Re: Decent Espresso DE1 ervaringen

44
Daan_ schreef:Dit is dan wel weer nieuw voor me, de firmware upgraden van je espresso machine:
20211004_095250.jpg
Je wordt er netjes doorheen geleid in een aantal stappen. De tablet blijft aan, de machine zet je uit en daarna weer aan waarna de firmware geïnstalleerd wordt.

Het updaten van de app op de tablet is nog makkelijker en sneller. Wat wel leuk is als er op het Decent forum een nieuw profiel wordt ontwikkeld, dan kun je met de bèta versie direct dat profiel ophalen en uitproberen.
Daarmee kunnen meerdere mensen het profiel beoordelen, feedback geven en tweaken.
Alle ingebouwde profielen zijn te kopiëren en aan te passen. Ben zelf bezig met een aangepast profiel voor de La Marzocco 7g basket voor een single espresso.
Wohohoooooo

Afbeelding


Re: Decent Espresso DE1 ervaringen

45
Daan_ schreef:Het ambachtelijke is mooi, met heel veel machines kun je een super espresso / koffie maken. En de kwaliteit van de techniek, de bouwwijze, het uiterlijk, het is allemaal fantastisch om te zien en te gebruiken.

De Decent heeft wat minder het ambachtelijke, maar meer het wetenschappelijke. Je kunt elke parameter beïnvloeden, of als je daar geen zin in hebt kun je op een knop drukken om een zelfgemaakt of ingebouwd recept uit te voeren.

Ik vind het allebei zijn eigen charme hebben. Een mooie lever machine, een E61, een LMLM, Slayer of KvdW, allemaal hebben ze iets unieks.
Koffie is geen exacte wetenschap, persoonlijke smaak kun je moeilijk vergelijken. De echte perfecte koffie bestaat niet, die is voor iedereen anders.

Voor mij is de Decent een tool om meer te begrijpen van wat er gebeurt en om daarvan te leren. De benadering van Decent is niet voor iedereen, net zoals je door elke andere machine wel of niet geïnspireerd kan worden. Het gaat uiteindelijk om je eigen beleving en wat je zelf de moeite waard vindt.
Oh maar ik begrijp het wel hoor! Erg leuk om die profielen te gebruiken!. En lekker apparaat, snel warm, niet te groot etc.
Dat was ook niet wat ik bedoelde, ik wil eigenijk helemaal niks weerleggen maar mijn opmerking kwam in mij op toen er gepraat werdt over tablet reactie snelheid enzo. Dan probeer ik dat te plaatsen en dan denk ik, he maar de koffie is al goed. Trek er maar niet teveel van aan.
Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: Decent Espresso DE1 ervaringen

46
Decent gisteren uitgepakt en neergezet.
Erg mooi hoe allas uit de koffer kom1!
Aangezet en geprobeerd espresso op default te zetten.
Heb 4 keer geprobeerd maar steeds veel te fijn gemaald.
Steeds grover maar deze portafilterbakjes zijn dus voorzien van hele kleine gaatjes.
Vandaag ging de machine aan maar er bleef een geel licht rond de kop branden en de machine reageerde nergens op.
Moet nog uitzoeken wat ik nu moet doen.
Op Diaspora zie ik geen berichten dus ik heb ook niets daar kunnen lezen.
Beginnersproblemen!