Re: Single shot en dubbel shot zonder maalder nieuw in te stellen?

127
walter- schreef: wo 19 jan 2022, 13:16 Opvallend dat hij een ratio van ongeveer 1-4,5 brouwt of nog steeds met 7 gram koffie, 30 gram espresso maakt.
Zijn insteek is dezelfde als uw vraag in het starttopic: "how to pull a single shot and double shot without changing the grinder settings, just switching from single basket to double basket".
Lelit Bianca V2 - Niche Zero - Moccamaster KBGT - Acaia Lunar - Fellow Stagg EKG - Timemore Sculptor 064

Re: Single shot en dubbel shot zonder maalder nieuw in te stellen?

129
Naar aanleiding van dit topic ook maar eens aan het experimenteren geslagen.

Ik ben alleen, en gebruik dus altijd het single bakje, ook al weet ik dat met de double je een betere espresso maakt... Met de instellingen die ik had, kon ik een redelijk goede enkele espresso maken met de single, maar als ik dan een keer een dubbele maak (mijn zoon drinkt soms een cappuccino mee), dan loopt ie te snel door (slap).

Dus, eerst maar eens de molen fijner laten malen naar 18 gr voor een goede double. Toen die eenmaal goed stond, terug naar de single waarbij ik dus duidelijk minder koffie moet gebruiken. Dan komt inderdaad het stampen ter sprake, want dat gaat maar net vanwege het taps toelopende bakje (de standaard bakjes van Lelit (bianca)).

Uiteindelijk redelijk gelukt, al blijft de smaak altijd minder goed dan de double. Ik gebruik nu wel paar gram minder in de single, dus een mooie besparing met de toch wel dure koffie i.c.m. thuiswerken... (stuk of 5 a 6 per dag).