Prijsverschillen hogere segment malers

1
Hoi allemaal,

Momenteel gebruik ik een Eureka Specialita Mignon + Expobar Brewtus (+ Flowcontrol) en ben hier vrij tevreden mee. Het eerstvolgende wat ik wil upgraden is mijn maler en ben mij aan het orienteren. Ik vind het vrij lastig om alles in perspectief te plaatsen qua de prijs-kwaliteit van het hogere segment. Wat heeft de meeste impact (ook voor light roasts) en waar moet ik op letten naast de diameter?

Hieronder een voorbeeld van mijn verwarring
Eureka Specialita 75 kost ~1150 euro met titanium maalschijven, 75mm. Als ik het goed lees worden dezelfde maalschijven gebruikt in de Victoria Arduino Mythos die 2000+ euro kost. De K30/E65s van MK zijn 65mm en deze maler kost ook stukken meer dan de Eureka. Zijn er andere factoren die voor een significant verschil zorgen? Of is het vooral de 'horeca proof' van deze malers.

Ik ben benieuwd in hoeverre deze duurdere malers een kwaliteitsverschil maken voor thuisgebruik en, stel de duurdere geven een beter resultaat, is dat proefbaar met een Expobar?

Edit: En hebben jullie bepaalde high-end malers waar ik echt naar moet kijken? En in hoeverre kunnen er problemen zijn met 2e hands malers?
Rocket R58 Cinquantotto - Timemore 64s - Commandante C40

Re: Prijsverschillen hogere segment malers

3
Thanks voor je reactie!

Single dose is niet essentieel voor mij, zolang ik maar consistent (ongeveer) dezelfde hoeveelheid koffie krijg na afstellen van de tijd. grind by weight is mooi meegenomen en snelheid ook. Mijn voorkeur gaat uit naar flat burrs.

Ik ben vooral benieuwd waar de enorme prijsverschillen ontstaan tussen grinders met dezelfde schijven/diameter en wat nog meer belangrijk is voor de kwaliteit. Voor mij is het vooral een jungle wat een grinder duurder/goedkoper maakt.

4
Bij tweedehands malers eigenlijk altijd nieuwe schijven incalculeren, zeker met horeca malers, behalve als er echt aantoonbaar en controleerbaar (net) nieuwe schijven in zitten. Verder kan er niet zo heel veel mis zijn met een tweedehands als de algehele staat gewoon goed is je ziet vaak snel of er een beetje netjes mee om is gegaan.

Wat hierboven al beschreven wordt het is een kwestie van kiezen welke functies jij belangrijk vind. Sommige merken zijn wat duurder omdat de bv. duurdere arbeid of een veel lager volume hanteren. Eureka is gewoon heel scherp met prijs kwaliteit en daardoor een makkelijke winnaar als je het vergelijkt met andere merken. Maar bijvoorbeeld de bewezen degelijkheid en de typerende pleuresherrie zijn een goede reden om voor een merk als mazzer te kiezen.

Maak een shortlist van welke fucnties je belangrijk vind, zoek de malers die daaraan voldoen en bedenk wat je er aan uit wil geven. In het hogere segment zijn er niet persé slechte aankopen en vergeet ook vooral niet wat je zelf mooi vind het staat toch maar de hele tijd een beetje prominent op je aanrecht te staan.

5
Destijds heb ik voor een Eureka maler gekozen die je zelf ook al aanhaalt.

1. Titanium vergulde Mythos schijven
2. Grote 75mm schijven
3. Maalhuis makkelijk schoon te maken door bovenste maalschijfunit simpel af te halen
4. Doordat bovenste schijf gefixeerd is geen calibratie nodig bij terugzetten schijf
5. Snelle en krachtige molen
6. Maalgraad precies en eenvoudig te verstellen aan de hand van die kenmerkende draaiknop

Als je die prijs in ogenschouw neemt en vergelijkbare molens met diezelfde eigenschappen opzoekt kom je aanmerkelijk duurder uit. Ik heb het nu over die eureka Atom 75 specialita.

6
gilleko B. schreef: vr 11 feb 2022, 13:41 Destijds heb ik voor een Eureka maler gekozen die je zelf ook al aanhaalt.

2. Grote 75mm schijven
3. Maalhuis makkelijk schoon te maken door bovenste maalschijfunit simpel af te halen
4. Doordat bovenste schijf gefixeerd is geen calibratie nodig bij terugzetten schijf
6. Maalgraad precies en eenvoudig te verstellen aan de hand van die kenmerkende draaiknop

Als je die prijs in ogenschouw neemt en vergelijkbare molens met diezelfde eigenschappen opzoekt kom je aanmerkelijk duurder uit. Ik heb het nu over die eureka Atom 75 specialita.

Afbeelding
Punt 3,4,5 en 6 heeft bijv. een Mazzer Major ook.Die schat ik hoger in.

7
cremalover schreef: vr 11 feb 2022, 15:37
gilleko B. schreef: vr 11 feb 2022, 13:41 Destijds heb ik voor een Eureka maler gekozen die je zelf ook al aanhaalt.

2. Grote 75mm schijven

Afbeelding
Punt 3,4,5 en 6 heeft bijv. een Mazzer Major ook.Die schat ik hoger in.Is wel wat duurder.En lawaaierig. :(

8
Emass schreef: do 10 feb 2022, 17:36 Wat heeft de meeste impact (ook voor light roasts) en waar moet ik op letten naast de diameter?
Het soort maalschijf heeft een grotere impact dan de grootte (als we het hebben over plat). Dus zeker voor lichte roasts, kijk je beter naar bijvoorbeeld unimodale maalschijven of de SSP brew / multipurpose op 64mm. Die gaan je meer brengen dan de 75mm Eureka schijven, ondanks dat ze kleiner zijn dan die.

9
Bedankt voor alle reacties, genoeg materiaal om over na te denken, uit te zoeken en mee aan de slag te gaan :D

Ik zag dat ze ook al 75mm SSP voor eureka hebben, die zou ik dan eventueel kunnen aanschaffen. De Mazzer Major heb ik ook even bekeken en ik denk (uit ervaring van cafés) dat die toch te luid is. Hier wordt het eerste kopje tussen 3:00 en 3:30 's ochtends gezet :lol: