Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

4253
Afbeelding

Vandaag aan het bakken geweest, weer eens met standaard Droog gist, ook omdat ik de te fruitige smaak van het andere gist te dominant vind, althans na een heel brood ermee te hebben gegeten.
Dat is dus echt een dingetje, ik heb nu dus met dat Franse Active Dry Yeast (dat geactiveerd moet worden) geëxperimenteerd en heb geconstateerd dat geactiveerd met elke normale (korrel) Poedersuiker, Kristalsuiker, Basterdsuiker (wit), Donkere Basterdsuiker, Rietsuiker etc. de smaak van het brood 'normaal' is, geen ongewenste smaak toevoegingen in het gebakken eindresultaat.
Maar, als ik dus Honing gebruik (de vloeibare vorm) dan ruikt het gist (en het hele huis) tijdens het activeren enorm naar rijp fruit, en die geur blijft in en aan het brood 'hangen' ook na het bakken, je kan het zelfs proeven.
Iemand hier die dit kan ontkennen/bevestigen? Al heb ik begrepen dat het Active Dry Yeast gebeuren niet makkelijk te verkrijgen is, dus zal het ook niet in brede kringen in gebruik zijn buiten Frankrijk.

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

4255
RoosW schreef: wo 30 jun 2021, 16:37 Maar, als ik dus Honing gebruik (de vloeibare vorm) dan ruikt het gist (en het hele huis) tijdens het activeren enorm naar rijp fruit, en die geur blijft in en aan het brood 'hangen' ook na het bakken, je kan het zelfs proeven.
eigenaardig!

de afbeelding kon ik niet zien overigens
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino