Re: De koffie drinkende muziekliefhebbers

31
Hier ook een fervent muziekliefhebber! Ik stream wel het een en ander, maar platen blijven favoriet. Ik koop er regelmatig. (Momenteel zit ik nogal in een Japanse jazz tunnel). Platenspeler van Rega via Heed pre-amp naar een Roksan versterker naar Linn speakers.
Ik heb ook nog mijn oude walkman ergens liggen. Zo'n gele van Sony.
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Eureka XL | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

32
Frup schreef:De verhalen roepen mooie herinneringen op.
Is jullie manier van luisteren ook veranderd? Ik bedoel, vroeger zette ik een LP op en luisterde daar eindeloos naar. Na afloop omdraaien en dan weer opnieuw, en weer opnieuw. Zo kende ik van de meeste LP’s alle details, ook van de minder bekende nummers, die ik dan toch uiteindelijk mooi ging vinden. Zodoende draaide ik altijd de héle LP en ging ik ook de onbekendere nummers waarderen.
Tegenwoordig is het vaak cherrypicking. Ik neig om alléén de bekende of mooiste nummers te spelen, en hup, skip, klik, weg als het niet meteen goed klinkt, naar de volgende. Dan blijven soms juweeltjes onbeluisterd, want niet de moeite genomen er écht naar te luisteren. Misschien gewoon een kwestie van tijd nemen om te luisteren. Net als dat ik de tijd en zorgvuldigheid betracht om een lekkere koffie te bereiden.
Het idee van een heel album luisteren verdwijnt langzaamaan. Mijn kinderen voegen eigenlijk alleen losse tracks aan hun bibliotheek toe.
Ik zet nog wel het hele album in de bibliotheek. En als ik ik maar 1 of 2 nummers leuk vind, verdwijnt het hele album in de prullenbak. Vroeger kocht ik ook alleen cd’s als ze me van a tot z aanspraken. De sfeer moest goed zijn, de stem moest aanspreken, dat soort dingen.

Er komt nog steeds veel nieuwe muziek tot me, inmiddels ook via mijn kinderen. Daar geniet ik van. Ik kom daardoor alleen niet meer zo vaak toe aan mijn met zorg samengestelde bibliotheek!!

Ik zet maar eens een muziekje op. Ik lees net dat Frans weer wat moois voorschotelt….

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

34
fransg schreef:
Frup schreef: vr 28 jan 2022, 09:01 De verhalen roepen mooie herinneringen op.
Is jullie manier van luisteren ook veranderd? Ik bedoel, vroeger zette ik een LP op en luisterde daar eindeloos naar.
Ja dat is voorbij, helaas. Er is domweg veel te veel moois om naar te luisteren.

Soms kom ik iets tegen dat ik héél erg mooi vind en dan moet ik dat ergens noteren omdat ik het anders nooit meer terug kan vinden en in de onvoorstelbare hoeveelheid muziek ook nooit meer toevallig voorbij zal horen komen.

Op de ochtend van mijn hartinfarct, alweer ruim tien jaar geleden, lag ik was verbaasd en verdwaasd op een zitzak, me traag afvragend waarom ik met alle macht niet goed wakker kon worden, toen ik práchtige muziek hoorde. Ik ben met moeite opgestaan en heb de titel genoteerd, Multi Don Kulti. Een paar dagen later toen ik weer uit het ziekenhuis thuis kwam heb ik het luid opgezet, met de ramen wijd open, mij zeer rijk en dankbaar voelend dat ik leefde ;-)

En ik zie nu pas dat er ook een live uitvoering is!

Ik zet hem in de afspeellijst!

Nog steeds dankbaar neem ik aan?

35
we tigers schreef:Hier ook een fervent muziekliefhebber! Ik stream wel het een en ander, maar platen blijven favoriet. Ik koop er regelmatig. (Momenteel zit ik nogal in een Japanse jazz tunnel). Platenspeler van Rega via Heed pre-amp naar een Roksan versterker naar Linn speakers.
Ik heb ook nog mijn oude walkman ergens liggen. Zo'n gele van Sony.
Haha, de sports Walkman toch? Waterdicht!!

Mooie spullen trouwens! Heb vaak op mp naar Linn spulletjes zitten kijken. Onder andere Linn Kheilid zo uit m’n hoofd.

En dank voor die Japanse jazz. Ik heb dat album al meerdere malen geluisterd. De versie op Apple Music is een fraaie lossless uitvoering waarbij elke van mijn vier luidsprekers een ander instrument laat horen. Erg gaaf.
Wel een beetje gek, want wie zit er nou tussen de bandleden naar hun kunsten te luisteren. Maar mooi gedaan, dat wel.

37
omeCo schreef: vr 28 jan 2022, 09:15 Er komt nog steeds veel nieuwe muziek tot me, inmiddels ook via mijn kinderen. Daar geniet ik van.
Dat is het leuke inderdaad aan omgang met jongere generaties! Mijn vorige geliefde (nog steeds zeer bevriend) had een tienerdochter thuiswonend (inmiddels twintiger) en zo hoorde ik ook nieuwe muziek. En als mijn huidige geliefde zich 's ochtends douchet, föhnt, opmaakt hoor ik haar achter de deur ook meezingen met allerlei vrolijke Spaanse liedjes op haar telefoon.

Wat ik door haar ook heb leren kennen, naast het Thais koken is een mooi en ontroerend lied. Een meisje zingt haar verre geliefde toe. Hij is in de grote stad ver van de rijstvelden gaan werken en ze vraagt hem wanneer hij weer eens terugkeert naar het dorp en of hij dan ook háár weer bezoekt, maakt niet uit hoe laat in de nacht. Ze vraagt of hij wil uitkijken in de stad met al die verleidingen daar en of hij ook mooie spulletjes mee wil nemen daarvandaan. Liefst een mooie blouse. Natuurlijk begrijpt ze dat hij ook mooie dingen mee zal brengen voor zijn vrouw maar liefst niet mooier dan de blouse voor haar ;-)

Het is een bekend Thais lied, bijna iedereen kan het zo meezingen en op talentenshows is het een succesnummer, ook voor kinderen:

Die met de kinderen is bijna nog mooier, vooral omdat opa en oma in het publiek zo enthousiast meezingen en het tweede meisje, dat er eerst zo timide bij staat, de kroon spant zodra ze gaat zingen. Een van de juryleden is meteen al door het dolle heen.

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

40
fransg schreef:
omeCo schreef: vr 28 jan 2022, 09:40 Gisteren gevonden op een afspeellijst ‘audiophile‘ van een Apple Music gebruiker:

https://youtu.be/4CuJqtNdcJU
Mooi! Ik ben Yosi Horikawa nu aan het draaien via TIDAL. Dat zal op de koptelefoon tijdens een wandeling 's nachts ook heel goed klinken.
Prachtig. De kracht van de herhaling. Philips Glass en Thomas Newman hebben vanuit dat idioom ook mooie dingen gecomponeerd.

De titel staat mij erg aan, tis geen 020 maar 010
Afbeelding
. Prachtig dat er gebruik wordt gemaakt van o.a. niet instrumentale geluiden.

Afbeelding