Keuze ‘stress’

1
Ik vind, naast goede kwaliteit, (helaas) ook de ‘looks’ van een maler ook wel erg belangrijk. Heb een relatief dure keuken en heb liever geen apparaten die mogelijk misstaan.

Ik wil dus een echte goede single dose grinder en vind het erg lastig om een keuze te maken, zeker met die lange wachttijden: Lagom P64 of Weber Key? En tsja, hoe moet je nou een weloverwogen keuze maken tussen deze twee…?

Of toch maar een Mignon Single Dose? Of een XL die je met een paar MODs als SD inzet. Veel goedkoper en heb je direct binnen als je hem koopt en kan je redelijk makkelijk doorverkopen als het toch niet bevalt. Maar wel minder mooi en waarschijnlijk ietsje minder goed dan de P64 of Weber.

Of toch gewoon over het ‘design’ thema heenstappen en gewoon een Niche Zero nemen, haha

Lastig lastig….

Re: Keuze ‘stress’

2
Nu meteen gewoon een eenvoudige XL, later een van de super-malers ernaast als het zo eens uitkomt. Dan kun je reeds beginnen met lekkere espresso (er van uitgaande dat je ook geweldig goeie bonen in huis haalt).
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

3
Met de Niche haal je een maler in huis met dikke conische 64mm schijnen, een titan grinder.

De XL is weliswaar een mooie maler die presteert maar het blijven "maar" 64mm platte schijven. De minimale diameter voor een goede maler.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

4
Vind het ook lastig om een goede maler uit te zoeken. De XL kun je prima aanschaffen, gebruiken en zonder al te veel verlies doorverkopen. Een Niche hoort natuurlijk niet thuis in een 'dure keuken' als uitstraling ook iets voor je betekent (krijg een hoog 'Princess' of ander Blokker huismerk gehalte bij de Niche).

Van een Lagom, Weber etc. is de uitstraling natuurlijk top, maar ik vraag me wel af wat de relatieve performance winst is. Een Mahlkonig E65S en de P64 hebben ook 'maar' 65mm schijven, zijn deze dan net zo goed als een XL of spelen er nog andere factoren mee (los van bouwkwaliteit en design) die de prestaties beïnvloeden?

Voor mij is dit is ook lastig te beoordelen; op internet raadt iedereen aan wat ze in de keuken hebben staan of waar andere reviewers lyrisch over zijn. Sommige merken komen niet in die verhalen voor, bijvoorbeeld Ceado en Anfim zijn in NL nauwelijks verkrijgbaar en lees je dus ook weinig over.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

6
Ypuh schreef: vr 21 jan 2022, 12:58 Een Niche hoort natuurlijk niet thuis in een 'dure keuken' als uitstraling ook iets voor je betekent (krijg een hoog 'Princess' of ander Blokker huismerk gehalte bij de Niche).
Dat is nu eens dikke zever... en op Tweakers ook al eens met een paar maal in de clinch gelegen omtrent de looks van de Niche Zero, maar ik vind hem wel passen in het interieur van mijn keuken. En niet alleen in mijn keuken maar ook in andere keukens, op regelmatige basis passeert er wel eens een foto met een Niche Zero op Instagram en daar zit allerlei soorten keukens tussen, zelfs met een LMLM er naast ;)

Lelit Bianca V2 - Niche Zero - Moccamaster KBGT - Acaia Lunar - Fellow Stagg EKG - Timemore Sculptor 064

7
RigolleM schreef:
bobbee schreef: vr 21 jan 2022, 12:44 Met de Niche haal je een maler in huis met dikke conische 68mm schijnen, een titan grinder.
Niche Zero zijn 63mm conische schijven ;)
Foutje! 63mm inderdaad.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

8
RigolleM schreef: vr 21 jan 2022, 13:50
Ypuh schreef: vr 21 jan 2022, 12:58 Een Niche hoort natuurlijk niet thuis in een 'dure keuken' als uitstraling ook iets voor je betekent (krijg een hoog 'Princess' of ander Blokker huismerk gehalte bij de Niche).
Dat is nu eens dikke zever... en op Tweakers ook al eens met een paar maal in de clinch gelegen omtrent de looks van de Niche Zero, maar ik vind hem wel passen in het interieur van mijn keuken. En niet alleen in mijn keuken maar ook in andere keukens, op regelmatige basis passeert er wel eens een foto met een Niche Zero op Instagram en daar zit allerlei soorten keukens tussen, zelfs met een LMLM er naast ;)
Voor jou gezever, maar voor mij als design liefhebber niet (helaas).
Ik zie bijv ook wel eens velgen die in mijn ogen absoluut volkome vaut zijn onder hele dure autos.
Dat maakt het dan voor mij niet direct acceptabel om deze dan ook onder mn eigen auto te plakken ;)

10
gilleko B. schreef: vr 21 jan 2022, 16:00 1 ding is mij wel duidelijk geworden. Grote schijven betekent niet dat dat altijd beter is.
Het was wel eventjes 'in de mode' om op te scheppen met 'titan' malers maar dat is allang overgewaaid.

In een super druk cafe kan een set mega grote schijven kalmpjes al het werk aan maar thuis hebben we het nooit zo zwaar.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino