Yoyo!
In 2017 begon mijn koffieavontuur als kersverse barista bij Anne & Max. Tot dan toe nog nooit een espresso gezet. Hier leerde ik de basis en kreeg ik een kijkje in de wondere wereld van koffie. Ik leerde van alles over doorlooptijden, schuimen, workflow etc. Vervolgens twee jaar koffie gezet bij een aantal Haagse tentjes, waarna ik de horeca uitstapte. Koffie kwam letterlijk en figuurlijk op een lager pitje (met de mokkapot als dagelijkse go-to).
Tot het moment dat ik in december 2019 een reis naar de Filipijnen maakte met een Aerorpress, V60 en oude Hario maler in mijn backpack + 3x 250 gr. bonen op zak. Op de meest idyllische eilanden heb ik verse bakkies gezet. Het zen-momentje dat tot op de dag van vandaag zo gekoesterd wordt.
Bij terugkomst op een nacht dat ik niet kon slapen zeer impulsief een Wilva Swart, Hario Buono Kettle en een nieuwe V60 decanter besteld. Vervolgens sloeg het virus toe. Binnen een maand de Swart ingeruild voor een Commandante. In najaging van het lekkerste bakkie de filter game flink uitgediept en met tal van zetmethodes gespeeld. Want dat smaakte naar meer.
Het volgende hoofdstuk: Espresso. Binnen een half jaar stond daar een Lelit Bianca met Niche Zero. De learning-curve was in het begin redelijk steep. Maar dat was slechts een kwestie van tijd. Na een periode van consistente 9-bar extracties boodt de flow control een mooie extra dimensie en meer controle bij het zetten van shots.
Dus volgde was de vraag: wat nu? Toen ontstond het idee dat ik het gehele proces zelf wilde beheersen en begrijpen. Een sprong in het diepe genomen en anti-kraak een garage gehuurd halverwege 2021, want het gevolg was de aanschaf van een Aillio Bullet (en een extra koffiehoek met een Ascaso Bar One 1GR). Dan worden de opties ineens oneindig. Een lange termijn project en wellicht het eerste zaadje om - ooit - een eigen branderij te starten.
Inmiddels Youtube uitgespeeld en verschillende boeken op de plank: World Coffee Atlas - James Hoffman, The Coffee Roasters Best Companion, Coffee Roasting - Best Practices - Scott Roa, Modulating The Flavor Profile Of Coffee - Rob Hoos, The Physics Of Filter Coffee - Jonathan Gagné, Dear Coffee Buyer - Ryan Brown en The Artisan Roaster - David Rosa. Het fascinerende is dat er altijd wel weer wat te leren valt. Een nieuwe invalshoek, techniek of gear. In mijn optiek maakt de oneindigheid en obsessieve drang om het allemaal te weten te komen en ervaren zo nice.
Waar ik meestal koffie haal: KEEN en Blommers. Andere branders die met regelmaat worden gezet: White Label, Fried Hats, Single Estate en LOT61.
Ik lees dagelijks mee op het forum en dan wilde ik weleens reageren.. maar tot op heden nog nooit voorgesteld. Dus bij deze.
Groet,
Jarrell
Huidige thuis setup.
Ps. foto van koffiehoek in de garage volgt later nog.
Re: Even voorstellen
2Kijk, dat is jezelf voorstellen! Welkom 

Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva = 2820 & een QM3000. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.
3Welkom en wat een mooie reis tot nu toe!
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
4Welkom, leuke intro! Je hebt het konijnengat zo te zien al gevonden
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.
6Mooi hoor! Welke haagse tentjes? Ik heb er heel veel ‘getest’ toen ik in Den Haag werkte.
Thuis: Londinium 1P * Weber HG-1
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58
7Thanks voor de verwelkomingen!
Tips zijn Tigershark aan de Badhuisstraat, Single Estate op de Piet Hein en Kaafi in het centrum. Allemaal het 'testen' waard.
In die twee jaar ook bij een lunchroom op de Hooikade en Bleyenberg als een van de eerste barista's. Daar hadden ze een splinternieuwe LM Strada staan en grootste plannen met bijv. een drive-trough voor de fiets. Jammer genoeg werden er over tijd veel keuzes gemaakt ten koste van de cup quality. Wordt namelijk een lastige zaak om de beste koffie van Den Haag te willen zetten als je vrijwillig gepasteuriseerde melk gaat gebruiken haha.manduca schreef: Mooi hoor! Welke haagse tentjes? Ik heb er heel veel ‘getest’ toen ik in Den Haag werkte.
Tips zijn Tigershark aan de Badhuisstraat, Single Estate op de Piet Hein en Kaafi in het centrum. Allemaal het 'testen' waard.
8Mmm, kan me ze geen van alleen herinneren
. Ons testgebied was wel CS en omstreken.
Ik werk er niet meer, dus verder testen zit er niet meer in. Onze uiteindelijke favoriete plek was Bartine op de Herengracht. Ook heerlijk eten daar trouwens.

Ik werk er niet meer, dus verder testen zit er niet meer in. Onze uiteindelijke favoriete plek was Bartine op de Herengracht. Ook heerlijk eten daar trouwens.
Thuis: Londinium 1P * Weber HG-1
9Welkom!
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!