ArjenT5R schreef: wo 22 dec 2021, 12:27
RoosW schreef: di 21 dec 2021, 15:24
Ik ben begonnen aan de Ethiopische Mocca bonen van de Koepoort, eerste bakje, hmm, vooral erg donkere en overheersende smaak noten, Mocca smaak is er duidelijk, geen twijfel over, maar erg breed is het smaak spectrum niet.
Indachtig eerdere ervaringen de stoomboiler temp maar eens naar 116c gekachelt (ipv 121c) en wat geduld geoefend, nieuwe bak getrokken, en hallo, ik proef ook zoet en heel ver weg een tipje fruitzuur, met een mooi rollende Mocca smaak. Nog steeds geen complexe smaak bom, maar een uitstekend bakje, gelukkig maar, na de enthousiaste omschrijving had ik een kilo zak aangeschaft
Ja hij is lekker, ik heb de boiler pid op 94 staan.
Hoeveel gram in uit doe je? Ik iets van 18 in 42 uit.
18 gr koffiebonen, 40gr koffie output, voor mijn doen een straf bakkie, aangezien ik in doorsnee rond de 50+gr zit (Lungo). Ik vind hem als Americana echt heel lekker
116c stoom = rond de 87c groepskop, mijn normale stand 121 zit rond de 92/93c
Ik vind dat rond die 92c de 'lagere' smaken, zuur en zoet beide, verloren gaan in het Mocca geweld. op 87c proef je die nog wel. De India is op 87c weer niet te hachelen, echt heel jakkes, veel zuur, en vreemde scherpe smaak.
Brute Bonen doet het op beide temperaturen goed, maar beter op 92c (nog steeds met veel zoet erin, iets dat mijn vrouw niet lekker vind, maar ik (ondertussen) dus wel).
De 3 Afrika mix (laatste 3 18gr bakjes) is mij te zuur rond de 87c, beter rond 92c en ik vraag me af of ik hem niet eens op nog een trap hoger moet proberen.
Leuk dat Single Dosen, ik kan nu gewoon nemen waar mijn pet naar staat
Ik wil echt, voor een volgend avontuur met hardware, een machine waar ik de PID makkelijker van kan verstellen, en graag met de uiteindelijke groepskop temperatuur ipv het hoge Tovenaarsleerling gehalte van de stoomboiler, en maar afwachten wat er uit je groepskop komt plompen.
Dat geëmmer met de lekbak weghalen, twee toetsen ingedrukt houden tot prg verschijnt en dan pielen met of de ene of de andere knop, en dan ook heel onlogisch, geen bevestigingstoets om de handel op te slaan (waardoor ie elke 'herstart' weer op zijn standard 121c staat.
Veel goede bedoelingen hoor bij deze Rocket Giotto v3, en hij bevalt me an sich erg goed, maar je leert wel de beperkingen kennen.
Ik vraag me af of die PID niet vervangen kan worden door één die wat meer ballen heeft als de wel heel kale 'kerstboom' die er standaard inhangt