Ypuh schreef: vr 07 jan 2022, 14:18
Nul wordt ook niet geadviseerd. Smaken hechten zich aan de mineralen en water zonder kalk zou ook smaakloze espresso opleveren.
Van wat ik lees is tussen de 3-4 dH ideaal en 5-6 dH nog acceptabel. Voor Gilleko die met 6 dH begint komt het dus allemaal niet zo precies zo lang je maar iets doet. Met 6 dH zal je naar verwachting door de jaren heen wel kalk opbouwen, maar volgens mij hoort dat er ook gewoon bij en is het niet erg (zo lang je het niet uit de hand laat lopen). Eens per 1-3 jaar een uurtje ontkalken en zo'n machine kan eindeloos mee.
In die video spreken ze van een waterhardheid van 18 dH. Op Home-Barista ook al eens 25 dH voorbij zien komen. Zulke getallen hebben wij in Nederland geen last van.
LS.,
Ik wil toch graag even reageren op bovenstaande. De reden waarom drinkwaterbedrijven niet volledig ontharden heeft meerdere redenen. Op de eerste plaats is het bij wet verboden. Dat heeft te maken met een mogelijk positief effect van magnesium op hart- en vaatziekten (onzin, maar wet is wet). Op de tweede plaats is het verstandig om drinkwater licht kalkafzettend te leveren. De reden daarvoor is o.a. een uitgebreid distributienetwerk in Nederland dat bestaat uit asbest-cement. Je kunt je voorstellen dat drinkwater zonder enige vorm van bufferend vermogen, het asbest-cement kan aantasten met als gevolg een vergroot aandeel asbestvezels in drinkwater. Op de derde plaats is onverstandig om je drinkwater volledig te ontharden omdat je daarmee messing appendages in je binneninstallatie blootlegt waaruit lood kan migreren (en dan ga ik ervan uit dat er geen loden leidingwerk in de binneninstallatie zit). Tenslotte, een waterontharder is een geweldige broedplaats voor microbiologie, zoals Aeromonas. Nou hoef je je daarover helemaal niet druk te maken want Aeromonas is niet pathogeen (persoonlijk zou ik het niet willen).
De passage over smaken die zich al dan niet zouden hechten aan mineralen aan water wil ik graag naar het rijk der fabelen verwijzen.
Cheers, TY