Re: Volautomaat gekozen en zeer tevreden !!!

3
Relatief betrouwbare automaat van wat kleiner merk. Een EugsterFrisimag machine (net als Jura) maar wat heter en wat goedkoper qua onderhoud. Wel opmerkelijke keuze gezien discussie over semi's. Blijft inderdaad de vraag of deze machine nou 1 op 1 vergeleken is met een semi of ander automaat-concept. En wat daarbij doorslag gaf. :?:

:geek: Typisch voor dit model is 'brugvorming'; de bonen in het reservoir vormen al snel een soort 'boog' of dam waardoor de bonen niet naar de molen toe kunnen glijden. Regelmatig de wanden bonenreservoir vetvrij maken helpt al behoorlijk hiertegen. :geek:
Er gaat niets boven morgen.

5
De reden is het gemak van de volautomaat, 1 apparaat, en de verleiding om veel meer uit te geven aan een combi semi - bonenmaler. Voor een semi had ik een dure smaak, waardoor ik alleen al voor de semi duuder uit was en dan dus nog geen bonenmaler had.

Aangezien het apparaat voor het bedrijf gekocht is, was een 2e hands ook geen optie (bon btw aftrekbaarheid)

Bij de koffiewinkel in mijn woonplaats dit apparaat gedemonstreerd gekregen en geproefd, ook semi's geproefd. Ik proefde niet veel verschil.

Groeten,

Jeroen

6
Geronimo schreef:De reden is het gemak van de volautomaat, 1 apparaat, en de verleiding om veel meer uit te geven aan een combi semi - bonenmaler. Voor een semi had ik een dure smaak, waardoor ik alleen al voor de semi duuder uit was en dan dus nog geen bonenmaler had.

Aangezien het apparaat voor het bedrijf gekocht is, was een 2e hands ook geen optie (bon btw aftrekbaarheid)
Als je tweedehands dan toch goedkoper uit zou zijn, wat is dan het probleem van tweedehands? Nee, btw aftrekken zit er dan niet in, maar dat is toch niet verplicht?
Bij de koffiewinkel in mijn woonplaats dit apparaat gedemonstreerd gekregen en geproefd, ook semi's geproefd. Ik proefde niet veel verschil.
Was dat een goed bereide espresso? Dus verse bonen, goed, vers gemalen en het hele ratteplan van een espresso bouwen? Het verschil tussen een volautomaat en een goed bereide met halfautomaat vind ik namelijk erg groot.

Gefeliciteerd met je machine!

7
Ja, hèt argument voor een superautomaat is natuurlijk gemak. Als je geen zin hebt om enige tijd en energie in bereiding en onderhoud te stoppen moet je vooral geen halfautomaat nemen.

Maar:
...dat zegt denk ik niet zoveel over hoe goed de espresso uit een halfautomaat kan zijn, maar meer over de -matige- bereiding. En dat is een "nadeel" van de semi" je kan het verprutsen en bagger maken.
Maar je kan het dus ook goed doen, en een geweldige kop maken die de espresso van een superautomaat volledig in de schaduw laat.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

8
Maar je kan het dus ook goed doen, en een geweldige kop maken die de espresso van een superautomaat volledig in de schaduw laat.
Heerlijk, ik hou wel van dit zwart/wit beeld. Om eerlijk te zijn, een 700-model Nivona maakt een redelijke, maar geen super-espresso. Het accent ligt op een betrouwbaar en onderhoudsvriendelijk 'koffie-platform' die behoorlijk hete koffie zet. Qua espresso wint een eenvoudige semi het wel, maar dat vraagt wel de juiste koffie en 'de hand van de meester'.
Maar niet iedereen zit op een superstrakke espresso te wachten, soms valt een goede caffe crema beter in de smaak. Kijk maar eens in de cafe's: hoeveel procent van de bezoekers bestelt er nou echt een espresso?
Er gaat niets boven morgen.

9
Ben ik met je eens Oxxo. Daarom heb ik het ook zo geformuleerd als dat ik heb gedaan.

Als je het niet goed doet met een semi kan je bagger krijgen, maar als je alles nu wèl goed doet geloof ik ècht dat een semi een stuk betere espresso zet. Dat was wat ik bedoelde, en volgens mij ook zo heb neergezet.
Als je vervolgens de boel weer gaat aanlengen met melk e.d. worden de verschillen inderdaad weer kleiner, vandaar dat ik het woord "espresso" gebruikte en niet "koffie".

Ik heb het in elk geval een stuk minder zwart/wit bedoeld dan je veronderstelde. Ik ben absoluut niet tegen superautomaten, ik denk alleen wel dat je met een semi mooiere espresso kan zetten, da's alles.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

10
koffiebeleving is heel subjectief. Mijn schoonmoeder, wonend in Barcelona, een echte catalaanse, heeft een zeer goedkope plastic krups machine. Hierin doet ze DE koffiepads ESE pads op een dusdanige manier dat er in het begin van de ''extractie'' meer water langs loopt dan er doorheen. Daarnaast is het water veel te heet. Resultaat, een bittere kop waterige ''espresso''. Ze vind het heerlijk! Maw, ze vind die bittere smaak lekker (beetje vergelijkbaar met slecht gezette koffie via zo een mokka potje.

Maw, gefeliciteerd me je machine, en geniet van de lekkere bakjes!
Is de 6th wave aan het voorbereiden