Nieuwe maler, budget 1000 euro max

1
Goedemorgen allen!

Nu we toch weer een winter thuis gaan zitten heb ik de knoop doorgehakt om een nieuwe maler aan te schaffen.

Mijn huidige setup is een good old Fiorenzato T80 met een IGEM Tea (oudje, model later de Isomac Tea op is gebaseerd).

In de machine is vast iets te halen maar de grootste stap zal in de maler zitten.

Budget is tot circa 1000 euro.

Kandidaten:
- Eureka Specialita --> lijkt een beetje de huidige standaard, goede prijs/kwaliteit. Vierkante design spreekt me minder aan. Nieuw 400 euro
- Niche Zero --> veel enthousiaste verhalen. Mij lijkt de kleine hopper veel gedoe met iedere keer bijvullen. --> Nieuw 750 euro
- Mahlkonig K30 Vario -- > blijf ik een machtige machine vinden, tweedehands ca 700 euro
- Mahlkonig E65S -- > de nieuwe versie, kleine meerwaarde, tweedehands ca 1000 euro

Gebruik voor espresso en capo. 4-8 kopjes per dag. Tweedehands machine geen bezwaar. Budget is maximum, prijs/kwaliteit vind ik belangrijk.

Zie ik iets over het hoofd? Wat zouden jullie adviseren?

Re: Nieuwe maler, budget 1000 euro max

2
Ik ben wel echt maten met mijn la San Marco sm97 instant.
Zag laatst een iets nieuwere voorbij komen moet zeggen het design staat me ook zeker wel aan.

En ja 84mm maalschijven daar kan weinig tegenop :D

Ik denk dat je vooral naar eigen wens een beetje op zoek moet.
Single dosen klinkt niet als jou ding. Dus gewoon eentje met een hopper.
En dan wordt het malen op timer, normaal gesproken. En dan zou ik zeggen als je de ruimte hebt neem iets met in ieder geval vanaf 64mm schijven.
En je kijkt er toch een hele dag tegenaan dus iets moois mag ook wel.

De compaks en de macaps enzo vind ik ook wel nette dingen, wat dat betreft is de keuze best reuze.

4
Ja malen op gewicht klinkt ideaal he, maar ik weet niet goed goed het werkt in de praktijk om eerlijk te zijn.
Volgens mij doet de sette 270 dat? Alleen die is met z'n plastic tandwielen internals niet de meest betrouwbare.

Je kan trouwens nog een extra overweging maken, wil je platte of conische schijven?
Platte zijn voor lichtere roasts wel wat beter geschikt meen ik.
En het geeft een wat ander smaakprofiel.

Eigenlijk zou je eens naar een koffiegek moeten die er een paar heeft staan dat je een beetje kan proberen wat je het beste bevalt.

5
Ohja en neem iets waar de stand af te lezen valt qua grofheid van de maling en de instelling van de timer.
Anders ben je blind bezig.

Oh en simpele bediening is ook fijn.
En dat je je portafilter er in vast kan klikken zodat je hem los kan laten tijdens het malen is ook lekker.

Edit : fiorenzata maakt ook erg mooi spul!
https://koffiebranderijdekoepoort.nl/pr ... ffiemolen/

Om je nog maar even verder in keuzestress te brengen😫

6
De Specialita is geen slechte maler, integendeel als je hem vergelijkt qua prijs/kwaliteit t.o.v. de duurdere malers snap ik het volkomen.

Anderzijds wordt de Specialita ook wel iets teveel roem toegedicht op het internet. Aan het begin vond ik €400 voor een homp plastic met 2 schijfjes en een motortje veel geld, maar al vrij snel moeten concluderen dat het een hele goede instapmaler is die nergens te kort schiet, maar ook nergens echt in uitblinkt (geluid en compact design).

Met een budget van €1.000 zou ik eerder naar de Mignon XL (ca. €650) of liever nog de Atom 75 Specialty kijken (ca. €1.100). Bij die twee krijg je minder snel last van eventuele upgraderitus. Buiten Eureka is ook nog genoeg te koop, maar qua prijs/kwaliteit vaak iets minder aantrekkelijk.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

7
Ypuh schreef: di 16 nov 2021, 10:44 De Specialita is geen slechte maler, integendeel als je hem vergelijkt qua prijs/kwaliteit t.o.v. de duurdere malers snap ik het volkomen.

Anderzijds wordt de Specialita ook wel iets teveel roem toegedicht op het internet. Aan het begin vond ik €400 voor een homp plastic met 2 schijfjes en een motortje veel geld, maar al vrij snel moeten concluderen dat het een hele goede instapmaler is die nergens te kort schiet, maar ook nergens echt in uitblinkt (geluid en compact design).

Met een budget van €1.000 zou ik eerder naar de Mignon XL (ca. €650) of liever nog de Atom 75 Specialty kijken (ca. €1.100). Bij die twee krijg je minder snel last van eventuele upgraderitus. Buiten Eureka is ook nog genoeg te koop, maar qua prijs/kwaliteit vaak iets minder aantrekkelijk.
Spijker op zijn kop, Eureka is op dit moment de baas als het gaat om prijs kwaliteit verhouding, ook nog eens veel minder rententie dan kiezen voor een horeca maler. De specialita en XL zijn perfecte kanshebbers in dit prijssegment, Atom wordt alweer een grote jongen. De stap van 55 naar 65mm is groot in belevenis en klein in prijs, daarentegen is het verschil tussen 65 en 75mm is vrij genuanceerd, dus de XL zit echt prachtig in het midden wat mij betreft.

9
Die LSM niet doen hoor. Echt veel geld voor een maler die je niet gemakkelijke weer kwijtraakt voor een acceptabele prijs. Mocht je hem 2e hands tegenkomen ok, maar dan nog want het zijn malers met een hoop retentie!

Mijn advies is open even een eigen topic en laat je voor lichten. De Eureka's zijn goed, de Niche is geweldig. En er zijn er nog een paar.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’