik zo'n Senseo opschuimertje gekocht, maar die maakt natuurlijk slagroom van de melk. Op zich niet verkeerd, maar het is even wennen.

Een onverslaanbaar voordeel van deze machine is natuurlijk dat-ie geen ruimte op de aanrecht vraagt. Het voordeel daarvan had ik toch onderschat...de machine is een echte blikvanger, dat mag ook genoemd worden...haha.
Cheers, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk