Re: Eureka Mignon XL (65mm schijven)

61
Mooi filmpje! En de Mignon XL komt er goed vanaf zeg.

Ik ben van zins om een nieuwe maler aan te schaffen en na alle lovende commentaren staat de Mignon XL op mijn lijstje. De enig overgebleven kandidaat is de G-Iota. Ik wissel eigenlijk niet heel veel van bonen, maar doordat ik nu een Commandante bezit ben ik wel gewend geraakt aan single dosen. Omdat ik de Commandante al heb, zou ik de nieuwe maler uitsluitend voor espresso willen gebruiken. Wel houd ik van licht tot medium geroosterde bonen (veel donkerder dan Hoofdkwartier ga ik eigenlijk niet). Wat raden jullie aan?

De XL heeft qua bouwkwaliteit, ergonomie en snelheid wel wat streepjes voor. De G-Iota zou ik wel willen uitvoeren met de SSP MP burrs. Ik heb nog niet veel verhalen gelezen over het verschil in smaak tussen G-Iota met deze schijven tov XL. Weet een van jullie dat?
Laatst gewijzigd door rwr88 op ma 10 jan 2022, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.

62
Als je opzoek bent naar een maler voor filter, dan kun je de Mignon XL beter niet nemen volgens mij. Dat werd ook genoemd in de video. De Mignon is een echte espresso maler en daar juist dus ook goed in (i.t.t. bijvoorbeeld de Niche die beide kan).

De G-Iota heeft als voordeel over universele maalschijven te beschikken. Die kun je dus ook uitwisselen voor SSP Unimodal schijven (a ~€240). Dat schijnt ongeveer het summon te zijn op het gebied van filter maling onder de €2.500.
Laatst gewijzigd door Ypuh op ma 10 jan 2022, 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

64
Haha, je maakt het zowel lastig als eenvoudiger.

Voor lichte branding (en filter) wordt inderdaad gesteld dat de MP/Unimodal burrs van SSP uitstekend is. Als je single dosing geen probleem vindt, dan is de G-Iota een goede keuze.

Hoe de Mignon XL zich verhoudt met licht gebrande bonen t.o.v. de concurrentie durf ik niet te stellen. Voor medium/donker gebrande espresso is het waarschijnlijk de beste/meest complete maler. Veel donkerder dan Hoofdkwartier zou eigenlijk niemand moeten willen, ik met mijn XL dus ook niet.

Ik denk dat je aan beide geen buil zal vallen. Grootste verschillen zijn SD vs GOD, en de mogelijkheid tot SSP bij de G-Iota. De Eureka is in ieder geval heel degelijk en snel, ik weet niet hoe dat bij de G-Iota zit.

65
(i.t.t. bijvoorbeeld de Niche die beide kan).
De Niche is voor filter echt geen topper hoor. Bruikbaar maar daar is alles mee gezegd. Een dedicated handmaler, een Varo/Ditting steel burrs of Giota/SSP Multi-purpose scoort veel beter in dit opzicht.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

66
Als je zou moeten kiezen tussen de Mignon XL en de Mignon Single Dose, welke zou dan de voorkeur hebben?
Ik vind de XL eigenlijk wat mooier qua looks (ben niet zo’n fan van het hout) dan de SD, maar wil eigenlijk wel gaan single dosen, dus dan lijkt de Single Dose de logische kandidaat. Maar ik lees ook dat de XL best goed is in SD en je kunt er leuke accessoires voor aanschaffen tbv single dosing….

67
Starred schreef: di 18 jan 2022, 16:34 Als je zou moeten kiezen tussen de Mignon XL en de Mignon Single Dose, welke zou dan de voorkeur hebben?
Ik vind de XL eigenlijk wat mooier qua looks (ben niet zo’n fan van het hout) dan de SD, maar wil eigenlijk wel gaan single dosen, dus dan lijkt de Single Dose de logische kandidaat. Maar ik lees ook dat de XL best goed is in SD en je kunt er leuke accessoires voor aanschaffen tbv single dosing….
Ik heb net de SD hopper gekregen voor op de XL. Ik vond de XL al prima voor single dosen. Krijg er op 0.1 g uit wat ik er in doe. Exchange zal ~0.5 g (vlgs Eureka zelf; Van Pommeren heeft dacht ik 0.7 g max gemeten) zijn maar op een dosis van zeg 17 g verwaarloosbaar. Ik zal eens kijken wat de Blowup doet maar ben daar niet zo'n fan van. Gebruikte ik met Giota ook niet. De schuine hoek van de SD zal het verschil niet maken. Die max 0.7 g retentie komt door de tralie.

Voordeel van XL vind ik de timers en dat je ook bij bezoek wat bonen in de hopper kan doen en snel door kan.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

68
Zo de SD hopper en Blow-up zijn aangekomen.

De hopper past goed, het metalen schuifje is fantastisch gepolijst maar zeker niet scherp. De blaasbalg doet het, maar je moet wel een paar keer enthousiast pompen.

Die blaasbalg vind ik niks toevoegen. Ik pompte er de eerste keer 0.7 gram uit. Dat is op een dosering van zeg 15-18 gram afhankelijk van je machine en basket minder dan 5%. Dat proef ik in ieder geval niet. Nadeel is dat je de blaasbalg dan ook elke keer moet gebruiken. En op het einde blaas je vooral fines er uit. Zonder blaasbalg krijg ik er op 0.1 gram uit wat ik er in doe, maar dan dus ca 0.7 gram exchange. Zal natuurlijk ook nog een beetje afhangen van de koffie, branding, weer en fijnheid.

De hopper zelf heeft een volume van ca 45 gram. Dus ook handig om deze per sessie vol te gooien en de timere te gebruiken.

En dan de looks? Echt fraai vind ik het niet. De rubberen blaasbalg is lelijk en zonder wat iel. De vierkante standaard hopper staat hem mooier.

69
Dank bvds. Twijfelde zelf ook al een tijdje.

Paar vragen:
- Is de workflow nu ook verbeterd t.o.v. de vierkante hopper? Ik SD nu ook af en toe, en doe dan gewoon 18.2g erin, open het zwarte schuifje, start de maler (ca. 10s) en doe het zwarte schuifje weer dicht tegen popcorning. Dit gaat eigenlijk best goed.
- Heb je ook die SD mods van Etsy overwogen? Bijvoorbeeld deze of deze.

Ze zijn er inmiddels in alle soorten, maten en prijzen, maar één ding hebben ze vaak gemeen; het geheel wordt er niet mooier op.