Die slangetjes zijn trouwens alle retourleidingen van OPV, veiligheids- en anti-vacuumventiel.MartinW schreef: ma 15 nov 2021, 19:29In weet niet hoe dit er normaal gesproken uitziet (want nog nooit open geschroefd), maar er zitten luchtbellen in de slangen.MartinW schreef:Goedemorgen allemaal,
Sinds gisteren heb ik een probleem met de pompdruk van de Mara X.
Het lampje van het waterniveau ging branden, dus heb ik het reservoir bijgevuld. Hierna kreeg ik helaas geen pompdruk meer! Dit ondanks dat beide lampjes continu branden. Met het blindfilter geeft de meter maar iets meer dan 1 bar druk aan.
Er is wel stoomdruk en het heet water pijpje werkt ook gewoon. Ik heb het waterfilter er even uit gehaald, maar dat helpt niet.
Kan het zijn dat het waterreservoir toch iets te leeg is gezogen, waardoor er luchtbellen in het systeem zijn gekomen?
Re: De nieuwe Lelit Mara X!
172Op de foto is dus niet eens de toevoer naar de boiler te zien?Pti schreef: do 18 nov 2021, 21:21 Die slangetjes zijn trouwens alle retourleidingen van OPV, veiligheids- en anti-vacuumventiel.
Heb me er eerlijk gezegd ook nooit in verdiept, als Mara maar lekkere koffie zet
173Nee, als je 9 bar op die slangetjes zou zetten heb je een waterballet, de aanvoer zit onderop
174In standby mode gaat de Bianca haar waterboiler (voor koffie) naar 70°C (dacht ik toch), een uur geleden had ik de Bianca uitgezet en deze terug aangezet en stond deze op toevallig op 70°C. Het duurde 7' om terug op temperatuur te zijn. Waterboiler was na een 2-tal minuten terug op temperatuur maar de stoomboiler had wat meer tijd nodig, stond op 90°C en duurde 7' om terug op 125°C te komen. Ondertussen de Evy Energy in de gaten gehouden en tijdens het opwarmen ging die naar 1245w en dit hield hij 7' aan... daarna viel hij terug op 4w. De groep was nog niet op temperatuur want ik kon nog makkelijk aan de groep komen zonder mijn pollen te verbranden, maar dit had geen invloed op de wattage.Ypuh schreef: ma 15 nov 2021, 15:18Ben dus wel nieuwsgierig hoe machines met standby mode dat oplossen. Mijn gevoel zegt dat het je niets oplevert, eerder kwaad doet (meer warm-koud-warm-koud cycles en verwarmingselement dat harder werken moet). Misschien iemand met een Mara-X die ook met een Shelly S Plug een tijdsschema instellen wil?manduca schreef: ma 15 nov 2021, 13:25 Heb je ook echt gemeten hoeveel energie het kost om je machine weer op te warmen na 3 uur uit? Of neem je aan dat het hetzelfde is als vanaf helemaal koud? Mijn machine blijft bijvoorbeeld best lang enigzins warm.
Als de Bianca koud start dan duurt het +/- 15' eer de stoomboiler op temperatuur is, en zie ik in de Eve Energy continue 1245w staan, daarna zakt die naar bijna niks. De groep is nog niet op temperatuur, maar na 20' moet ik niet meer aan de groep komen want dan is hij al veel te warm voor mijn gevoelige handjes. Ik wacht meestal zo'n 30' voor ik de eerste espresso maak.
Ik ga een tijdje de Eve Energy terug gebruiken, want ik had die nodig om andere apparatuur in huis wat te monitoren. Ondertussen zat de Bianca op een Shelly Plug S, maar de firmware was geupdate naar Apple Homekit, dus had ik geen weergave van verbruiken in de Shelly app.
Ik ben tevreden over de Shelly Plug S, maar voor monitoring van data in combinatie met Apple Homekit moet ik helaas uitwijken naar mijn Eve Energies. Maar die Eve Energy kost 3 tot 4 keer meer dan die Shelly Plug S en er heeft er al één de geest gegeven, dus daarom dat ik ben uitgeweken naar de Shelly Plug S op aanraden van Ypuh.
Lelit Bianca V2 - Niche Zero - Moccamaster KBGT - Acaia Lunar - Fellow Stagg EKG - Timemore Sculptor 064
175Hah, leuk RigolleM. Zo'n bericht kon natuurlijk ook alleen maar van een mede-Tweaker komen .
Weet o.b.v. je bericht niet alle details, maar denk dat mijn vermoedens wel redelijk uitkomen als hij gedurende 7' volle kracht stroom nodig heeft om weer op temperatuur te komen. Mocht je elke 2 uren een kop koffie drinken, dan loeit hij eerst 1.5u door, koelt dan redelijk af en moet vervolgens weer een redelijke inspanning leveren om op temperatuur te komen. Als je dat 5x per dag doet, dan zul je onder de streep minimaal evenveel, waarschijnlijk méér stroom verbuiken mét de standby modus i.p.v. hem gewoon warm te houden.
Of die Shelly Plug's heel blijven durf ik nog niet te zeggen (nu ca. 2 maanden in gebruik), maar op Tweakers hebben ze een grote schare volgers. Shelly doet nog veel meer op het gebied van 'Smart Home' en is daarnaast een Made-in-Germany product. Betekent niet automatisch dat het beter is dan de Aziatische tegenhangers, maar in dit geval (en hopelijk voor de lange termijn ondersteuning) lijkt het wel te helpen. De extra EU-veiligheidsaspecten lijken me ook een fijne bijkomstigheid aangezien het om elektriciteit gaat.
Weet o.b.v. je bericht niet alle details, maar denk dat mijn vermoedens wel redelijk uitkomen als hij gedurende 7' volle kracht stroom nodig heeft om weer op temperatuur te komen. Mocht je elke 2 uren een kop koffie drinken, dan loeit hij eerst 1.5u door, koelt dan redelijk af en moet vervolgens weer een redelijke inspanning leveren om op temperatuur te komen. Als je dat 5x per dag doet, dan zul je onder de streep minimaal evenveel, waarschijnlijk méér stroom verbuiken mét de standby modus i.p.v. hem gewoon warm te houden.
Of die Shelly Plug's heel blijven durf ik nog niet te zeggen (nu ca. 2 maanden in gebruik), maar op Tweakers hebben ze een grote schare volgers. Shelly doet nog veel meer op het gebied van 'Smart Home' en is daarnaast een Made-in-Germany product. Betekent niet automatisch dat het beter is dan de Aziatische tegenhangers, maar in dit geval (en hopelijk voor de lange termijn ondersteuning) lijkt het wel te helpen. De extra EU-veiligheidsaspecten lijken me ook een fijne bijkomstigheid aangezien het om elektriciteit gaat.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.
176Dag allen,
Hierbij een link voor Mara X eigenaren. Ik vind hem zo goed werken dat ik hem deel. Het opschuimen van melk is al top maar met de onderstaande tip heb ik nog betere resultaten.
Je kunt met een natte doek (afkoelen van E61) de druk voor de stoom laten toenemen. Hierbij de link: https://youtu.be/YQ9Kf9rBTUs
Groet
(Ps: het is erg leuk om zulke toffe resultaten te behalen met zo’n kleine machine qua espresso en melkopschuimen)
Hierbij een link voor Mara X eigenaren. Ik vind hem zo goed werken dat ik hem deel. Het opschuimen van melk is al top maar met de onderstaande tip heb ik nog betere resultaten.
Je kunt met een natte doek (afkoelen van E61) de druk voor de stoom laten toenemen. Hierbij de link: https://youtu.be/YQ9Kf9rBTUs
Groet
(Ps: het is erg leuk om zulke toffe resultaten te behalen met zo’n kleine machine qua espresso en melkopschuimen)
177Ik zou de marax graag op (hogere) pootjes zetten. Bij voorkeur zwart. Iemand idee waar verkrijgbaar?
Wellicht passen standaard pootjes met schroefdraad ook..
178Deze misschien? https://www.etsy.com/nl/listing/1027092 ... hare_v3_lxJoeyvn schreef: vr 26 nov 2021, 21:05 Ik zou de marax graag op (hogere) pootjes zetten. Bij voorkeur zwart. Iemand idee waar verkrijgbaar?
179Die had ik gezien.. in combi met de houten set is die mooi maar ik heb alle knoppen in het zwart.RoosW schreef:Deze misschien? https://www.etsy.com/nl/listing/1027092 ... hare_v3_lxJoeyvn schreef: vr 26 nov 2021, 21:05 Ik zou de marax graag op (hogere) pootjes zetten. Bij voorkeur zwart. Iemand idee waar verkrijgbaar?
4 tientjes voor die poten vind ik ook vrij fors eerlijk gezegd.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
180De poten voor een Rocket komen op iets van 25€ per stuk, vond dit dus wel meevallen.