koffie uit het zakje

1
Naast een hele hoop zaken die ik niet begrijp....1 ding kom ik gewoon niet uit...

Ik heb alle soorten lavazza uitgeprobeerd in de afgelopen 2 jaar.

ik zet altijd kopjes van +- 10 gram koffie en dan een normaal klein kopje, ik neem aan dat we dat een lungo mogen noemen?

Als ik de gemalen koffie van lavazza gebruik heb ik het beste resultaat, meer dan 11 gram word wel een probleempje...

Nu heb ik bonen gekocht van lavazza om eens goed te kunnen vergelijken en die in de kitchen aid maler gegooid. En vergis je niet, in die prijsklasse is dat een mooi apparaat..zie ook
http://coffeesnobs.com.au/attachments/C ... rs_001.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

De koffie die ik zelf maal is (veel)grover dan die uit het pakje en toch wil die niet doorlopen en die uit het pakje geeft geen problemen. :?

ik heb na wat geëxperimenteer gemerkt dat de hoeveelheid koffie niet zo heel veel uitmaakt, pas boven de 11 gram word het moeilijk.

Ook bij 7 gram doet de koffie die ik zelf maal moeilijk, (weliswaar iets minder moeilijk maar toch...)

Nu lees ik dat de meningen verdeeld zijn over het feit of gemalen koffie van dezelfde consistentie moet zijn of dat het juist goed is als de korreltjes van verschillende grootte zijn...

Hoe dan ook is de koffie uit het pakje van een gelijkmatige consistentie en zal de koffie die ik zelf maal
eerder van verschillende korrelgrootte zijn. Als dat aan de orde is zou ik verwachten dat deze laatste dan eigenlijk ook sneller zou doorlopen....tocj?

h t f kan dit dan. :twisted:

Re: koffie uit het zakje

2
Waarschijnlijk produceert je KA toch teveel "fines", zeer fijne deeltjes die de boel verstoppen. Dat komt waarschijnlijk doordat de messen geen echte messen zijn, maar meer grove maalstenen die je bonen verpulveren ==> veel fines.

De Lavazza bonen zullen wel met industriële, goede molens zijn gemalen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

3
kezke schreef:
Hoe dan ook is de koffie uit het pakje van een gelijkmatige consistentie en zal de koffie die ik zelf maal
eerder van verschillende korrelgrootte zijn. Als dat aan de orde is zou ik verwachten dat deze laatste dan eigenlijk ook sneller zou doorlopen....tocj?
Lijkt mij juist niet. Denke even aan een IKEA ballenbak. Allemaal even grote ballen, en dus veel lucht ertussen (het water stroomt er makkelijker doorheen). Als je nu een vrachtlading pingpongballen bij die ballenbak gooit, gaan die deels in die holtes tussen de grotere ballen zitten --> een compacter geheel, het water stroomt er moeilijker doorheen...
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

4
In bovenstaande vergelijking zijn die pingpong ballen dan de fines hè? ;) Voor goede extractie moeten de grote ballen dan niet teveel verschillen van grootte en de pingpong balletjes moeten ook niet teveel verschillen, of met teveel zijn. Bovendien moet de maat van de grote en de kleine balletjes ook vrij nauwkeurig zijn.

Dat is allemaal niet zomaar bereikt, en dáarom is een goede maler nu zo belangrijk. Enfin lees de HB-artikelen maar!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

5
dat klopt, maar als ik het omdraai...?

Ik heb een bak pingpongballen (pakjeskoffie) en ik gooi daar tennisballen bij..zelf gemalen koffie.

Dan zou ie dus beter moeten doorlopen.

Vraag is dus of de fijnste korrels fijner zijn dan die uit het pakje... klopt?

Het gaat om zoveel micron dan, KA geeft aan dat standje 8, 250 micron zou zijn, voor espresso,en standje 5, 750micron, wat ik nu gebruik om m door te laten lopen.

Ik kan het wel eens onder een microscoop gooien....

Zo op het oog, fijngewreven boven een witte ondergrond, zijn de korreltjes van het pakje allemaal even fijn, maar ook fijner dan de kleinste korreltjes die ik zelf maal, op standje 5.
Ik heb niet het idee dat er fijnere,stoffige korrels tussen zitten...

6
Nou, heb m eens op standje 6 gezet en maar eens met 7 gram een espresso gezet. in 30 sec een bakkie wat qua hoeveelheid lijkt op een espresso, maar hij moet er echt hard aan trekken, dacht ff dat ie uit elkaar ging ploffen.
Heb er nog maar wat water uit het apparaat bij laten lopen, via americano; niet eens verkeerd moet ik zeggen...

Maar eerlijk = eerlijk. ik heb gemalen en gewreven en vergeleken en gewreven en gekeken,ben bang dat er inderdaad -zeg maar- fijn stof vrijkomt bij het malen, wat aldus gaat dichtslibben.

ik had m eens wat fijner ingesteld om te kijken of het verschil tussen de "ballen" dan kleiner word, maar ik neem aan dat alleen de grote ballen dan kleiner worden,he. En dat de fines hetzelfde blijven.
Die fines zijn dus eigenlijk een gevolg van het verpulveren...het pletten dus.

Maar bijv.een mazzer mini, die werkt toch ook met platte schijven, heeft ie daar dan ook last van?

Nu heb ik wel een overdosis caffeïne binnen, pfoeiiii, ff douchen.

7
Het gaat er uiteindelijk om hoe consistent de maler 'maalt'' en dat hij een bi of zelfs tri-modale verdeling qua deeltjes grootte produceert waarvan de afzonderlijke pieken smal zijn. Daarnaast moet jij fijn genoeg kunnen malen als het om espresso gaat. Een Mazzer mini zal dat beter doen dan de KA. Maar er zijn ook weer genoeg molens die het beter doen dan een Mazzer mini :) :twisted:
Is de 6th wave aan het voorbereiden

8
Goed gemalen espresso-koffie heeft beide: grotere deeltjes en kleinere (de fines) in een vrij strak omschreven grootte. De Lavazza koffie zal dus ook beide hebben (en dus niet alleen "pingpong balletjes").

De messen van de KA schijnen toch niet echt scherp te zijn, in tegenstelling tot die van b.v. de Mazzer. Dat heeft dus niets te maken met platte-, dan wel conische schijven. Door scherpe schijven (of messen) te gebruiken kan je die beide groottes van korrel verkrijgen. Door de bonen meer te verpulveren heb je daar geen controle over. Dan krijg je alles tussen te groot en te klein. Goede fines, zijn dus niet: te klein!

Overigens is 7 gram en 30 seconden wèl precies wat nodig is voor een enkele espresso.