eerste ervaringen en vragen Vibiemme Domobar

1
Heb mijn Domobar nu 2 dagen.

Wat mij opvalt aan het apparaat:

1. De bovenplaat trilt als de pomp in gebruik is.
Dit ga ik oplossen met een stukje tochtstrip.

2. Als de watertank half leeg is stopt het apparaat al.
De microswitch is te ruim afgesteld, zal dit ook zelf verhelpen.

Wat betreft het maken van een goede espresso ben ik nog veel aan het oefenen.
De hoeveelheid koffie / maalgraad / uitgeoefende druk met tamper combinatie heb ik nog niet echt onder controle.

Op welke manier kan ik 7 gram het beste afmeten?

Ik merk dat er altijd vaker wat water op de puck staat.
Als ik deze afklop is deze vaak plakkerig en blijft er een deel zitten.

Tips zijn welkom :D
Vibiemme Domobar

Re: eerste ervaringen en vragen Vibiemme Domobar

3
Op HB kan je inderdaad alles vinden en ik kan je aanraden je daar eens flink in te lezen (ik had je ook al een pagina doorgegeven).

Maar voor de tussentijd:
-Ja, vibratiepompjes veroorzaken lawaai. Dempingmatten voor autospeakers schijnen ook goed te werken.
- Gun jezelf dus tijd om alles te leren, gaandeweg zal je het leren. Tampen is vooral dingen niet-doen (tegen de pf tikken enz.). Gewoon recht en flink, geen rare dingen.
- Koop een gevoelig weegschaaltje, iets anders zou ik ook niet kunnen bedenken om 7 gram af te wegen. Maar 6 gram mag ook hoor, en 9 gram ook. Maar eerlijk gezegd zou ik dat hele enkele bakje weg gooien en meteen met de dubbele beginnen. Je moet van erg goede huize komen om met een ander enkel bakje dan van La Marzocco, een goede espresso te zetten. Belangrijkste, zeker in dit stadium, is consistentie, anders weet je niet waar de verschillen vandaan komen. Ikzelf weeg niet, ik strijk het filter af, en zit daarmee op zo'n 18-19 gram (voor een dubbele).
- Zit niet in over waterige pucks, het gaat om de smaak van je koffie. Maar als je per sé droge pucks wil, zou je kunnen proberen iets meer te doseren, of iets minder fijn te malen. Maar probeer wel je doorlooptijd op 25-30 seconden te houden en zorg dat je puck niet tegen de douche aan komt.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: eerste ervaringen en vragen Vibiemme Domobar

5
Heb je ´t al geprobeerd? Zo niet, dan zal je zien dat je doorloop te snel is bij 7 gram in een dubbel filter. Een enkel filter heeft minder gaatjes dan een dubbele en is ook smaller aan de onderkant. En 7gr. in een dubbel filter zal een te platte puck geven.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder