Dankjewel Frans! Je hebt het weer mooi in perspectief gezet. Soms laat ook ik mij weer eens opjutten door alles wat ik lees en wat er is en kan. Maar na jouw woorden voel ik mij weer een bevoorrecht mens. Ik ga gewoon weer genieten van een goede espresso.fransg schreef:Wanneer je eenmaal op het niveau van nette apparatuur bent aanbeland dan wordt het meeste verschil tussen "heerlijk", "best lekker" en "verrukkelijk" bepaald door de keuze voor bonen/brander. Je routine zit dan vast al wel goed dus je maakt geen fouten meer met afstelling, dosering, distributie en tampen.Joste schreef: do 03 jun 2021, 14:24 In afwachting daarvan hou ik het nog maar even bij mijn Specialita.
Indien je feilloos het verschil proeft tussen de Specialita en de XL, dan ben je bijzonder sensitief, misschien beide malers ontgroeid al denk ik dat een hoog opgeleide koffie-proever / adviseur er vandaag de dag nog steeds goed aan zou doen de nu gangbare malers te gebruiken, want anders adviseer je mensen op een voor de meesten onhaalbaar niveau en ben je alsnog nutteloos.
Op de Londinium die mijn vriendin heeft met de Specialita vind ik de espresso ook érg lekker. Fiets ik terug naar huis voor een shot uit de XL en mijn eigen Londiniums, dan smaakt het anders maar zeker niet minder, het zijn gewoon weer andere bonen, op een ander moment van de dag, eveneens verrukkelijk.
Heb je een Specialita en ga je die verkopen om de XL te halen, dan heb je lol van iets nieuws, het neemt niet echt meer ruimte in beslag, het maalt wat sneller maar het verschil in tegoed op je spaarrekening ga je niet proeven, verwacht ik.
Ben je gezegend met de neiging om heel blij te zijn, dan zul je dik tevreden wezen met om het even welke van de twee.
Re: Eureka Mignon XL (65mm schijven)
41Rocket Cellini Evoluzione V2, Eureka Mignon