Hallo allemaal,
Even mezelf voorstellen: mijn koffie-zetten heeft de evolutie gemaakt van oploskoffie naar zo doorlooppotjes op een tas naar Senseo naar superautomaat naar meest recent volautomaat (Sage Barista Express die het helaas na 3 maand begeven heeft, niet te herstellen) en Aeropress.
Ik volgde in 2021 een barista cursus en meerdere Latte Art cursussen en ben er helemaal door gebeten!
Nu... Ik wil een nieuwe machine en molen kopen. Budget voor beide 2000-2500€. Hoe begin ik hieraan? Ik zet wekelijks 70-100 koffies, waarvan 90% latte/cappuccino.
Ik vermoed dat ik zeker geen single boiler vandoen heb, maar ga ik best direct voor dual boiler of zou HX/warmtewisselaar volstaan?
Waar let ik best nog op? Ik had zelf al wat opgelijst:
- geen aluminium maar roestvrij staal/koper/Messing
- best drieweg ventiel
- E61?
- beter rotatiepomp dan vibratiepomp, maar: aansluiting op de waterleiding is een no-go, het moet met reservoir zijn. Ik heb geen probleem met het waterreservoir regelmatig aanvullen.
We wonen in Gent en ik vind het belangrijk om ergens te kopen waar er ook nadien service gegeven wordt, bij voorkeur aan huis. Zelf vond ik Fixpresso terug, Limarc werd me ook aangeraden maar ik mailde hen en de "goedkoopste" die zij particulier aanbieden was ver boven mijn budget.
Ik ga woensdag bij Fixpresso (https://www.fixpresso.be/nl/shop/dual-boiler) op gesprek, hebben jullie tips wat ik zeker moet vragen?
Uit hun aanbod dacht ik aan:
Dual boiler maar allen wel met vibratiepomp:
- Profitec Pro 300
- Profitec Pro 600
- Lelit PL92 Elizabeth
Dual boiler rotatiepomp, maar ik vermoed dat ik met molen erbij dan over budget zal zitten?
- Lelit Bianca V2
Warmtewisselaar vibratiepomp:
- Profitec Pro 500
- ECM Mechanika V Slim
- Lelit Marax
Ofwel moet ik toch elders gaan en bvb naar een Rocket kijken? Of nog andere merken/modellen?
Iemand hier tips, advies naar wat ik best zoek voor ons koffiegebruik en/of ervaringen met bovenstaande modellen/merken?
Een van m'n Latte Art lesgevers kende Lelit niet echt en raadde voor Profitec, ECM of Rocket aan...
Ook qua molens tips welkom, nog helemaal geen flauw idee hoe of wat!
Alvast bedankt voor de tips, hopelijk kan ik snel weer hartjes tulpen en rosettas maken
Lieselot
Re: Hulp gezocht bij keuze nieuw apparaat/molen!
2Dat iemand met een horeca achtergrond niet van het bestaan van Lelit weet, is niet onlogisch.
In combinatie met een waterreservoir is een rotatiepomp niet per definitie beter.
Zowel Lelit als Profitec zijn er in geslaagd om hun machines met vibratiepomp zeer stil te maken.
Abdul (Fixpresso) zal u zeker als molen een Eureka Specialita of XL aanraden.
Zoals hier misschien hebt kunnen lezen zijn er hier nogal wat mensen enthousiast. Vooral omdat de molen erg stil is.
Een vergelijkbare molen van een ander merk kost veel meer en gaat vaak richting horecamolen qua formaat.
3Qua Mignon Specialita of XL sluit ik me helemaal aan. Dat is qua budget de meest efficiente/veilige optie. Het resterende budget zul je waarschijnlijk ook wel nodig hebben voor een machine die aansluit bij je wensen.
70-100 koffies waarvan vrijwel allemaal melkspecialiteiten is niet te veel, maar ook niet weinig. Een HX (Lelit, Rocket, Profitec etc.) kan deze aantallen in principe prima aan. Het grootste verschil tussen een HX en DB in mijn beleving is de temperatuurstabiliteit als je 2 of meer koppen achter elkaar wilt zetten. Voor de eerste kop mag je er vanuit gaan dat de temperatuur juist geregeld wordt door de machine (een Rocket met PID was spot-on). Doordat het stoom uit dezelfde boiler komt als het koffiewater, wordt de temperatuur ook beinvloed door het opschuimen van melk. De variatie ontstaat zodra je 2 koppen achter elkaar zet en je nog niet zeker weet of de temperatuur al hersteld is.
Uiteindelijk denk ik niet dat temperatuurstabiliteit het aller belangrijkste is, zo lang je je machine maar een beetje leert kennen (een temperatuursensor op de zetgroep helpt enorm). Met een dual boiler heb je één variabele minder, en lijkt me met 10-12 koppen per dag wel te verantwoorden. De Lelit Bianca biedt het meeste value for money (hetzelfde geldt voor de Mara-X als HX) en kost uit mijn hoofd zo'n €1.900-2.000. Een Mara-X heb je soms al onder de €1.000 maar is wel een stuk kleiner.
70-100 koffies waarvan vrijwel allemaal melkspecialiteiten is niet te veel, maar ook niet weinig. Een HX (Lelit, Rocket, Profitec etc.) kan deze aantallen in principe prima aan. Het grootste verschil tussen een HX en DB in mijn beleving is de temperatuurstabiliteit als je 2 of meer koppen achter elkaar wilt zetten. Voor de eerste kop mag je er vanuit gaan dat de temperatuur juist geregeld wordt door de machine (een Rocket met PID was spot-on). Doordat het stoom uit dezelfde boiler komt als het koffiewater, wordt de temperatuur ook beinvloed door het opschuimen van melk. De variatie ontstaat zodra je 2 koppen achter elkaar zet en je nog niet zeker weet of de temperatuur al hersteld is.
Uiteindelijk denk ik niet dat temperatuurstabiliteit het aller belangrijkste is, zo lang je je machine maar een beetje leert kennen (een temperatuursensor op de zetgroep helpt enorm). Met een dual boiler heb je één variabele minder, en lijkt me met 10-12 koppen per dag wel te verantwoorden. De Lelit Bianca biedt het meeste value for money (hetzelfde geldt voor de Mara-X als HX) en kost uit mijn hoofd zo'n €1.900-2.000. Een Mara-X heb je soms al onder de €1.000 maar is wel een stuk kleiner.
Laatst gewijzigd door Ypuh op zo 06 feb 2022, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.
4100 per week?Lieselot schreef: zo 06 feb 2022, 15:05 Hallo allemaal,
Even mezelf voorstellen: mijn koffie-zetten heeft de evolutie gemaakt van oploskoffie naar zo doorlooppotjes op een tas naar Senseo naar superautomaat naar meest recent volautomaat (Sage Barista Express die het helaas na 3 maand begeven heeft, niet te herstellen) en Aeropress.
Ik volgde in 2021 een barista cursus en meerdere Latte Art cursussen en ben er helemaal door gebeten!
Nu... Ik wil een nieuwe machine en molen kopen. Budget voor beide 2000-2500€. Hoe begin ik hieraan? Ik zet wekelijks 70-100 koffies, waarvan 90% latte/cappuccino.
Ik vermoed dat ik zeker geen single boiler vandoen heb, maar ga ik best direct voor dual boiler of zou HX/warmtewisselaar volstaan?
Waar let ik best nog op? Ik had zelf al wat opgelijst:
- geen aluminium maar roestvrij staal/koper/Messing
- best drieweg ventiel
- E61?
- beter rotatiepomp dan vibratiepomp, maar: aansluiting op de waterleiding is een no-go, het moet met reservoir zijn. Ik heb geen probleem met het waterreservoir regelmatig aanvullen.
We wonen in Gent en ik vind het belangrijk om ergens te kopen waar er ook nadien service gegeven wordt, bij voorkeur aan huis. Zelf vond ik Fixpresso terug, Limarc werd me ook aangeraden maar ik mailde hen en de "goedkoopste" die zij particulier aanbieden was ver boven mijn budget.
Ik ga woensdag bij Fixpresso (https://www.fixpresso.be/nl/shop/dual-boiler) op gesprek, hebben jullie tips wat ik zeker moet vragen?
Uit hun aanbod dacht ik aan:
Dual boiler maar allen wel met vibratiepomp:
- Profitec Pro 300
- Profitec Pro 600
- Lelit PL92 Elizabeth
Dual boiler rotatiepomp, maar ik vermoed dat ik met molen erbij dan over budget zal zitten?
- Lelit Bianca V2
Warmtewisselaar vibratiepomp:
- Profitec Pro 500
- ECM Mechanika V Slim
- Lelit Marax
Ofwel moet ik toch elders gaan en bvb naar een Rocket kijken? Of nog andere merken/modellen?
Iemand hier tips, advies naar wat ik best zoek voor ons koffiegebruik en/of ervaringen met bovenstaande modellen/merken?
Een van m'n Latte Art lesgevers kende Lelit niet echt en raadde voor Profitec, ECM of Rocket aan...
Ook qua molens tips welkom, nog helemaal geen flauw idee hoe of wat!
Alvast bedankt voor de tips, hopelijk kan ik snel weer hartjes tulpen en rosettas maken
Lieselot
5haha, ja toch wel . Ik verschoot ook wel even toen ik begon op te tellen. We zijn nochtans "maar" met twee koffiedrinkers in huis. Maar drinken elk standaard 5 per dag. Regelmatig 7-8... En er komt zeker iedere week wel iemand van vrienden/familie op de koffie, die er dan ook weer 2-3 drinken... dusja, we komen denk ik wel de 1 week op 3 aan 100...
Waarom is een rotatiepomp niet persé beter in combinatie met een waterreservoir? Daar ben je me technisch even kwijt . Maakt rotatie versus vibratiepomp niet vooral een verschil qua geluidsvolume en qua onderhoud/levensduur?HanR schreef: zo 06 feb 2022, 15:42 In combinatie met een waterreservoir is een rotatiepomp niet per definitie beter.
Abdul (Fixpresso) zal u zeker als molen een Eureka Specialita of XL aanraden.
Heb je goeie ervaringen met Abdul van Fixpresso?
Over molens heb ik me eerlijk gezegd nog maar amper in gelezen. Waar zit het verschil tussen de Specialita of de XL - buiten de grootte van de maalschijven? 480 tgo 700 euro moet er toch nog iets meer zijn qua verschil, of zie ik dat mis?Ypuh schreef: zo 06 feb 2022, 17:16 Qua Mignon Specialita of XL sluit ik me helemaal aan. Dat is qua budget de meest efficiente/veilige optie. Het resterende budget zul je waarschijnlijk ook wel nodig hebben voor een machine die aansluit bij je wensen.
Het grootste verschil tussen een HX en DB in mijn beleving is de temperatuurstabiliteit als je 2 of meer koppen achter elkaar wilt zetten. Voor de eerste kop mag je er vanuit gaan dat de temperatuur juist geregeld wordt door de machine (een Rocket met PID was spot-on). Doordat het stoom uit dezelfde boiler komt als het koffiewater, wordt de temperatuur ook beinvloed door het opschuimen van melk. De variatie ontstaat zodra je 2 koppen achter elkaar zet en je nog niet zeker weet of de temperatuur al hersteld is.
Heeft HX versus dual boiler niet ook een verschil op de levensduur/onderhoud? Of heb ik dat mis op?
Een ruwe vergelijking leverde me deze tabel op, ik zie toch nog niet overal waar de prijsverschillen vandaag komen, maar wellicht mis ik nog heel wat vergelijkingsmateriaal;
6Kan je me uitleggen waarom je de Marax als HX het meeste waar voor zn geld vindt bieden? Van de Lelit Bianca snap ik dat (rotatiepomp) enzo, maar waarom van HX de Lelit Marax en niet bvb de ECM Mechanika of de Profitec 500?Ypuh schreef: zo 06 feb 2022, 17:16 De Lelit Bianca biedt het meeste value for money (hetzelfde geldt voor de Mara-X als HX) en kost uit mijn hoofd zo'n €1.900-2.000. Een Mara-X heb je soms al onder de €1.000 maar is wel een stuk kleiner.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik vermoed dat de espresso goed krijgen me al een uitdaging lijkt zonder vooraf ingestelde hoeveelheid water (ik snap de manier en theorie erachter, maar nog nooit volledig zelf gedaan dus dat wordt uitzoekwerk en zetten en proeven). Als ik dan bij de Lelit Bianca over die hendel lees, dat lijkt me een leuk 'gadget', maar voor mijzelf dénk ik niet iets noodzakelijk.
Anderzijds vind ik de levensduur, onderhoudsvriendelijkheid, herstelbaarheid (door een hersteller weliswaar) superbelangrijk. Ik hou machines tot ze het begeven hebben én niet meer herstelbaar zijn, ik baal er super van dat m'n Sage Barista Express het zo vlug opgaf.
Zorgen Dual Boiler en / of rotatiepomp niet ook hard voor een langere levensduur?
7De Lelit MaraX is een van de beste HX machines op t moment. Wel een vibratiepomp maar Lelit is het gelukt het geluid hiervan flink te verlagen. Van waar de grote voorkeur voor rotatiepomp, deze is voornamelijk voor een vaste aansluiting en de kosten van een nieuwe pomp zijn ook niet groot.Lieselot schreef: ma 07 feb 2022, 07:01Kan je me uitleggen waarom je de Marax als HX het meeste waar voor zn geld vindt bieden? Van de Lelit Bianca snap ik dat (rotatiepomp) enzo, maar waarom van HX de Lelit Marax en niet bvb de ECM Mechanika of de Profitec 500?Ypuh schreef: zo 06 feb 2022, 17:16 De Lelit Bianca biedt het meeste value for money (hetzelfde geldt voor de Mara-X als HX) en kost uit mijn hoofd zo'n €1.900-2.000. Een Mara-X heb je soms al onder de €1.000 maar is wel een stuk kleiner.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik vermoed dat de espresso goed krijgen me al een uitdaging lijkt zonder vooraf ingestelde hoeveelheid water (ik snap de manier en theorie erachter, maar nog nooit volledig zelf gedaan dus dat wordt uitzoekwerk en zetten en proeven). Als ik dan bij de Lelit Bianca over die hendel lees, dat lijkt me een leuk 'gadget', maar voor mijzelf dénk ik niet iets noodzakelijk.
Anderzijds vind ik de levensduur, onderhoudsvriendelijkheid, herstelbaarheid (door een hersteller weliswaar) superbelangrijk. Ik hou machines tot ze het begeven hebben én niet meer herstelbaar zijn, ik baal er super van dat m'n Sage Barista Express het zo vlug opgaf.
Zorgen Dual Boiler en / of rotatiepomp niet ook hard voor een langere levensduur?
Als ik ook lees dat gebruiksgemak hoog staat is MaraX denk ik ook een hele goede. Ze hebben meerdere sensoren in de MaraX om de temp goed te krijgen zelfs bij meerdere koffies achter elkaar. Waar je bij meeste machines idd veel temp schommeling krijgt speelt dit hier veel minder mee. Ook vind ik zelf dat de stoomdruk na een koffie gezet te hebben prima is +/- 1,5 bar en kan je er goed mee opschuimen. Als je daarnaast een XL zet heb je echt een hele degelijke combi. Zelf heb ik de specialita en ben daar al erg tevreden over maar als je het budget hebt zou ik lekker in een keer voor de XL gaan! Maalt sneller/grotere schijven en nog iets stiller volgens mij.
Succes iig
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart
8Simpele machines, gebouwd met goede onderdelen, gaan het langst mee. Hoe complexer de machine, hoe meer kans op een storing. Zeker elektronica en kleppen hebben een beperkte levensduur. Het is dan fijn als vervangende onderdelen ruim beschikbaar zijn en blijven. Het gebruik van standaard onderdelen helpt daarbij.Lieselot schreef: ma 07 feb 2022, 07:01 Anderzijds vind ik de levensduur, onderhoudsvriendelijkheid, herstelbaarheid (door een hersteller weliswaar) superbelangrijk. Ik hou machines tot ze het begeven hebben én niet meer herstelbaar zijn, ik baal er super van dat m'n Sage Barista Express het zo vlug opgaf.
Een dubbele boiler of een rotatiepomp geven dus niet perse een langere levensduur. Een rotatiepomp kan bijvoorbeeld slecht tegen drooglopen, en daarom zie je ze weinig met een waterbak. Vibratiepompjes zijn in ruime mate overal verkrijgbaar en tegenwoordig best stil. En ze schijnen ook een mooiere drukopbouw te hebben (maar dat heb ik alleen van horen zeggen). Ik heb al jaren machines zonder pomp of elektronica (op een standaard Gicar-box na).
Nadeel van dubbele boilers vind ik dat de kast vaak bomvol zit, waardoor je nergens bij kan voor onderhoud. Nu wou je dat dacht ik toch niet zelf doen, maar het kan wel weer zijn weerslag hebben in de onderhoudskosten (uurloon).
Ik ben dus zelf van goed simpel spul . Maar iedereen heeft zo zijn eigen afwegingen. Ik snap mensen ook die met een app of tablet de hele machine willen kunnen inregelen.
Thuis: Londinium 1P * Weber HG-1
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58
9mr Blanc schreef: ma 07 feb 2022, 09:01 De Lelit MaraX is een van de beste HX machines op t moment. Wel een vibratiepomp maar Lelit is het gelukt het geluid hiervan flink te verlagen. Van waar de grote voorkeur voor rotatiepomp, deze is voornamelijk voor een vaste aansluiting en de kosten van een nieuwe pomp zijn ook niet groot.
Als ik ook lees dat gebruiksgemak hoog staat is MaraX denk ik ook een hele goede. Ze hebben meerdere sensoren in de MaraX om de temp goed te krijgen zelfs bij meerdere koffies achter elkaar. Waar je bij meeste machines idd veel temp schommeling krijgt speelt dit hier veel minder mee. Ook vind ik zelf dat de stoomdruk na een koffie gezet te hebben prima is +/- 1,5 bar en kan je er goed mee opschuimen. Als je daarnaast een XL zet heb je echt een hele degelijke combi. Zelf heb ik de specialita en ben daar al erg tevreden over maar als je het budget hebt zou ik lekker in een keer voor de XL gaan! Maalt sneller/grotere schijven en nog iets stiller volgens mij.
Ochja, waarom de fixatie op rotatiepomp - geen idee eigenlijk . Beetje schrik dat goedkoop = duurkoop? Nu als rotatiepomp niet goed tegen drooglopen kan, snap ik wel dat die een pak minder nuttig is met een waterreservoir. En de beschikbaarheid van onderdelen/vervangingsmogelijkheid is inderdaad wel een pluspunt.manduca schreef: ma 07 feb 2022, 09:54 Simpele machines, gebouwd met goede onderdelen, gaan het langst mee. Hoe complexer de machine, hoe meer kans op een storing. Zeker elektronica en kleppen hebben een beperkte levensduur. Het is dan fijn als vervangende onderdelen ruim beschikbaar zijn en blijven. Het gebruik van standaard onderdelen helpt daarbij.
Een dubbele boiler of een rotatiepomp geven dus niet perse een langere levensduur. Een rotatiepomp kan bijvoorbeeld slecht tegen drooglopen, en daarom zie je ze weinig met een waterbak. Vibratiepompjes zijn in ruime mate overal verkrijgbaar en tegenwoordig best stil. En ze schijnen ook een mooiere drukopbouw te hebben (maar dat heb ik alleen van horen zeggen). Ik heb al jaren machines zonder pomp of elektronica (op een standaard Gicar-box na).
Nadeel van dubbele boilers vind ik dat de kast vaak bomvol zit, waardoor je nergens bij kan voor onderhoud. Nu wou je dat dacht ik toch niet zelf doen, maar het kan wel weer zijn weerslag hebben in de onderhoudskosten (uurloon).
Ik ben dus zelf van goed simpel spul . Maar iedereen heeft zo zijn eigen afwegingen. Ik snap mensen ook die met een app of tablet de hele machine willen kunnen inregelen.
En ik volg volledig de redenering dat minder elektronica, goede onderdelen, eenvoudigere machines langer zullen meegaan. Zelf slechte ervaringen met een 'superautomaat' vol elektronica waar je nergens aan kon binnenin voor onderhoud maar die wel veel kostte.
Een app of tablet heb ik zeker niet nodig om koffie te zetten Gebruiksgemak is een voordeel, maar ik zou er allemaal wel aan uitgeraken denk ik, zal alleen iets langer duren tegen ik er goeie espresso uitkrijg...
Hmmm ben benieuwd wat FixPresso gaat aanraden. De combi Marax-XL is alleszins goed voor m'n portemonnee, en zal sowieso al een giga-upgrade zijn t.o.v. de sage .
10In jouw situatie is dat denk ik een hele goede set up hoor! Gebruiksgemak en een hoop value for money. Tja en over de sage zijn al genoeg berichten hier op het forum dus een flinke stap ga je sowieso makenLieselot schreef: ma 07 feb 2022, 10:14 Gebruiksgemak is een voordeel, maar ik zou er allemaal wel aan uitgeraken denk ik, zal alleen iets langer duren tegen ik er goeie espresso uitkrijg...
Hmmm ben benieuwd wat FixPresso gaat aanraden. De combi Marax-XL is alleszins goed voor m'n portemonnee, en zal sowieso al een giga-upgrade zijn t.o.v. de sage .
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart