Hallo allemaal,
Ik lees al een tijdje mee op het forum, poosje terug maar geregistreerd, en nu maar eens voorstellen.
Anderhalve maand terug hebben we een nieuwe Jura E8 EB volautomaat aangeschaft, geeft lekkere koffie na jaren Dolce Gusto gedronken te hebben. Na meerdere soorten verse bonen geprobeerd te hebben, vinden we de Black Betty van het Hoofdkwartier hierin het lekkerste.
Een halfautomaat leek me heel leuk om te proberen, en na vele uren lezen hier kwam ik op een La Pavoni hevel machine uit. Mooi klein apparaat die niet teveel ruimte op het aanrecht inneemt. Ik had bijna de Pavoni van Bvds gekocht, maar ik was net te laat.
Nu heb ik recent op marktplaats een La Pavoni Stradivari Professional gekocht. De eigenaar heeft het apparaat werkend laten zien. Er zat een Hario Slim Ceramic maler bij die veel te grof stond afgesteld. Nadat de vorige eigenaar meerdere keren de hevel bediend had met heel weinig kracht kwam er een 'espresso' uit. De Pavoni stond in hun vakantiehuis in Italië en was zeer weinig gebruikt, ze waren meer van de thee. Apparaat ziet er bijna als nieuw uit.
Thuis ben ik zelf aan de slag gegaan, deze maler heb ik op het allerfijnste afgesteld, en nu is er wel wat kracht nodig om de hevel te bedienen. Wat er uitkomt is best te drinken, al heb ik weinig vergelijkingsmateriaal, ben een beginner met espresso.
Nu wil ik de machine + maler gaan upgraden, ik dacht aan het volgende:
Coffee-sensor:
- Bong Isolator
- Piston Pressure Kit
- RVS sightglass cover + nieuw sightglass
- Second coffee puck
- Special bearing roller
- Single hole steam extender
- Curver dosing funnel
- Nylon borstel
- Bottomless portafilter
- Tamper 51.6mm by John
Maler:
-1zpresso JE Plus (ik vind het handmalen horen bij zo'n machine, daarom voor een handmaler gekozen).
Temperatuurstickers heb ik van een Flair espressomaker gevonden, die hebben een bereik van 70 tot 100 graden, vind ik iets mooier dan die van Coffee-sensor.
Heeft er iemand nog op of aanmerkingen? Of dingen die ik echt moet aanschaffen?
Re: Voorstellen
2Welkom! Mooie stap om naar de Pavoni te gaan. Heb je een millennium model?
Inhoudelijk kan ik je weinig advies geven over de Pavoni. Anderen hier wel. Vermoed dat misschien niet alle upgrades nodig zijn. Leuk zijn ze misschien wel
De 1zpresso JE Plus ken ik niet. Heb zelf een Kinu M47 handmaler. Kijk daar ook eens naar. Die zijn voor espresso erg goed. Heb zelf de meest voordelige Phoenix. Ze hebben allemaal dezelfde maalschijf. Alleen hoe duurder, hoe meer er van metaal wordt.
Je molen gaat het echte verschil maken. Dus investeer daar goed in.
Inhoudelijk kan ik je weinig advies geven over de Pavoni. Anderen hier wel. Vermoed dat misschien niet alle upgrades nodig zijn. Leuk zijn ze misschien wel
De 1zpresso JE Plus ken ik niet. Heb zelf een Kinu M47 handmaler. Kijk daar ook eens naar. Die zijn voor espresso erg goed. Heb zelf de meest voordelige Phoenix. Ze hebben allemaal dezelfde maalschijf. Alleen hoe duurder, hoe meer er van metaal wordt.
3Welkom. Sinds ruim een jaar gebruik ik ook een La Pavoni. Het heeft een paar maanden geduurd eer ik er echt lekkere espresso uit haalde. Dat was een leerproces. Wat je allemaal aan extra mogelijkheden opnoemt, daarvan ken ik het meeste niet. Ik zou zeggen, probeer het eerst zo en kijk na een paar maanden wat je nodig hebt. Met de bottomless portafilter zou ik ook nog even oppassen. Eerst het verdelen van het maalsel en tampen goed onder de knie krijgen, anders spuit je zo de keuken vol met koffie . Maar veel plezier met de machine!
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.
4Dit is inderdaad een millennium model, maar dan met de generatie 4 groep (volgens filmpje op YT). Apparaat is van 2012, staat onderop.Keyser schreef: zo 08 aug 2021, 08:40 Welkom! Mooie stap om naar de Pavoni te gaan. Heb je een millennium model?
Sommige upgrades vind ik inderdaad gewoon mooi, verzendkosten moet je toch betalen, dus dan maar in 1x meer bestellen haha.
De JE-Plus zou hetzelfde maalwerk moeten hebben als de Kinu M47. Ik twijfel nog wel tussen de JE-Plus, de M47 Phoenix en M47 Simplicity.
5Coffee-sensor:
- Bong Isolator doen
- Piston Pressure Kit doen
- RVS sightglass cover + nieuw sightglass doen als je dat mooi vindt
- Second coffee puck. Second wat?
- Special bearing roller kan, niet nodig
- Single hole steam extender doen
- Curver dosing funnel, een dosing funnel is een must. Ik heb een mooie rvs versie van AliExpress. Curver ken ik alleen van die plastic voorraad dozen bij de Blokker.
- Nylon borstel onnodig
- Bottomless portafilter natuurlijk doen
- Tamper 51.6mm by John. 51mm tamper is prima maar hoeft alleen helemaal niet zo strak te passen. Sterker nog, bij het verwijderen van de tamper trek je de puck mee onhoog als je dat niet goed doet door vacuüm. (Wie is John). John klinkt duur!
Ik heb een stradivari met de meeste upgrades.
Pavoni kost well even wat tijd hoor voordat je hem door hebt. Succes! Daarom ga ik nog even dit herhalen van Dirk!
- Bong Isolator doen
- Curver dosing funnel, een dosing funnel is een must. Ik heb een mooie rvs versie van AliExpress. Curver ken ik alleen van die plastic voorraad dozen bij de Blokker.
- Nylon borstel onnodig
- Tamper 51.6mm by John. 51mm tamper is prima maar hoeft alleen helemaal niet zo strak te passen. Sterker nog, bij het verwijderen van de tamper trek je de puck mee onhoog als je dat niet goed doet door vacuüm. (Wie is John). John klinkt duur!
Pavoni kost well even wat tijd hoor voordat je hem door hebt. Succes! Daarom ga ik nog even dit herhalen van Dirk!
Dirk Jan schreef: Ik zou zeggen, probeer het eerst zo en kijk na een paar maanden wat je nodig hebt. Met de bottomless portafilter zou ik ook nog even oppassen. Eerst het verdelen van het maalsel en tampen goed onder de knie krijgen, anders spuit je zo de keuken vol met koffie . Maar veel plezier met de machine!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’
6Bedankt voor je reactie. Het gebruik valt me nu nog mee, de espresso smaakt best goed, maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Het kan dus alleen maar nog beter worden.bobbee schreef: ma 09 aug 2021, 08:52 Coffee-sensor:
- Bong Isolator doen
- Nylon borstel onnodig
Dirk Jan schreef: Ik zou zeggen, probeer het eerst zo en kijk na een paar maanden wat je nodig hebt. Met de bottomless portafilter zou ik ook nog even oppassen. Eerst het verdelen van het maalsel en tampen goed onder de knie krijgen, anders spuit je zo de keuken vol met koffie . Maar veel plezier met de machine!
Second coffee puck:
https://coffee-sensor.com/product/secon ... post-mill/
Ik zag volgens mij dat de Pavoni van Bvds deze erbij had zitten, en klonk wel handig.
Curver -> moet Curved zijn, gaat om deze:
https://coffee-sensor.com/product/la-pa ... nnel-51mm/
Tamper klinkt duur, kost 40 euro hier:
https://coffee-sensor.com/product/la-pa ... m-by-john/
Ik ga dan eerst wel even oefenen zonder het bottomless portafilter, als 2 mensen me al waarschuwen dan is de kans groot dat het wel fout gaat!
7Met bottemless pf zie je wat je doet en wat er fout gaat.
Denk dat de meeste hier alleen zo werken?!
Denk dat de meeste hier alleen zo werken?!
8Welkom op het forum.
Je gaat wel van de makkelijkste naar ongeveer de meest arbeidsintensieve koffie methode
Maar je doet het wel gelijk goed met alle upgrades.
Volledig up-to-date voor de beste espresso ervaring.
Nu lekker tweaken met grind settings, temperatuur en pre-infusie enzo om de juiste instellingen te vinden.
Dan lekker genieten
Je gaat wel van de makkelijkste naar ongeveer de meest arbeidsintensieve koffie methode
Maar je doet het wel gelijk goed met alle upgrades.
Volledig up-to-date voor de beste espresso ervaring.
Nu lekker tweaken met grind settings, temperatuur en pre-infusie enzo om de juiste instellingen te vinden.
Dan lekker genieten
Gr, Guido
La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60
La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60
9Welkom! En wat gaaf dat je meteen voor een hevel gaat en lekker gaat upgraden. Dit is echt zo’n leuke hobby, ga je heel veel plezier mee hebben!
Houd ons vooral op de hoogte van je leerproces en de upgrades. Lijkt me erg leuk om te zien en te lezen.
Houd ons vooral op de hoogte van je leerproces en de upgrades. Lijkt me erg leuk om te zien en te lezen.
10Die second coffee puck heb ik niet maar ik werk al heel lang met een cirkel snijder en koffie filters van de supermarkt. Ik snij uit de filters 51mm cirkeltjes en die leg ik op de puck. Kost geen drol en ik gebruik die filtertjes ook nog meerdere keren. Dus ik zeg nee, zo'n rvs screen is niet nodig en minder handig dan papier.bighead schreef:Bedankt voor je reactie. Het gebruik valt me nu nog mee, de espresso smaakt best goed, maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Het kan dus alleen maar nog beter worden.bobbee schreef: ma 09 aug 2021, 08:52 Coffee-sensor:
- Bong Isolator doen
- Nylon borstel onnodig
Second coffee puck:
https://coffee-sensor.com/product/secon ... post-mill/
Ik zag volgens mij dat de Pavoni van Bvds deze erbij had zitten, en klonk wel handig.
Curver -> moet Curved zijn, gaat om deze:
https://coffee-sensor.com/product/la-pa ... nnel-51mm/
Tamper klinkt duur, kost 40 euro hier:
https://coffee-sensor.com/product/la-pa ... m-by-john/
Ik ga dan eerst wel even oefenen zonder het bottomless portafilter, als 2 mensen me al waarschuwen dan is de kans groot dat het wel fout gaat!
Dosing funnel is mooi hoewel het een stuk goedkoper kan!
€ 6,44
https://a.aliexpress.com/_voO5a4
Ik heb er volgens mij nog 1 nieuw liggen in aluminium met magneetjes in de rand. Waar woon je ergens?
En ik heb deze tamper naast een normale tamper. Het werkt goed, altijd recht tampen.
€ 14,69 46%OFF | 51/53/58Mm 304 Rvs
https://a.aliexpress.com/_vdbmtI
Heb je al een kleine weegschaal?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’