ik heb qua puck prep eindelijk een doorbraak meegemaakt.
Ik had zelf een WDT tooltje gemaakt van naai naalden in een grote whisky kurk met het idee, alles waarmee je een beetje door het koffiemaalsel kan roeren zal wel goed zijn.
Vervolgens een filmpje tegen gekomen waar het belang van de dikte van de naalden besproken werden omdat te dikke naalden de koffie klontjes meer zouden wegduwen ipv breken door er doorheen te snijden nog eens wat beter na gaan denken over mijn techniek.
Bij het roeren had ik meer een beweging zoals je ook ei op zou kloppen. Dit kwam omdat als ik op dezelfde diepte door het maalsel roerde de koffie in het midden van mijn tooltje tussen de naalden klem kwam te zitten.
Na de middelste naalden verwijderd te hebben kan ik nu wel goed roeren (op één diepte in het maalsel) en krijg ik nu voor het eerst een super mooi gelijkmatige flow door de puck heen en merkbaar lekkerdere koffie.
ik had van te voren niet gedacht dat het allemaal zo nauw zou komen
Re: Distributie en puck prep
62Je ziet ook wel eens dat acupunctuur naalden gebruikt worden. Die heb je van verschillende diktes.
63Heb inmiddels een automatische piloot ontwikkeld, GBW molen poept er structureel 14 gr uit, Duomo The Eight dan 2 keer heel rustig ronddraaien, OCD levelen, tampen. Tijdens dit proces hoef ik eigenlijk niet meer na te denken, net of alles vanzelf gaat. Soort Zen. Vooral dat GBW levert daar echt een diepgaande bijdrage in. Ik zou eigenlijk niets anders meer willen, als je daar eenmaal aan gewend bent. Geeft zeer stabiel resultaat. Voor smaak vergelijk wil nog wel eens het afweeg ritueel doen met de Eureka. Maar doe dat steeds minder.
64Daar kan ik mij wel wat bij voorstellen dat GBW en het gemak daarvan!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’
65Ik zal dit clipje ook in de "Londiniums" thread plaatsen, is dus beetje dubbel maar in deze thread past-ie ook goed, doodsimpele no-prep van de puck, gewoon simpel houden:
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
66Als je een maler hebt die zonder klontjes maalt en een goede boon dan zou het in theorie moeten kunnen natuurlijk.
Maargoed zo zullen de meningen wel verdeeld blijven
Denk ook wel dat een hendel machine veel gelijkmatiger het water er doorheen drukt dan een vibrator pompje btw...
Maargoed zo zullen de meningen wel verdeeld blijven
Denk ook wel dat een hendel machine veel gelijkmatiger het water er doorheen drukt dan een vibrator pompje btw...
67Relatief simpel dan want hightech spulletjes… Zal een lekker bakje zijn geweest!fransg schreef:Ik zal dit clipje ook in de "Londiniums" thread plaatsen, is dus beetje dubbel maar in deze thread past-ie ook goed, doodsimpele no-prep van de puck, gewoon simpel houden:
68Ja deze boontjes (Ethiopië, niet te lichtgebrand) zijn erg lekker, daar kan men sowieso niks mis aan doenomeCo schreef: za 22 jan 2022, 16:58 Relatief simpel dan want hightech spulletjes… Zal een lekker bakje zijn geweest!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
69Zelf gebrand toch? Ik moest daardoor even terugdenken aan mijn eerste pogingen zelf boontjes te branden. Je hebt daarbij toen goede feedback gegeven maar door omstandigheden is het er niet meer van gekomen de leercurve verder te volgen. Ik heb nog een zakje groenen staan, gekregen van Little Roastery, een lokale brander. Moet ik toch maar eens oppakken…fransg schreef:Ja deze boontjes (Ethiopië, niet te lichtgebrand) zijn erg lekker, daar kan men sowieso niks mis aan doenomeCo schreef: za 22 jan 2022, 16:58 Relatief simpel dan want hightech spulletjes… Zal een lekker bakje zijn geweest!
70Naast een Happy Hooker (ooit in het verleden middelpunt van aandacht) hebben we nu ook de Happy Tamper. Ik dacht dat ik hem had, maar je kunt um ook kopen.
https://youtu.be/YH5O0ne8NYc
️
https://youtu.be/YH5O0ne8NYc
️