Re: Groot onderhoud/revisie Bezzera Giulia

13
Er is verschil tussen rotatiepompen maar vibratiepompjes maken wel veel meer herrie.

Een grote commerciële rotatiepomp onder in je keukenkastje hoor je gewoon helemaal niet.

De 24 volt rotatiepomp in mijn Londinium maakt alweer minder geluid dan die van de eerdere modellen.

Je kunt bij verschillende forumleden thuis eens naar de pompen gaan luisteren ;-)

Maar je gebruikt de machine allereerst met het oog op de smaak van de espresso, niet om het geluid ervan ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

14
Geluid is heel erg afhankelijk van de ophanging/demping van de motor.
Bovendien is het ideaal om de pomp in de machine met flexible slangen aan de rest van de machine te koppelen.
Dit moet dan ook nog eens zoveel mogelijk spanningsvrij gebeuren.
De nylon/teflon slangetjes welke Bezzera gebruikt zijn uit dat oogpunt ook niet ideaal.
Wanneer je de waterbakhouder verwijderd, zou je misschien een eind komen met het om deze nadelen heen te werken.

15
Ik heb recent zo'n expansievat/membraan gemonteerd bij een bezerra magica uit 2013. Pompje was defect dus leek me een prima moment dit eens uit te proberen.
Montage hiervan lijkt (mij) geen invloed te hebben op het espresso resultaat. Wel aanmerkelijk stiller of beter gezegd een minder irritant geluid.
Het ding heeft ook een nadeel......Geluid van het pompje was meestal voldoende om huisgenoten te motiveren hun bezigheden te laten liggen en de keuken op te zoeken (hoezo "pavlov"??)!
Ik heb het pompje wel enigszins scheef in het frame moeten monteren voor een vloeiender verloop van de pomp afvoerslang.

En ter verdere lering en vermaak.....
De Magica had een probleem met het op druk houden van de ketel. Uiteindelijk bleek de aanvoerbuis van de pressostaat gedeeltelijk verstopt te zijn. Ontkalkt, schoongemaakt en het probleem was opgelost. Omdat ik toch bezig was verwarmingselement gedemonteerd en ontkalkt alsmede de rest van het apparaat.
Het was de eerste keer sinds 2013 dat alles ontkalkt werden. Element en ketel waren wel verkalkt maar ik vond het eigenlijk nog wel mee vallen. Wel gebruik ik structureel de antikalk filters.
Vervolgens de E61 groep schoongemaakt van nieuwe kleppen rubbers etc, voorzien, beetje smeren zo hier en daar en het voelt weer als nieuw!

Succes meg.

16
Hallo Allen,

na revisie (alle o-ringen, ventielen vervangen en gesmeerd, alle onderdelen gedemonteerd en ontkalkt) smaakt de koffie van de Giulia weer perfect.

Toch nog twee vragen:
Voor onderhoud was de koffiepuk niet zo nat als nu na onderhoud is de water druk op de koffiepuk dan te hoog?
Ik heb de pomp druk (het overdrukventiel) op 14bar staan dat geeft 11bar in het Portalfilter weer als ik de druk met een manometer meet onder in het Portalfilter, of is de druk te hoog

Tevens ben ik opzoek naar een flexibele waterslang zoals foto's 3/8f X 1/8f (of M10) van 1m lang voor vastwater aansluiting op de Magneetklep deze kan ik nergens op internet vinden.
Mijn slang is na ontkalkingsmiddel op te laten zuigen aan de binnenzijde aan het oxideren en wil deze vervangen.
Iemand een idee?

Alvast bedankt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

18
Hallo Han,

ik kan geen vacuum ventiel op mijn ketel ontdekken (zie foto's).
Is een vacuüm ventiel nodig als je veel heet water aftapt en met koud water vult dat de ketel niet implodeert?
Indien nodig kan ik die nog mee bestellen en op de loze afdichtingsdop van de ketel aansluiten.

Een overdrukventiel zie ik ook niet, of gaat de overdruk weg via de pressostaat daar zit wel een overloop slang op aan gesloten?

Ik zat gisterenavond ook te denken om de machine los neembaar te maken, dmv een koperen leiding te bevestigen aan de Magneetklep van de vibratie pomp en aan de buitenzijde van de machine dmv een koppeling.