Re: Espresso machine voor rond de €1000

11
Rosanne schreef: wo 24 nov 2021, 17:40
fransg schreef: do 28 okt 2021, 14:19 De afgelopen maanden heb je er, gezien je berichten, al een handvol (bijna) gekocht maar ben je nog steeds zoekende.

Hoe komt het dat je van die eerdere machines waarover je schreef, die je zou gaan uitproberen, o.a. een goeie waar alleen het LED lichtje het niet van deed, hebt afgezien?
Ik ben zo'n enorme twijfelkont. Vind het zo moeilijk om een goede keuze te maken tussen al die mooie machines
Mijn zoektocht begon met veel lezen en mijzelf verdiepen. Toen kwam ik uit op een lelit mara X. Uiteindelijk een keer mijzelf laten informeren bij een casabarista. De verkoper vertelde mij dat een dual boiler machine hetgeen is wat je moet hebben als je veel cappuccino's drinkt. Dat zette mij weer aan het twijfelen. Ik woon nog thuis, schiet de energierekening niet enorm omhoog met een dual boiler machine, of valt dat mee? Toen dacht ik: tja ik ben en blijf wel een beginner? Waarom zou ik niet gewoon een goede HX machine kopen, is ook een stuk goedkoper. Maar daar zijn ook veel verschillende soorten machines in te krijgen. Met vibratiepomp, met rotatiepomp, temperatuur instelbaar ja of nee, RVS boiler of koper. Iedere verkoper heeft ook zijn eigen voorkeur waardoor ik niet meer goed weet wat ik moet gaan kopen.

Aan de ene kant heb ik zo iets van: ik koop gewoon een tweedehands single boiler óf HX machine, en ga gewoon eens uitproberen als beginner. Aan de andere kant ben ik ook wel weer zo'n iemand die liever 1x geld uit geeft aan iets goeds, ipv later moeten upgraden. Dan gaat er naar mijn idee geld verloren. Dus dan zit ik weer te denken aan een dual boiler machine. Ik sprak laatst iemand en die was van een Rocket appartamento naar een R58 geüpgraded. Hij zei echt duidelijk verschil te proeven in de espresso, alsof er meer smaak kwam uit de boon en het melkschuim van zijn R58 was ook foamier.

Ik zou zo graag een lekkere cappuccino thuis willen maken. Zo een die je ook geserveerd krijgt in een goede koffiebar. Maarja daar hebben ze wel zo'n mooie La Marzocco staan. Gaat het lukken om met bijvoorbeeld een profitec 700 zo'n cappuccino te evenaren? Ik heb werkelijk waar geen idee. Maaaaaar... de maler heb ik al! Een niche zero. :)

Hihi ooit komt er een mooi espressoapparaat hier thuis. Tot die tijd is de kant groot dat ik die eeuwige twijfelkont blijf
Denk dat met dat apparaat en een dag oefenen je cappucino lekkerder is dan in de koffiebar.
Ik zou trouwens serieus een kleine lever overwegen. La Pavoni of Ponte Vecchio Export. Ten eerste maken dit soort apparaten zeer lekkere espresso. Zijn snel warm en zijn zeer goede stomers voor je cappucino.Da's ten tweede.
Wel is de leercurve dan niet een dag maar twee dagen.

13
Danielle_D schreef:Ik volg dit onderwerp met interesse en wil alleen even laten weten dat ik enorm onder de indruk ben van jullie praktische en zeer helpende antwoorden! Als ik voor een nieuwe espressomachine zou gaan zou ik het wel weten!
Afbeelding
Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

14
Na lang zoeken kan ik jullie nu een update geven:
Ik heb een tweedehands Ecm Mechanika IV Profi gekocht bij een espressomachine winkel. De machine is 4 jaar oud en heeft recent door de winkel een servicebeurt gehad (machine is nagekeken, ontkalkt, rubbertjes zijn vervangen etc).

Ik ben zo blij!!!

Ik zal binnenkort een foto plaatsen van de set-up.
Nu moet ik er nog achter zien te komen hoe zo’n HX machine werkt, hoe ik hem moet onderhouden, etc.

Mochten jullie tips hiervoor hebben (zeker op het gebied van onderhoud, want daar ben ik echt een leek in en ik wil graag goed voor de machine zorgen), dan zijn die altijd welkom!

Groetjes, Rosanne
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

15
Gefeliciteerd!
Maar ook bezorgd over de staat van de machine.
De "espressomachinewinkel" heeft je blijkbaar niet uitgebreid doorgezaagd over onderhoud, geen onderhoudspakket erbij gegeven of verkocht. Een dergelijke machine moet voor verkoop redelijkerwijs groot onderhoud hebben gehad. Inclusief afstellen van druk en temperatuur.

Verstuurd vanaf mijn SM-A525F met Tapatalk