Ik zou hier ook eens kijken:
http://www.sweetmarias.com/instructions.php" onclick="window.open(this.href);return false; het is een beetje een rommelige site, maar er staat wel veel info, ook over de Gene.
Ik geloof wel dat deze brander in Europa, met z'n 220V, wat heter wordt dan in Amerika, houd daar rekening mee. 250C instellen is echt wat te heet, denk ik.
Wat ook wordt aangeraden is om eens één roast helemaal dóór te roosteren totdat deze is verprutst. Je hebt dan alle stadia gehad, en weet beter wat te verwachten en waar op te letten. Je kan de kraks horen, maar je moet vaak wel opletten.
Ikzelf warm de Gene eerst 4 minuten voor op 140C, dan met bonen 5 minuten op op 150C. Daarna, afhankelijk van de bonen, rond 230-235C net tot in 2-de krak. Zo rond die 1-ste en 2-de krak moet je erg opletten en speel ik nog wel eens met de temperatuur.
Ik probeer tussen 1-ste en 2-de krak altijd minimaal 3 minuten te houden, op het moment dat de 2-de net is begonnen koel ik meestal de bonen buiten de machine. Alles echter afhankelijk van hoe ik de bonen gebrand wil hebben.
Bedenk je ook dat b.v. een Monsooned Malabar veel eerder zal verbranden dan een Yrgacheffe, en dus heel anders behandeld zal moeten worden.
Heb je al de onderwerpen in het roast-forum al gelezen?