Re: Etzmax

101
bvds schreef: wo 23 feb 2022, 13:42 Volgens mij is voor thuis de Light de zinvolste versie. Ik zou persoonlijk gewoon voor de Timer versie gaan. GBW is leuk maar voegt voor mij niks toe als de timers nauwkeurig zijn. En zeker niet al je wilt single dosen.

Blijft een begeerlijke maler.
Heb lang naar de Lagom P64 gekeken, maar durf het toch niet aan een maler van de andere kant van de wereld te bestellen en verwacht ook dat het single dosen me met de tijd tegen gaat staan. Af en toe als ik wat verschillende boontjes uitproberen wil dan is het wel handig om te single dosen (met de Mignon XL gaat het prima), dus het zou fijn zijn als een maler het wel kan.

De Weber Key geldt hetzelfde voor; maar is nog eens €700 duurder dan de Lagom en de workflow met die tumbler, popcorn disc en beperkte ruimte etc. lijkt me allemaal maar behelpen. Het is denk ik wel de mooiste van de 4(/5) die ik hier noem.

Blijven over de Etzinger LW/MW en Mahlkonig E65S GBW. Die laatste vind ik ook wel heel gaaf, maar lijkt me echt niet voor de thuisgebruiker ontworpen. De Etzinger is een stuk eenvoudiger opgezet en dat zie je terug in het schoonmaken, eventueel vervangen van onderdelen, de rechte baan van de hopper naar portafilter, geen firmware updates of groot scherm dat vastloopt/stuk gaat etc.

De Mahlkonig lijkt me de perfecte maler voor een klein koffiebarretje waar je tijdens piekuren de ene na de ander zetten moet. Volgens mij kan de Etzmax een eind meekomen (voor de Light zeggen ze tot 50-60 dubbele espresso's per dag, de Medium het dubbele), maar schiet die net te kort voor de drukkere cafés. In mijn dromen run ik wel eens een mooi wielercafe met een eigen werkplaats en branderij, maar in de praktijk zal ik zulke aantallen nooit gaan halen :lol:.

Qua maalsel lijkt het elkaar allemaal weinig te ontlopen, dat is allemaal top (dat geldt ook voor het Light T model dus). Je praat dus enkel over workflow en hardware design/materialen. Voor fractioneel beter maalsel moet je van wat ik lees naar de 80-98mm schijven toe, maar gaan de prijzen ook weer maal 2.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

102
ach voor de drukke horeca is er altijd nog de EtzMax Plus😉

als je twijfelt aan single dosen zou ik de Lagom en Key ook lekker laten staan. persoonlijk heb ik thuis liever een Etz Light op mijn aanrecht dan een MK. vooral vanwege de retentie. de Etzinger is lekker veelzijdig: verschillende cones, hopper klein/groot of SD hopper etc.

zoals gezegd zou ik de GBW laten. dure accesoire en in potentie ook zwakke plek. en wat is het voordeel? maar goed als je GBW ziet zitten why not.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

104
De B. Cormorant schreef: wo 23 feb 2022, 15:06 Ditting 807 lab sweet? Kan ook goed single dosen
Heel eventjes naar gekeken, maar toch nog wel een pak duurder in vergelijking met de LW (ca. €3.000 om €1.900). Heb dan ook eerst een nieuw huis nodig of extra kamer. Dat geldt wel voor meer machines in die categorie (Bentwood V63, Mahlkonig EK43S etc).

Grind by weight lijkt me juist wel één van de leukere features, meer dan de lampjes bij de uitloop, portafilter detectie, variabele RPM en alle andere gekkigheid die ze tegenwoordig verzinnen. Het systeem komt van Acaia en lijkt ook wel gewoon goed te werken (Etzmax is nu ruim 4 jaar op de markt en weinig klachten). Die van Mahlkonig schijnen juist nog wel de nodige kinderziektes in te zitten die ze er met firmware upgrades uit proberen te halen waarvan de installatie ook weer niet van harte gaat. Als IT'er kom ik daar wel uit, maar liever iets wat gewoon werkt en je niet naar om hoeft te kijken. Die weegcel schijnt ook vrij eenvoudig ontworpen en vervangbaar te zijn.

Dat spreekt allemaal wel in het voordeel van Etzinger, maar je betaald er inderdaad wel €500-600 extra voor. Ik stel dan ook voor dat we de optie en prijs van een Time based model vanaf nu gewoon niet meer noemen :lol:.

106
ieder zijn ding. ik zou liever variabele rpm dan GBW hebben. maar als ik het zo lees ga jij gelukkig worden van de LW. en die 500 euro ben je na uitgaaf snel vergeten. anders loop je kans dat je achteraf denkt had ik toch maar. bovendien mag je jezelf van mij best verwennen hoor ;)
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

107
bvds schreef: wo 23 feb 2022, 17:37 ieder zijn ding. ik zou liever variabele rpm dan GBW hebben. maar als ik het zo lees ga jij gelukkig worden van de LW. en die 500 euro ben je na uitgaaf snel vergeten. anders loop je kans dat je achteraf denkt had ik toch maar. bovendien mag je jezelf van mij best verwennen hoor ;)
Potmetertje erop Bas.

109
bvds schreef: wo 23 feb 2022, 14:55 persoonlijk heb ik thuis liever een Etz Light op mijn aanrecht dan een MK. vooral vanwege de retentie. de Etzinger is lekker veelzijdig: verschillende cones, hopper klein/groot of SD hopper etc.
Staat er nu eentje te koop bij onze Oosterburen voor een redelijke prijs: https://www.kaffee-netz.de/threads/etzm ... -t.144168/

ErikvW schreef: vr 25 feb 2022, 09:00 Versalab M4 een optie?
Wel voorbij zien komen, maar die ligt wel buiten budget hoor. Een interessante kijk op hoppers hebben ze overigens.