Re: Wat is een goede handmolen?

2
Nou ja, wij hebben laatst een kleine "groupbuy" gedaan met de Kyocera, en ik moet zeggen dat deze me niet tegenvalt. Ik kan hem gebruiken voor mijn Gaggia piston-machine ( ;) ) en da's is een lastige voor de maler. Dus het feit dat de Kyocera er geschikt voor is zegt wel wat.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Wat is een goede handmolen?

3
PeDe, KyM, Lehnartz, Trosser, Zassenhaus, DeVe, zijn goede merken.
Niet iedereen is laaiend enthusiast over de keramische japanse dingetjes.
I also believe that the Kyocera and Porlex grinders are excellent travel grinders, but for sophisticated machines like the Cremina as well as the Caravel/pepina open boiler, a more consistent grinder would be beneficial. Either a vintage wood manual grinder, or a lelit, Mazzer SJ, Vario, etc.

Just my 2 cents.
I haver a Porlex, so I'm not just blind posting on this.
Van hier
http://www.home-barista.com/levers/espr ... ml#p154503" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Bluecold op ma 11 jan 2010, 10:50, 3 keer totaal gewijzigd.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

Re: Wat is een goede handmolen?

4
Heb uit die groupbuy ook de kyocera
Ik heb hem bijna standaard mee naar mijn werk samen met wat bonen die ik daar wil uitproberen.
Gebruik daar een vibiemme 2 groeps,die ik kan laten blokkeren door te fijn te malen. :oops:
Verder vaak mee voor de aeropress.
Momentje van rust achter de bar, als je op je gemakje wat boontjes staat te malen.(vooral al die vingers van collega's gericht op het voorhoofd maken dan veel goed ) :lol:

Maar zachtjes komen ze toch allemaal eens vragen of ze mijn koffie ook eens mogen proeven ;)
Barista level 1 en 2
Nationaal Coordinator SCAE Netherlands

Re: Wat is een goede handmolen?

5
Dit is wat Orphan Espresso zelf van de Kyocera zegt:
We looked long & hard to find a high quality new hand mill for every use, and the Kyocera compares favorably with the best of the fine grinding espresso hand mills that we've used!
.

Überhaupt vind je op hun site veel info over handmalers, waaronder de malers die Bluecold noemt: hier klikken
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Wat is een goede handmolen?

8
Dit klinkt ideaal! Voor mij is koffie zetten sowiezo al een beetje een Zen-momentje ;) Als de molen goed genoeg is voor die Gaggia dan zal hij met mijn met m'n La Pavoni PL ook zeker wel werken. Als ik het goed begrijp bepaal je de fijnheid door het aantal rotaties?
La Pavoni Professional Lusso | D.E. Wandmaler

Re: Wat is een goede handmolen?

9
De Gaggia Factory is een ge-restylde Pavoni, ze werden zelfs in dezelfde fabriek gemaakt. Dus de Kyocera zal de jouwe inderdaad ook goed kunnen bedienen.
De fijnheid wordt bepaald door een schroef onder de maalschijfjes. Maar het is wel: hoe fijner afgesteld, hoe langer je zit te malen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Wat is een goede handmolen?

10
Vandaag een DE wandkoffiemolen gekocht, maar helaas binnen in het maalwerk een beetje roest gevonden.
Heeft iemand een idee hoe ik dit kan verwijderen?
De twee delen van het maalgedeelte uit elkaar halen lijkt mij niet heel verstandig, of moet ik het toch maar gaan proberen?

Iemand ervaring hiermee?
Rancilio Silvia 2009 | PeDe handmaler