Klopt. Niet werkbaar dus om 1 maalgraad te hanteren voor 2 verschillende mandjes. Althans, dat is mijn conclusie en ervaring.walter- schreef:Lijkt wat op mijn probleem; te trage extractie omdat je single mandje te veel koffie wil.omeCo schreef: zo 16 jan 2022, 11:40 ....
Nee, de koffie kwam er uit gedruppeld. Duurde en duurde maar voor ik een redelijke hoeveelheid had. ...
Re: Single shot en dubbel shot zonder maalder nieuw in te stellen?
72Uit die 2 testjes lijkt dat de single baskets te groot zijn... of beter dat de opp van doorstroomgebied eigenlijk te klein tov de dubbelbaskets (in verhouding tot hoeveelheden die we gebruiken).
Walter
Walter
73Hoe je het ook verklaart, voor mij werkt het niet. En gelukkig hindert het me ook niet want zoals ik eerder schreef is bij mij 18 in 40 uit mijn recept voor een single shot. Wat mij betreft is hiermee de kous af.
74Zoals gezegd, vandaag nog maar eens een keer geprobeerd. Mijn normale dosis is 18gr in, voor 34gr uit.
Nu dus 9 gram gemalen:
Getampt (dit is best gedoe):
Filmpje van de extractie. Veel te langzaam. Resultaat is een bleek shot en duidelijk onder-extractie.
https://i.imgur.com/tszXaU8.mp4
Puck zit er waterig uit, maar is best stevig. Hij is dikke dan mijn normale 18gr puck.
In theorie is het wellicht wel mogelijk om met beide baskets een espresso te zetten zonder de maalgraad te hoeven veranderen. Maar beiden zullen dan suboptimaal zijn. Dus waarom zou je dat doen? Ons doel is immers goede, of liever nog uitstekende, espresso. Als we voor gemak gingen, hadden we wel een Nespressomachine of dronken we buiten de deur.
Nu dus 9 gram gemalen:
Filmpje van de extractie. Veel te langzaam. Resultaat is een bleek shot en duidelijk onder-extractie.
https://i.imgur.com/tszXaU8.mp4
Puck zit er waterig uit, maar is best stevig. Hij is dikke dan mijn normale 18gr puck.
In theorie is het wellicht wel mogelijk om met beide baskets een espresso te zetten zonder de maalgraad te hoeven veranderen. Maar beiden zullen dan suboptimaal zijn. Dus waarom zou je dat doen? Ons doel is immers goede, of liever nog uitstekende, espresso. Als we voor gemak gingen, hadden we wel een Nespressomachine of dronken we buiten de deur.
Laatst gewijzigd door manduca op zo 16 jan 2022, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Thuis: Londinium 1P * Weber HG-1
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58
75Idem als mijn ervaring, al gebruikte ik iets meer maalsel.manduca schreef:Zoals gezegd, vandaag nog maar eens een keer geprobeerd. Mijn normale dosis is 18gr in, voor 34gr uit.
Nu dus 9 gram gemalen:
https://i.imgur.com/tszXaU8h.mp4
76De ridge zit aan de binnenkant. Bij single mandjes zie je dan een soort trap en in het centrum waar de koffie aangestampt moet worden gerelateerd aan 7-9 gr kan dan niet goed gebeuren. Je stampt aan en dan komt je tamper tegen de bovenkant van het trapje(ridge) waardoor dat kleine rondje koffie te weinig wordt aangestampt. Dan moet je capriolen uit gaan halen met kleine diameter tampers en vegen en tampen. Mijn ervaring met die singlemandjes, klote. Ik gebruik daarom sowieso bij voorkeur ridgeless mandjes vanaf 12-14:gram en daarboven.walter- schreef:Ivm de ridge/ridgeless; ik dacht ridge slaat enkel op de buitenkant van de filter. Niet op de binnenkant en dus is er geen verschil ivm aantampen. Of zie ik iets over het hoofd/heb ik iets verkeerd begrepen?gilleko B. schreef: za 15 jan 2022, 15:22 IMS single basket. Geen ridge dus geen gepriegel met aantampen. ...
77De ridge is toch de plek waar die veer van de filterhouder in valt? En daar heb je aan de binnenkant ‘last’ van. Een ridgeless basket heeft die inkeping niet waardoor het filterbakje makkelijker uit de filterhouder getikt kan worden.gilleko B. schreef:De ridge zit aan de binnenkant. Bij single mandjes zie je dan een soort trap en in het centrum waar de koffie aangestampt moet worden gerelateerd aan 7-9 gr kan dan niet goed gebeuren. Je stampt aan en dan komt je tamper tegen de bovenkant van het trapje(ridge) waardoor dat kleine rondje koffie te weinig wordt aangestampt. Dan moet je capriolen uit gaan halen met kleine diameter tampers en vegen en tampen. Mijn ervaring met die singlemandjes, klote. Ik gebruik daarom sowieso bij voorkeur ridgeless mandjes vanaf 12-14:gram en daarboven.walter- schreef:Ivm de ridge/ridgeless; ik dacht ridge slaat enkel op de buitenkant van de filter. Niet op de binnenkant en dus is er geen verschil ivm aantampen. Of zie ik iets over het hoofd/heb ik iets verkeerd begrepen?gilleko B. schreef: za 15 jan 2022, 15:22 IMS single basket. Geen ridge dus geen gepriegel met aantampen. ...
78De link naar filmpje werkt niet bij mij.manduca schreef: zo 16 jan 2022, 15:55
https://i.imgur.com/tszXaU8h.mp4
...
Is traag zo traag dat je geen 1 op 2 haalt na een normale extractie tijd?
Best grappig dat een aantal resultaten consistent zijn. Te traag met zelfde maalgraad voor de helft van de koffie of iets meer*.
In de laatste 2 voorbeelden zou je dus naar 7-8 gram moeten gaan op de doorlooptijd.
* bij bobbee liep het wel net te snel dacht ik.
79Oh ja The single van IMS heeft geen ridge, trotzdem voor mij ook geen succes. Ik heb het vermoeden dat een ander ook is ontstaan dat je veel beginners een advies hebben gekregen dat je tussen de 7-9 gr maalsel moet gebruiken voor 1 epresso. Toen ik nog niet zo hiermee bezig was, dacht ik dat dat ook een wet van Meden en Perzen was. Inmiddels gewicht (yield) aan koffie in het kopje agv dosage, brewratio en puckprep. Dat 7-9 gram beginsel gewoon vergeten.
80Zo heb ik dat nooit begrepen, de ridge aan de binnenkant is de inkeping aan de buitenkant, zo heb ik begrepen.omeCo schreef:De ridge is toch de plek waar die veer van de filterhouder in valt? En daar heb je aan de binnenkant ‘last’ van. Een ridgeless basket heeft die inkeping niet waardoor het filterbakje makkelijker uit de filterhouder getikt kan worden.gilleko B. schreef:De ridge zit aan de binnenkant. Bij single mandjes zie je dan een soort trap en in het centrum waar de koffie aangestampt moet worden gerelateerd aan 7-9 gr kan dan niet goed gebeuren. Je stampt aan en dan komt je tamper tegen de bovenkant van het trapje(ridge) waardoor dat kleine rondje koffie te weinig wordt aangestampt. Dan moet je capriolen uit gaan halen met kleine diameter tampers en vegen en tampen. Mijn ervaring met die singlemandjes, klote. Ik gebruik daarom sowieso bij voorkeur ridgeless mandjes vanaf 12-14:gram en daarboven.walter- schreef: Ivm de ridge/ridgeless; ik dacht ridge slaat enkel op de buitenkant van de filter. Niet op de binnenkant en dus is er geen verschil ivm aantampen. Of zie ik iets over het hoofd/heb ik iets verkeerd begrepen?