Re: Wie kent nog toestellen met deze eigenschappen?

62
walter- schreef: vr 12 nov 2021, 11:48
cremalover schreef: vr 12 nov 2021, 11:41 ...
Het doel is lekkere koffie.En veel subjectiever kan het dus niet worden
Begrijp ik dat je je niet interesseert of de machine consistent werkt? Of hoe zorg je dan dat het 2de kopje ook lekker is?
Of het interesseert je niet hoe de machine ervoor zorgt dat het 2de kopje ook lekker is?
Nu praat je over iets als temperatuurstabiliteit en consistentie.Dat is iets anders als instelbaar op een bepaalde( constante zoals jij het noemt) temperatuur.
Elke machine moet zich herstellen na een shot. Constant is de temperatuur nooit.
Je boilerwater heeft een swing en ook je zetgroep heeft een swing.
Het is een wisselwerking waar je mee om zult moeten gaan.Leer je machine kennen.
Ikzet trouwens nog vaak zat een shot dat in de wasbak belandt.

63
walter- schreef: vr 12 nov 2021, 11:48 Begrijp ik dat je je niet interesseert of de machine consistent werkt?
Koop nou gewoon zo'n goedkope grafbak die in een paar minuten heet is en zogenaamd 'gecontroleerd' koffie maakt en ga dan eens meten wat daarvan terecht komt ;-)

Welke maler koop / heb je precies? Dat is belangrijker.

En nog belangrijker, welke bonen haal je waarvandaan?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

65
cremalover schreef: vr 12 nov 2021, 12:33 Dat hele volumegedoe zegt me niks.
Heeft alleen zin in een drukke horeca-omgeving waar een barista 's ochtends alles afstelt zodanig dat de zombies die er vervolgens mee aan de slag gaan met een druk op de knop een min of meer drinkbare bak koffie kunnen maken zonder dat het hun iets hoeft te interesseren. De barista van dienst moet dan wel af en toe e.e.a. lichtjes aan blijven passen.

Ik was eens in de mooie design space van Eye instituut waar op dat moment de knappe jonge barista-kampioene van Nederland was ingehuurd om de crew 'up to date' te brengen en weer op te frissen om met de daar beschikbare top apparatuur lekkere koffie te maken.

Het was vechten tegen de bierkaai want de crew had het te druk met de bediening om naar haar adviezen te luisteren. Dus ze stelde e.e.a. maar zo goed mogelijk af en liet het erbij.

In die categorie zitten de 'ik wil volume kunnen instellen' consumenten.

Waarmee ik overigens geen oordeel uitspreek! Ieder zijn meug, alle respect.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

66
Het is niet de machine die zorgt dat je kopje koffie lekker is. Dat ben je toch echt zelf (samen met echt goede bonen). Goede apparatuur maakt het makkelijker, maar de gemiddelde horeca bewijst dagelijks dat je met de mooiste spullen de grootste bagger kan produceren.

En wat lekker is is natuurlijk uitermate subjectief (misschien vind je horeca koffie wel heerlijk).
Jij denkt volgens mij dat je met feiten en technische specificaties goede koffie kan garanderen (even in het midden latent wat goed dan is). Maar realiseer je dat het niet zo wetmatig is. Koffie is een levend product. De extractie veranderd dagelijks met leeftijd, luchtvochtigheid etc. Er zijn zoveel variabelen die invloed hebben dat ‘goede’ koffie echt een ambachtelijk proces is. Waar het kan proberen we variabelen consistent te houden (anders wordt je gek), maar uiteindelijk speelt proeven en continu bijstellen een grote rol in het bereiken van een goed resultaat. En dat kost tijd en ervaring.

En als beginner zijn er slechts een paar zaken om op te focussen; de rest is veel beperkter van invloed en van later belang:
- de keuze van je koffiebonen (waar je die koopt, hoe vers ze zijn, en of ze bij je smaak passen.
- de kwaliteit van je maler
- je maalgraad icm je dosering
- netjes en consistent werken

Als je dat onder de knie hebt kun je gaan finetunen met temperatuur, druk, typen filterbakjes, roerdingetjes etc etc. Je kan helemaal los, of gewoon al tevreden zijn.

En de opwarmtijd van E61 machines (en vele anderen) is geen ontwerpfout. Voor koffie wil je temperatuurstabiliteit (zeker als je veel kopjes na elkaar moet maken zoals in de horeca). Daarom hebben dit soort groepen veel massa om warmte vast te houden. Ze koelen daardoor moeilijk af; maar dezelfde massa zorgt ervoor dat ze ook langzaam opwarmen. Die twee zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden.

Er zijn alternatieven die meer zijn gericht op de thuismarkt. Maar elk voordeel heeft zijn nadelen. Wat zwaarder weegt kun je alleen zelf bepalen en is erg subjectief. Je zult dat vaak toch op basis van ervaring moeten bepalen.

Wellicht is een goede start om aan te geven waarom je de gestelde eisen hebt. Want wat voor koffie wil je allemaal kunnen maken en hoe veel per dag/achter elkaar. Wat vind je lekker in koffie? Dat is allemaal veel belangrijker in de machine keuze dan instelbare druk.

Ter illustratie: ik heb geen instelbare druk, beperkt instelbare temperatuur, geen idee wat die temperatuur en druk precies zijn (maar wel dat die een consistent profiel hebben) en ook geen enkel idee hoeveel ml er in het kopje zit (wel ongeveer hoeveel gram). En toch zet ik consistent goede espresso (nou ja, af en toe een misser. Maar dat ligt dan aan mezelf). Ik kijk naar de flow van koffie en hoe deze eruit ziet en grofweg in de verandering in de tijd. En pas vervolgens waarnodig de maling en de dosering een beetje aan. Ik weeg wel mijn input en ook mijn output. Maar dat laatste stuur ik niet strak op. Mijn input wel; die vind ik lastig uit de losse hand consistent te doen.
Thuis: Londinium 1P * Weber HG-1
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

67
Walter begrijp ik goed dat jij denkt dat constante volume zorgt voor continuïteit in lekkere koffie?

Want hier wordt hard geprobeerd je uit te leggen dat dat niet opgaat. En dat volume is wel telkens wat jij als belangrijk aankaart in de keuze van je machine.

100% dezelfde kwaliteit koffie haalt niemand hier. De eerste espresso kan spot on zijn (godshot) en de tweede in de buurt, maar iets minder. Het is afhankelijk van meerdere variabelen en niet iedere variabel laat zich afdwingen. Of je moet er zo op zitten, maar dat ga jij niet doen wanneer je de opwarm tijd al te lang vind.