Eerste kopje uit de Bezzera

1
Koffieleuten,

De Bezzera had ik al een week in huis, maar geen molen. Vanmiddag de molen gekregen en meteen aan de slag. Afgelopen week wel al een paar liter melk geschuimd, dat lukt al aardig.
Dus bonen in de molen, prutsen met de fijnheid en gaan..... En dan teleurstelling. Geen druk (2 a 3 bar) en 30 ml in 30ms erdoor (bij wijze van...) Dus maling fijner, geen resultaat. harder tampen, geen resultaat.
Natuurlijk had ik al veel gelezen over de Vario en al een paar berichten gevonden dat de callibratie van de Vario beter kan. Na nog 1/2 kilo er doorgedraaid te hebben besloten om de modificatie uit te voeren. (natuurlijk ook diverse hoeveelheden geprpbeerd. van 14 tot 19 gram, digitaal gewogen)
http://theotherblackstuff.ie/machines/r ... o-grinder/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vervolgens weer bonen in de grinder en proefdraaien. Maling ziet er ineens een stuk fijner uit. Er komen ook minder gram per seconde uit. Even redelijk tampen (15 kilo, ook met de weegschaal) en........Mijn eerste espresso die er op lijkt! Halve centimeter Crema. Doorlooptijd heb ik nog niet gemeten, maar gevoelsmatig kwam het in de buurt. Druk schoot door naar 10 a 11 bar, dus de volgende wat minder fijn of iets minder tampen. Maar ik ben zeer tevreden.
Zijn er meerdere Vario gebruikers die hier last van hebben?

We gaan door met expirimenteren

Roelof
Bezzera BZ07, Mahlkönig Vario.

Re: Eerste kopje uit de Bezzera

2
Ik heb geen ervaring met de vario dus ik kan daar geen antwoord op geven.

In heel hard of minder hard tampen geloof ik niet zo in, gewoon ferme tamp, of dat nu 5 of 20 kilo is maakt niet zoveel uit naar mijn bescheiden mening, maar ik weet dat dit vloeken in de kerk is :D

Soms is het vervelend om veel info te hebben, zoals bijvoorbeeld de pompdruk, deze kan ik niet meten dus ik heb me hier nooit druk om gemaakt :) Gewoom je shotje timen zodat je weet dat je ongeveer in het juiste tijds regime zit en natuurlijk op tijd stoppen ! Vooral dat laatste kan lastig zijn in het begin aangezien het blonding punt vaak wat eerder ligt dan in eerste instantie wordt gedacht, tenminste daar had ik last van :D
Is de 6th wave aan het voorbereiden

3
Ik heb ook een vario
En in het begin had ik ook te weinig druk.( nu gaat hij ook wel eens naar tien of elf bar.)
Maar na wat proberen met de maling en de maaltijd is het goed gekomen.
De molen werkt met een timer, dus als je grover of fijner gaat moet je ook de maaltijd mee aanpassen.
Dat is wel lastig maar ik schrijf het nu gelijk op hoe hij staat en met welke boon.
Er zal dan best nog wel verschil zijn maar ik zit gelijk in de buurt.
En als je je maler pas heb dan heb je wel een andere herziene versie van de vario.
Ik kon de filterdrager bij het malen niet loslaten, maar na die rubber slangetjes kan ik gewoon het eerste bakje wegbrengen terwijl de vario bezig is.

Gr Henk
Bezzera bz07 pm en de Mahlköning vario

4
Han&Henk schreef: Maar na wat proberen met de maling en de maaltijd is het goed gekomen.
De molen werkt met een timer, dus als je grover of fijner gaat moet je ook de maaltijd mee aanpassen.
Klopt. Ik meet steeds de grammen. Nu die fijner maalt moet ik de tijd op 11.5 seconde zetten Ik krijg dan 18 gram in het bakje.
En als je je maler pas heb dan heb je wel een andere herziene versie van de vario.
Ik kon de filterdrager bij het malen niet loslaten, maar na die rubber slangetjes kan ik gewoon het eerste bakje wegbrengen terwijl de vario bezig is.
Ik heb inderdaad gevraagd of het V2 was, en volgen casabarista.nl was dat zo. Ik weet niet precies wat de verbeterigen zijn. Ik heb iets gelezen van software en minder statische elektriciteit.
Ik heb vanavond nog wat geprobeerd en ik moet zeggen dat het resultaat mij nu al bevalt.
Dus de modificatie werkt bij mij goed.

Roelof

5
Ik weet niet over welke modificatie je het hebt, maar als je te fijn gaat malen kan de koffie puck ook dichtslaan.
Ik maal voor de enkele filter 6,3 sec, en de rechtse schuif staat op 2 van boven en de linkse staat halverwege en dan krijg ik 7,4 gram koffie.

gr Henk
Bezzera bz07 pm en de Mahlköning vario

7
+1 En nadat je getampt hebt niet nog eens gaan klooien om de puck toch recht te krijgen of zo, en ook niet met je pf ergens hard tegen aan tikken. Dat verbreekt allemaal je side seal (iemand een Nederlands woord hiervoor?) en dat is niet goed.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

8
Han&Henk schreef:Ik weet niet over welke modificatie je het hebt, maar als je te fijn gaat malen kan de koffie puck ook dichtslaan.
In het stukje waarvan de link in mijn eerste berichtje staat wordt het genoemd. Op de fijnste stand maalt de machine niet fijn genoeg. Niet goed gekalibreerd. Door er een opvulling van papier onder te doen kan je fijner malen. Werkt bij mij perfect, zoals gezegd in het eerste berichtje.

9
@Han&Henk
@Bluecold

Ik heb mij nog niet echt verdiept in het Tampen. Schrok wel van de prijzen van die dingen. Ook wel gek eigenlijk dat ze bij de dure Bezzera en veel te klein plastic tampertje doen.
Ik heb de goedkoopste bij Kaldi gehaald voor 23 euro. Maar je hebt ze er ook van 70. Gezien de functie kan ik mij niet voorstellen dat daar verschil in zit.

Roelof

10
Tampen was een tijd geleden "hot", maar het belang er van is niet zo verschrikkelijk groot. Je kan er een beetje mee bijsturen, zeg maar. En als je het fout doet kan je wel wat verprutsen, dat is ook weer waar.

Voor het visuele en tactiele genot kan je best een prachtige tamper kopen, maar je koffie wordt er waarschijnlijk niet beter van. Het ding moet passen (in je hand en in de pf) en je hebt platte, halfplatte en bolle tampers. De halfplatte kunnen je eventueel een beetje extra speelruimte bij het doseren geven omdat ze ietsje ruimte voor de douche creëren. Maar die van jou is waarschijnlijk prima.
Een ander ding is dat het voor een professionele barista natuurlijk wel van belang is dat hij een fijne tamper heeft, aangezien hij honderden keren per dag staat te tampen, en dan gaan kleine dingen wel verschil maken.
Het belangrijkste van het tampen is je al in de posts hierboven verteld.

En die prutserige plastic tampers worden bij alle machines geleverd, zelfs bij de héél dure! En inderdaad niemand die dat begrijpt.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder