Betrapte mezelf er op dat je alweer vrij diep in de rabbit hole zit als je screenshots uit filmpjes aan het verzamelen bent om uit te vogelen wat nou het verschil is tussen 'fiberglass reinforced plastic' en 'zinc die-cast' van de maalmechanisme behuizing van een etzJET. Op de foto's zie je al een duidelijk verschil op het horizontale gedeelte, en ook lijkt de Medium een extra behuizing om de motor te hebben waar die van de Light open is.
Het verschil tussen een Light en Medium grinders lijkt dus vooral in de gekozen materialen te zitten. Een deel daarvan is 'niet functioneel' en zal vooral met het oog op koeling zijn voor als je 20+ shots per uur wilt gaan malen (de malers slaan af als de motor boven de 75 graden komt). Naast de etzJET behuizing is ook de buitenste maalkegel van een ander materiaal, daardoor daalt de beoogde life-span van de burrset ook van 1.500-2.000 naar 700 kg. Dat lijkt het enige functionele verschil te zijn.
EtzMax Medium:
EtzMax Light:
Viel overigens ook op dat de malers sinds vorig jaar met een 275w(?) motor geleverd worden i.p.v. 185w en dat zowel de LW als MW tegenwoordig met de light/all-purpose cone afgeleverd worden. Zal er mee te maken hebben dat ze af en toe nog wel eens vastliepen als je heel licht gebrande bonen gebruikte zoals @fransg ook beschreef. Zou met de nieuwere versies niet meer mogen gebeuren dus lijkt me.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.