Re: espresso smaakt nog niet goed...

22
bvds schreef:ik zou het niet als eerste in de zetdruk zoeken...
hoe smaakt je koffie? te zuur, te bitter, te vlak...
Een combinatie van zuur en bitter. Verder smaakt het erg donker, aards (de termen zullen niet gebruikelijk zijn, hopelijk begrijpen jullie het) Het is niet bijzonder lekker vind ik. Over het algemeen vergelijk ik de smaak met espresso's die je in koffiewinkeltjes als Doppio (bijv. A'dam) bestel. Hun bereiden ze volgens mij met meer water (meer dan 30ml) dus vergelijken is niet altijd makkelijk.
Spironski schreef:Wat voor coolingflush pas je toe, die doe je toch wel? En doe je dan de "flush 'n wait" of de "flush 'n go" methode?
Een coolingflush doe ik. Meestal laat ik zo'n 70 ml (espresso ml bekertje) weg lopen. Dan ga ik malen en aanduwen, dat zo'n 45 seconden duurt. Vervolgens zet ik de espresso.
Van de week een technici van een andere winkelketen gesproken. Die vertelde dat met zetdruk tussen 6 en 15 bar 'theoretisch' een goede espresso kan worden verkregen.. De 9 bar die voor algemeen gehouden wordt, schijnt geintroduceerd te zijn door een e.o.a. koffiemerk (volgens mij was het ill... ofzo), dat niet voor elk koffiemerk hoeft te gelden. Desalniettemin: mijn zetdruk van 13 bar (manometer van de technika wijkt gemiddeld +/- 0,5 bar af) schijnt wel aan de hoge kant te zijn. Omdat je hierdoor je maalsel zo fijn moet afstellen, kun je hierdoor een negatieve smaak door krijgen. Om die reden lijkt het mij zinvol om de druk opnieuw te laten afstellen naar 9/9,5 baren. Erics termometer zal ik ook bestellen.
Ecm Technika III met rotatiepomp, Elgato Eve en E61 thermometer; Mahlkonig K30 Vario; OCD V2 WBC; EspressoGear Primo Tamper, Nuova point kopjes

23
Het lijkt de goede kant op te gaan. Ik zou ook eens experimenteren met een langere flush, doe je de "waterdance' van HB? Kijken/luisteren naar hoe lang het water nog sputtert en borrelt, en als het egaal stroomt nog een seconde of 6 door flushen. Zou best kunnen dat je dan uitkomt op 2 à 3 keer zoveel flushen dan als je nu doet.

Jouw technicus heeft wel een beetje gelijk wat betreft de druk, maar Illy is niet zomaar een koffie merk. Zij hebben enorm veel onderzoek gedaan naar wat nu een goede espresso oplevert, en Ernesto Illy was toch wel een icoon: zie hier.

Opnieuw afstellen lijkt me zinvol en de Erics kan je leven een stuk makkelijker maken. Het lijkt me de weg te gaan.

Oh, en wat ik nog niet heb gelezen is hoe je de machine schoonmaakt. Hoe vaak doe je een gewone backflush en hoe vaak een chemische? Vieze machines geven vieze koffie, heel simpel.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

24
Spironski schreef:Het lijkt de goede kant op te gaan. Ik zou ook eens experimenteren met een langere flush, doe je de "waterdance' van HB? Kijken/luisteren naar hoe lang het water nog sputtert en borrelt, en als het egaal stroomt nog een seconde of 6 door flushen. Zou best kunnen dat je dan uitkomt op 2 à 3 keer zoveel flushen dan als je nu doet.
Ik hoor sowieso weinig geborrel, dus het gaat een beetje op de gok. Momentheel flush ik ietsje langer, qua smaak geeft dit geen verschil. Met een blindfilter merk je wel wanneer je zet water te heen is. Dan spat het ook veel meer..
Spironski schreef:Jouw technicus heeft wel een beetje gelijk wat betreft de druk, maar Illy is niet zomaar een koffie merk. Zij hebben enorm veel onderzoek gedaan naar wat nu een goede espresso oplevert, en Ernesto Illy was toch wel een icoon: zie hier.
Het was inderdaad Illy. Leuk stuk trouwens. Zijn ultime zet druk was 9 bar, maar ik kan weinig vinden over zijn beste temperatuur, weet je wat die is? Of is tussen de 92 en 96 sowieso goed?

Over het algemeen backflush is dagelijks of om de dag. De chemische doe ik elke 2 weken. Daarbij maak ik aan het einde van elke dag de shower schoon. Oftewel, daar kan het niet aan liggen denk ik. :)

Om het juiste te bestellen uit Erics prijslijst is ook niet makkelijk. Ik denk dat ik de "Digital Thermometer Adaptor Kit - Stainless Steel - E 61 Fully Exposed Only w/ Taylor 9840 thermometer (°C or °F)." voor 97 doller moet hebben. Dat is toch hetzelfde ding dat jij gekocht heb?
Ecm Technika III met rotatiepomp, Elgato Eve en E61 thermometer; Mahlkonig K30 Vario; OCD V2 WBC; EspressoGear Primo Tamper, Nuova point kopjes

25
Ik hoor sowieso weinig geborrel, dus het gaat een beetje op de gok.
Nee feitelijk borrelt er ook niet zoveel. Maar de waterstroom moet een paar seconden echt heel gelijkmatig lopen, als die nog wat onrustig is, is het echt nog te heet.
Met een blindfilter merk je wel wanneer je zet water te heen is. Dan spat het ook veel meer..
:shock: :?: Ehh, er hoort toch helemaal niets te spatten met een blindfilter? Of bedoel je tijdens het backflushen?
...maar ik kan weinig vinden over zijn beste temperatuur, weet je wat die is? Of is tussen de 92 en 96 sowieso goed?
Dat verschil per koffiesoort en zetstijl/branding. De uitersten kunnen zo laag en hoog zijn als 88C en 96C, maar het is veiliger om 92-94C aan te houden.

Je hebt inderdaad het juiste bestand gevonden van de Erics. Er komt nog wat bij vanwege de internationale verzening. Uiteindelijk betaal je iets van €80, dat is niet mis, maar ik vind het de uitgave onherroepelijk waard.

Tenzij je bij het vullen van het filter en het tampen allerlei rare dingen doet kan ik me onderhand buiten de hoge druk eigenlijk alleen nog maar voorstellen dat het een te hoge temperatuur is, de rest zou niet aanleiding hoeven geven tot die verkeerde smaak...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

26
@Ronald: afhankelijk van waar je woont zou ik eens contact zoeken met iemand van het forum met ervaring bij je in de buurt. hij/zij kan dan eens meekijken en meeproeven...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

27
Spironski schreef: Ehh, er hoort toch helemaal niets te spatten met een blindfilter? Of bedoel je tijdens het backflushen?
Inderdaad tijdens het backflushen. Wanneer het water uit het ventiel komt. Daaraan kun je goed zien dat het water veel te heet is wanneer je daarmee espresso's zou zetten.

Ik heb met eric contact gehad. De tayler 524 (de grijze) wordt niet meer geleverd en is overgestapt op de 9840 (de zwarte). Hoewel die een stuk kleiner is, is die ook een stuk lelijker, althans dat vind ik. Toevallig vond ik in Amerika nog wat 540's, Eric ingeseint, en nu kan ik alsnog een 540 krijgen :)
http://www.imagedumpwitheasy.com/uploads/d20315f63e.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Brandmeester is ook bereid om de vibratiepomp opnieuw in te stellen :D.