3 a 4 DH is mooi voor een espressomachine.
Een DVA kost ongeveer €75,- + €20,- voor wat slangen en fittingen. De 5 liter is voldoende voor thuisgebruik en lekker compact ten opzichte van de 8 liter welke je meestal tegenkomt.
Re: Advies waterfilter
12Bij ons in Drenthe is de waterhardheid ongeveer 6DH. Wij hebben een paar jaar geleden een waterontharder geplaatst. DH is nu 3. Ik ontkalk de waterkoker nu om de 3 á 4 weken. Daarvoor bijna om de week.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.
13Voor schoonheid van water of gezondhrid hoef je geen waterfilter tr plaatsen. Dat is inderdaad onzin. Maar voor de hardheid wel als je er een espressomachine op aansluit. DH6 is dan echt te hoog. Of je moet je machine elk jaar weg willen brengen voor een beurt.
Een DVA kost je inderdaad niet zoveel en voorkomt veel problemen.
Een DVA kost je inderdaad niet zoveel en voorkomt veel problemen.
Thuis: Londinium 1P * Weber HG-1
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58
14Niet in heel Drenthe. Bij mij is het 7,2 dH.Dirk Jan schreef:Bij ons in Drenthe is de waterhardheid ongeveer 6DH. Wij hebben een paar jaar geleden een waterontharder geplaatst. DH is nu 3. Ik ontkalk de waterkoker nu om de 3 á 4 weken. Daarvoor bijna om de week.
Zie hier om op postcode te zoeken:
https://wmd.nl/drinkwater/waterhardheid/
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’
15Ik ben zelf uiteindelijk voor een Brita Purity Finest gegaan. Bevalt prima. Wel met een kop met instelbare bypass. Kan ik, als ik dat wil, altijd nog eens overgaan op bijvoorbeeld het Quell systeem.
Lelit Bianca | Sculptor 078s | G-iota | Clever Dripper | Timemore C2
16Veel antwoorden! Wat mooi! Dan ga ik wat voorbereidingen treffen. Mijn plan is om een aansluiting in een pilaar in de keuken te maken waar ongeveer de machine moet komen te staan. Zo voorkom ik dat ik door een nieuw keukenblad moet boren. Dank jullie voor de antwoorden.
Dan wordt de volgende worsteling: welke nieuwe machine op de plek van mijn BZ10. Ik wil een betere controle over de temperatuur krijgen en wat meer head space. Liefst geen aanraakscherm ofzo. Het schiet nu nog alle kanten op. De lever-community spreekt me wel aan om deel van uit te maken Tegelijkertijd vond ik de specificaties van de La Spaziale S1 Dream ook interessant of toch maar de Bianca. We gaan het zien. Ergens probeer ik wel een E61 te vermijden. In mijn hoofd zit toch dat er teveel marketing rondom deze groep zit. Maar goed, off-topic. Eerst maar een wateraansluiting realiseren.
Dan wordt de volgende worsteling: welke nieuwe machine op de plek van mijn BZ10. Ik wil een betere controle over de temperatuur krijgen en wat meer head space. Liefst geen aanraakscherm ofzo. Het schiet nu nog alle kanten op. De lever-community spreekt me wel aan om deel van uit te maken Tegelijkertijd vond ik de specificaties van de La Spaziale S1 Dream ook interessant of toch maar de Bianca. We gaan het zien. Ergens probeer ik wel een E61 te vermijden. In mijn hoofd zit toch dat er teveel marketing rondom deze groep zit. Maar goed, off-topic. Eerst maar een wateraansluiting realiseren.
17Nog even een aanvullende vraag over de vaste wateraansluiting / afvoer. Binnenkort wordt de keuken geplaatst dus dit is de kans voor een aansluiting. Deze wil ik in de muur hebben, zo'n 5 cm boven het aanrechtblad. De afvoer ernaast. Wat voor aansluiting moet daar komen? Een wasmachinekraan voor de aanvoer? En voor de afvoer? Zou iemand eens een foto willen posten? Als het kan ook met (DVA) filtersysteem. Dat zou me erg helpen voor de beeldvorming!
18Meestal een wasmachinekraan (3/4”). Maar je kan ook een kleinere plaatsen. Meestal zijn de aansluitslangen 3/8”.
Qua afvoer is bijna alles wel goed. Het is bij mij 40mm, maar 32mm zou ook voldoende moeten zijn denk ik. Zoveel gaat er niet doorheen.
Qua afvoer is bijna alles wel goed. Het is bij mij 40mm, maar 32mm zou ook voldoende moeten zijn denk ik. Zoveel gaat er niet doorheen.
Thuis: Londinium 1P * Weber HG-1
19Na bijna een jaar verder te zijn met het Brita purity Finest filter moet ik deze binnenkort gaan vervangen. Hoewel het gebruiksgemak van dit filter top is en ik er verder geen klagen over heb blijf ik toch ook wel nieuwsgiering naar het Quell ST filter van Brita. Daarnaast is deze ook beschikbaar in een kleinere filter (de C50), wat goedkoper en ruimtebesparender is.
Nadeel van het Quell ST systeem is natuurlijk het risico op corrossief water. Nu heb ik me er wel enigszins in verdiept. De hardheidheid van het water zit hier op 9dh. De KH kan ik echter nergens terugvinden (heb zelf nog niet getest). Naar ik begrepen heb is de KH waarde belangrijk voor de alkaliteit van het water. Onderstaande overzicht heb ik via het waterbedrijf:
Ik vraag me onder andere wel af of het terugbrengen van de hardheid naar 3 - 3,5 DH toch nog enige kalkafzet oplevert die op langere termijn toch aandacht vraagt in de espressomachine. De Purity Finest is een sodium wisselaar welke geen kalkafzet meer achterlaat.
Zijn er specifieke testkits die aanbevolen worden om de totale hardheid en de alkaliteit te meten?
Nadeel van het Quell ST systeem is natuurlijk het risico op corrossief water. Nu heb ik me er wel enigszins in verdiept. De hardheidheid van het water zit hier op 9dh. De KH kan ik echter nergens terugvinden (heb zelf nog niet getest). Naar ik begrepen heb is de KH waarde belangrijk voor de alkaliteit van het water. Onderstaande overzicht heb ik via het waterbedrijf:
Ik vraag me onder andere wel af of het terugbrengen van de hardheid naar 3 - 3,5 DH toch nog enige kalkafzet oplevert die op langere termijn toch aandacht vraagt in de espressomachine. De Purity Finest is een sodium wisselaar welke geen kalkafzet meer achterlaat.
Zijn er specifieke testkits die aanbevolen worden om de totale hardheid en de alkaliteit te meten?
20Een update van mijn kant. Na mezelf wat verder verdiept te hebben in mijn water thuis en water in het algemeen heb ik een testsetje gehaald bij de lokale vijverwinkel. Het water hier bedroeg:
9 - 9.5 DH GH
8.5 - 9 DH KH
7 - 7.5 PH
Met deze waarden een Brita Quell ST cartridge besteld met het idee dat alle waarden dan mooi met elkaar naar beneden zouden zakken. De Quell ST denkt daar echter anders over
Na de cartridge aangesloten te hebben op de kop met instelbare bypass en de bypass ingesteld te hebben op de (door Brita) aanbevolen 50%. Deze bypass komt overeen met de hardheid in het leidingwater.
De cijfers:
4-4,5 DH GH
5,5-6 DH KH
6,5 - 7 PH
Dit leverde enige verbazing op bij mij. Ik begon met een hoger GH dan KH. Na filtratie kom ik dus uit op een lagere GH dan KH. Verrassend. Ik heb deze cijfers door de Langelier index gegooid. Met als resultaat:
Water van 95 graden = - 0,24
Water van 130 graden = + 0,18
Water van 20 graden = - 1,17
Prima in een warme boiler. Echter bij afgekoeld water is er toch wel enige sprake van corrossief water.
Daarna ook nog een bypass van 40% geprobeerd en een bypass van 60%. De cijfers.
40% bypass:
2,5 - 3 DH GH
4,5 - 5 DH KH
6 - 6.5 PH
Langelier met 40% bypass:
Water van 95 graden = - 1,04
Water van 130 graden = - 0,59
Water van 20 graden = - 2,24
Dit levert water op wat te zuur is en daarmee flink 'leaching' is.
60% bypass:
4,5 - 5 DH GH
6,5 - 7 DH KH
6.5 - 7 PH
Langelier met 60% bypass:
Water van 95 graden = + 0,3
Water van 130 graden = + 0,69
Water van 20 graden = - 0,67
Deze bypass instelling lijkt vrij veilig te zijn. Met mogelijk wat lichte kalkvorming in de stoomboiler, maar ook wat zuur als het water is afgekoeld.
Al met al toch lastiger dan ik dacht. Ik had verwacht dat de GH en KH gelijk met elkaar zouden zakken. Het nadeel is dat de test die ik gebruikt heb nauwkeurig is tot op de halve graad DH. Dat laat enige ruimte binnen de Langelier index. Ik heb zowel het hoge als lage spectrum van de bypass berekend en voor nu besloten de bypass op 60% te zetten en het water uit de filter én de machine regelmatig te testen. Indien mogelijk met een nauwkeurigere test.
9 - 9.5 DH GH
8.5 - 9 DH KH
7 - 7.5 PH
Met deze waarden een Brita Quell ST cartridge besteld met het idee dat alle waarden dan mooi met elkaar naar beneden zouden zakken. De Quell ST denkt daar echter anders over
Na de cartridge aangesloten te hebben op de kop met instelbare bypass en de bypass ingesteld te hebben op de (door Brita) aanbevolen 50%. Deze bypass komt overeen met de hardheid in het leidingwater.
De cijfers:
4-4,5 DH GH
5,5-6 DH KH
6,5 - 7 PH
Dit leverde enige verbazing op bij mij. Ik begon met een hoger GH dan KH. Na filtratie kom ik dus uit op een lagere GH dan KH. Verrassend. Ik heb deze cijfers door de Langelier index gegooid. Met als resultaat:
Water van 95 graden = - 0,24
Water van 130 graden = + 0,18
Water van 20 graden = - 1,17
Prima in een warme boiler. Echter bij afgekoeld water is er toch wel enige sprake van corrossief water.
Daarna ook nog een bypass van 40% geprobeerd en een bypass van 60%. De cijfers.
40% bypass:
2,5 - 3 DH GH
4,5 - 5 DH KH
6 - 6.5 PH
Langelier met 40% bypass:
Water van 95 graden = - 1,04
Water van 130 graden = - 0,59
Water van 20 graden = - 2,24
Dit levert water op wat te zuur is en daarmee flink 'leaching' is.
60% bypass:
4,5 - 5 DH GH
6,5 - 7 DH KH
6.5 - 7 PH
Langelier met 60% bypass:
Water van 95 graden = + 0,3
Water van 130 graden = + 0,69
Water van 20 graden = - 0,67
Deze bypass instelling lijkt vrij veilig te zijn. Met mogelijk wat lichte kalkvorming in de stoomboiler, maar ook wat zuur als het water is afgekoeld.
Al met al toch lastiger dan ik dacht. Ik had verwacht dat de GH en KH gelijk met elkaar zouden zakken. Het nadeel is dat de test die ik gebruikt heb nauwkeurig is tot op de halve graad DH. Dat laat enige ruimte binnen de Langelier index. Ik heb zowel het hoge als lage spectrum van de bypass berekend en voor nu besloten de bypass op 60% te zetten en het water uit de filter én de machine regelmatig te testen. Indien mogelijk met een nauwkeurigere test.