Re: Voorstellen en beginnersvragen

11
MdB schreef: di 23 nov 2021, 19:41 Even om te verduidelijken ik bedoelde met een “tijd water er door heen laten stromen” ook niet ontzettend lang hoor. Maar meer om even een indicatie te geven van wat de weergegeven temperatuur doet (thermometer zit het groep hoofd).
Als je hebt vastgesteld dat de espresso optimaal is nadat je temperatuur X hebt afgelezen, dan heb je een houvast voor de keren daarna. Verder zegt het cijfer dan de thermometer op die plek in jouw machine aangeeft niet zoveel. Je kunt het niet 1 op 1 met andere machines of met publicaties over de 'ideale' temperatuur vergelijken. Want zelfs de temperatuur in de puck hangt af van waar je die meet, wat de flow van de extractie is etc.
MdB schreef: di 23 nov 2021, 19:41 Is het overigens wel acceptabel om de zetgroep en boiler wat af te koelen door wat te flushen nadat alles heet geworden is door stomen?
Waarom zou je dat doen? Je zet een espresso en gaat aansluitend stomen. Daarna laat je de machine weer lekker met rust tot je weer eens een espresso gaat zetten. Die machine koelt dan wel af en is na een poosje weer gereed voor een klusje.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

15
niet geheel van een leien dakje :P
maar het hielp denk ik ook niet dat ik nog niet echt voldoende geschikte bonen had. Ik had nog wat bonen die ik een keer van een vriend cadeau gekregen had. maar zoals met de meeste bonen van een reguliere koffiezaak komt daar 0 informatie bij over brand datum etc, dus dit zullen sowieso al oudere bonen zijn geweest. die bonen gebruikt om een beetje een idee te krijgen voor maal gradatie en snelheid van een shot. daarna geprobeerd met oude decaf bonen wat te zetten maar dit was echt compleet drama. uiteindelijk het laatste restje van m’n Wakuli bonen gebruikt maar dit was maar genoeg voor 2 shots en daarmee kreeg ik ook nog niet de goede resultaten. Te snel nog een te zure espresso dus. Uiteindelijk was de lekkerste shot nog met die cadeau gekregen bonen (deels robusta volgens mij ook) :p
Vandaag komen nog nieuwe Wakuli bonen binnen en ga morgen nog naar van Pommeren.

Trouwens nog even terug komen op het bericht van Hanr. Als ik op de watertapknop druk hoor ik de pomp wel lopen maar er gaat geen water stromen. De machine heeft ook geen watertap punt aan de andere kant van de zetgroep (ten opzichte van de stoompijp) wat je bij andere machines wel eens ziet.

Overigens ook wel “last” van vrij veel stoom uit de zetgroep als ik na twee shots de filter drager even schoon wil spoelen na het uitkloppen van de koffie. Is dat normaal voor machines met enkele boiler?
Lijkt me denk ik toch sowieso een goed idee om de machine eens na te kijken met iemand die er verstand van heeft :p

17
MdB schreef: Trouwens nog even terug komen op het bericht van Hanr. Als ik op de watertapknop druk hoor ik de pomp wel lopen maar er gaat geen water stromen. De machine heeft ook geen watertap punt aan de andere kant van de zetgroep (ten opzichte van de stoompijp) wat je bij andere machines wel eens ziet.
Watertappen moet je denk ik, net als bij de Silvia) uit de stoompijp doen. Dus ook de stoomkraan open draaien.
Thuis: Londinium 1P * Weber HG-1
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58