Goede morgen koffie liefhebbers.
Graag zou ik willen weten of hier ook mensen zijn die de bezzera bz07 pm pid al ingebruik hebben.
Ik ben nieuw op espresso gebied maar ben de senseo zat dus naar iets anders op zoek.
En de uitstraling en degelijkheid van deze bezzera sprak mij zeer aan in de winkel, en volgens de verkoper is dit een van de betere in zijn prijsklasse.
Maar ik zou ook graag iets van de ervaringen in de praktijk horen, het is per slot van rekening toch een flinke uitgaven.
En ervaringen van gebruikers zeggen mij meer dan die van verkopers.
Niets slechts over verkopers natuurlijk maar die zijn meestal toch op winst uit en hun spullen zijn altijd het beste.(wat begrijpelijk is)
Gr Henk
Re: Bezzera bz07 pm pid
2Hallo, heb je al eens rondgegekeken op het forum, is veel te vinden over de Bezzera (vooral zonder PID)
Is de 6th wave aan het voorbereiden
3Ja dat heb ikHallo, heb je al eens rondgegekeken op het forum, is veel te vinden over de Bezzera (vooral zonder PID)
Er is heel veel over te vinden maar de meningen verschillen nog al vind ik .
Er zijn er nogal wat die denken dat die pid over bodig is of niet nodig is .
Daarom zou ik daar wel eens iets over willen horen van de mensen die hem gebruiken.
Gr Henk
Bezzera bz07 pm en de Mahlköning vario
5Dat is nu juist de vraag, waarom wel of waarom niet.
Er zijn mensen die zeggen het heeft weinig nut maar.
Er zijn ook mensen die zeggen temp is heel belangrijk, en dat die verschillend kan zijn bij welke soort koffiebonen je gebruikt.
Ik zou het jammer vinden als ik hem zonder koop, en daar achteraf dan weer spijt van krijg omdat hij wel iets toevoegd.
Het is toch weer een afstelmogelijkheid, en het lijkt mij dat de fabriek die er toch niet voor niets aan toevoegd.
Of zouden ze daar een berg van die dingen over hebben.
gr Henk
Er zijn ook mensen die zeggen temp is heel belangrijk, en dat die verschillend kan zijn bij welke soort koffiebonen je gebruikt.
Ik zou het jammer vinden als ik hem zonder koop, en daar achteraf dan weer spijt van krijg omdat hij wel iets toevoegd.
Het is toch weer een afstelmogelijkheid, en het lijkt mij dat de fabriek die er toch niet voor niets aan toevoegd.
Of zouden ze daar een berg van die dingen over hebben.
gr Henk
6Zeker, het is heel mooi als je met de zet-temperatuur kan spelen bij verschillende bonen. De grote vraag is in hoeverre een PID op een HX machine dit gaat bewerkstelligen. De temperatuur van het water dat uiteindelijk de koffie ingaat hangt van een aantal factoren af.
1) Druk en daarmee de temperatuur in de boiler
2) vers water versus opgewarmd water in het HX systeem (kan je weer mee spelen met flushen)
3) temperatuur van de kop en natuurlijk de stabiliteit hiervan.
de druk in de boiler zul je tussen de 1.1 en 1.4 instellen, hier zit maar ca 3 graden verschil in. Op zich zou dit genoeg moeten zijn om te spelen met smaak en verschillende bonen, maar....en nu komt de grote maar, dan moeten punt 2 en 3 wel rete stabiel zijn anders beinvloed je de temperatuur van het uiteindelijke water weer.
Een PID in de boiler zal de temp. constanter houden dan een pressostaat. Maar zoveel zal dit niet gaan schelen.
Dus, als je altijd dezelfde flush routine hanteert en als de temp. van de kop zeer stabiel is dan zie ik eventueel het beperkte nut van een PID op de boiler. Echter, een temperatuur opnemer/PID op de kop en een temperatuur opnemer die het water in de kop meet zou mij logischer lijken.
Maar, misschien kan iemand anders hier aanvullende gedachten op geven want het is inderdaad vreemd dat Bezzera een PID in zijn machines bouwt. Een bedrijf met zoveel ervaring zou het niet voor niets doen zou je zeggen. Kan natuurlijk ook om marketing technische redenen zijn!
1) Druk en daarmee de temperatuur in de boiler
2) vers water versus opgewarmd water in het HX systeem (kan je weer mee spelen met flushen)
3) temperatuur van de kop en natuurlijk de stabiliteit hiervan.
de druk in de boiler zul je tussen de 1.1 en 1.4 instellen, hier zit maar ca 3 graden verschil in. Op zich zou dit genoeg moeten zijn om te spelen met smaak en verschillende bonen, maar....en nu komt de grote maar, dan moeten punt 2 en 3 wel rete stabiel zijn anders beinvloed je de temperatuur van het uiteindelijke water weer.
Een PID in de boiler zal de temp. constanter houden dan een pressostaat. Maar zoveel zal dit niet gaan schelen.
Dus, als je altijd dezelfde flush routine hanteert en als de temp. van de kop zeer stabiel is dan zie ik eventueel het beperkte nut van een PID op de boiler. Echter, een temperatuur opnemer/PID op de kop en een temperatuur opnemer die het water in de kop meet zou mij logischer lijken.
Maar, misschien kan iemand anders hier aanvullende gedachten op geven want het is inderdaad vreemd dat Bezzera een PID in zijn machines bouwt. Een bedrijf met zoveel ervaring zou het niet voor niets doen zou je zeggen. Kan natuurlijk ook om marketing technische redenen zijn!
7Ik dacht juist dat die pit de boiler en de kop regelde.
Want de eco stand zet je volgens mij aan via de pid.
En dan schijn je zelfs zonder boiler 2 kopjes te kunnen bereiden.
Anders zou het zo kunnen zijn dat de kop 92 graden is en de boiler 98 graden of anders om.
Maar ik geef direkt toe 95 % van de mensen hier weet er veel meer van als ik.
Maar mensen die er niet veel van weten kunnen met de lastigste vragen zitten of die stellen,
Vandaar mijn vraag of er mensen hier zijn die hem gebruiken en hun ervaringen.
Groeten Henk
Want de eco stand zet je volgens mij aan via de pid.
En dan schijn je zelfs zonder boiler 2 kopjes te kunnen bereiden.
Anders zou het zo kunnen zijn dat de kop 92 graden is en de boiler 98 graden of anders om.
Maar ik geef direkt toe 95 % van de mensen hier weet er veel meer van als ik.
Maar mensen die er niet veel van weten kunnen met de lastigste vragen zitten of die stellen,
Vandaar mijn vraag of er mensen hier zijn die hem gebruiken en hun ervaringen.
Groeten Henk
8Zover ik weet, regelt de PID de boiler temperatuur, zo staat het ook vermeld op de Bezzera site. Dat je de eco stand aanzet op het ''PID schermpje'' heeft daar niks mee te maken. Overigens heb ik ook zeer mijn twijfels over de ECO functie. Het zal zeker werken maar of je daarmee een optimale kop zet betwijfel ik zeer. Leuke gadget, maar hoe vaak ga je het gebruiken, je koop toch juist een fancy machine om super espresso's mee te zetten lijkt me.
Als het om ervaringen gaat denk ik dat je baat zult hebben bij iemand die zowel de PID versie als de PIDloze versie goed kent. Die persoon zal eventueel objectief een oordeel kunnen vellen. Ik redeneer puur theoretisch
Als het om ervaringen gaat denk ik dat je baat zult hebben bij iemand die zowel de PID versie als de PIDloze versie goed kent. Die persoon zal eventueel objectief een oordeel kunnen vellen. Ik redeneer puur theoretisch
9Ik vraag me af of er al wel mensen zijn met ervaring met een BZ07 met PID, het ding is nèt uit?! Ikzelf denk dat je veel teveel nadruk legt op die PID, in een dubbelboiler (DB) heeft het zin, maar in een warmtewisselaar (HX), zie ik er het nut niet van in.
Elders zeg ik er dit over:
PID's zijn wel modieus en ik denk dat het wel lekker verkoopt, of het zin heeft is een tweede. Ik zou me niet teveel illusies maken over argumenten van fabrikanten, die maken vaak wat het publiek wil hebben.
Elders zeg ik er dit over:
Eerder schreef Henk:Maar waarom zou je de watertemperatuur in je boiler tot op de graad nauwkeurig willen kunnen afstellen als het effect van iets langer/korter flushen en vervolgens iets langer/korter wachten veel meer invloed heeft op de zet temperatuur??
Dat is zoiets als je oventemperatuur tot de graad nauwkeurig afstellen, maar vervolgens je kippetje er "op gevoel ongeveer een uur" in laten zitten garen... Dat schiet z'n doel toch volledig voorbij?
Je zou je eigenlijk beter moeten inlezen om alles te begrijpen. Nauwkeurigheid van de zettemperatuur is zeer belangrijk, maar de PID op de boiler van de BZ07 zal daar volgens mij niet voor zorgen. Het geeft (denk ik) de illusie van nauwkeurigheid, verderop in het proces kunnen namelijk veel grotere temperatuur afwijkingen plaatsvinden (de vergelijking met de kip in de oven).Dat is nu juist de vraag, waarom wel of waarom niet.
PID's zijn wel modieus en ik denk dat het wel lekker verkoopt, of het zin heeft is een tweede. Ik zou me niet teveel illusies maken over argumenten van fabrikanten, die maken vaak wat het publiek wil hebben.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
10En daarnaast nog het verschijnsel dat er in de kop van de BZ07 ook nog eens een verwarmingselement zit dat met een vaste temperatuur heeft. Hierdoor wordt de temperatuur van het water kennelijk vlak voor het water de kop verlaat nog eens met een constante factor beïnvloed.
viewtopic.php?f=12&t=1551" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?f=12&t=1551" onclick="window.open(this.href);return false;