Gene Cafe, eerste branding, hoe te beginnen?

1
Ik wil mijn eerste branding doen met de Gene Cafe brander.
Ik heb een en ander gelezen over brand temperaturen en tiden, actief afkoelen, e.d.

Maar hoe te beginnen? Van mijn bonen heb ik uiteraard nog geen brandtijden en temperaturen.

Hoe kan ik punt voor punt het beste te werk gaan?

Voorverwarmen mét of zonder bonen?
Welke temperaturen en tijden?
Zijn de cracks echt hoorbaar :oops:

Alle tips zijn welkom.

Peter.
Vibiemme Domobar

Re: Gene Cafe, eerste branding, hoe te beginnen?

2
Belangrijk is dat je eerst doorkrijgt "wat"je moet horen.
1e krack = een soort popcorn geluid en de bij de 2e klinkt het alsof er iets barst in de boontjes.

Je kunt b.v beginnen gewoon op 240 graden. Na zo'n 10 A 11 of 12 minuten zal de eerste zich laten horen
een minuut of drie later komt zal de tweede zich laten horen.

allemaal ook weer afhankelijk van welke bonen je wil roosteren.
Probeer goed te luisteren (en te kijken) naar wat er gebeurt. Hou vooral de kleur in de gaten.

Gewoon doen! Succes.
Laatst gewijzigd door karel op vr 12 mar 2010, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
~~.~~~~~~~~~ ~ ~ ~
~~)~~~~
~~(~~
~~))~~
. c[_]

Re: Gene Cafe, eerste branding, hoe te beginnen?

5
Ik zou hier ook eens kijken: http://www.sweetmarias.com/instructions.php" onclick="window.open(this.href);return false; het is een beetje een rommelige site, maar er staat wel veel info, ook over de Gene.
Ik geloof wel dat deze brander in Europa, met z'n 220V, wat heter wordt dan in Amerika, houd daar rekening mee. 250C instellen is echt wat te heet, denk ik.

Wat ook wordt aangeraden is om eens één roast helemaal dóór te roosteren totdat deze is verprutst. Je hebt dan alle stadia gehad, en weet beter wat te verwachten en waar op te letten. Je kan de kraks horen, maar je moet vaak wel opletten.

Ikzelf warm de Gene eerst 4 minuten voor op 140C, dan met bonen 5 minuten op op 150C. Daarna, afhankelijk van de bonen, rond 230-235C net tot in 2-de krak. Zo rond die 1-ste en 2-de krak moet je erg opletten en speel ik nog wel eens met de temperatuur.
Ik probeer tussen 1-ste en 2-de krak altijd minimaal 3 minuten te houden, op het moment dat de 2-de net is begonnen koel ik meestal de bonen buiten de machine. Alles echter afhankelijk van hoe ik de bonen gebrand wil hebben.
Bedenk je ook dat b.v. een Monsooned Malabar veel eerder zal verbranden dan een Yrgacheffe, en dus heel anders behandeld zal moeten worden.

Heb je al de onderwerpen in het roast-forum al gelezen?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Gene Cafe, eerste branding, hoe te beginnen?

6
Peter1967 schreef:dat er veel gebrandt wordt op 235 - 250 graden.
Is 140 graden dan niet te laag?
Sorry, sorry. 240 is wat ik daar bedoelde. Ik heb het aangepast.


Wat ik eigenlijk aan wilde geven is dat het goed is vanuit een bepaalde basis je weg verder te vinden.

235 - 240 is een stand waarmee je volgens mij prima wat eerste brandingen kunt doen. Als je dat
2 /3 keer gedaan hebt raak je vertrouwd met wat de bonen zoal doen tijdens een roast. Je leert naar de kracks te luisteren en vandaar kun je dan wat gefundeerder gaan expirimenteren. Als je van start af aan met allerlei variabelen begint kun je het spoor bijster raken.
~~.~~~~~~~~~ ~ ~ ~
~~)~~~~
~~(~~
~~))~~
. c[_]

Re: Gene Cafe, eerste branding, hoe te beginnen?

7
Klopt, zelf roosteren is niet moeilijk, maar wel moeilijk om het meester te worden. De importeur (Ongebrand.nl) vertelde me trouwens dat zijzelf eigenlijk nooit hoger gingen dan 235C.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Gene Cafe, eerste branding, hoe te beginnen?

9
Volgend mij kunnen sommige boontjes al verbranden als je ze in een trommel stort die 235C is en die je vervolgens niet meteen laat ronddraaien. Ik verwarm dus voor op 150C.
Mijn koffie werd vervolgens echt lekkerder door ze eerst 4-5 minuten te drogen op 150C. en pas daarna de machine op 235C te zetten.
Voor de rest klopt het denk ik wel. Let erg goed op als je boontje de 2-de krak naderen, daarna moet je echt snel handelen, want een halve minuut dóór roosteren in de 2-de krak geeft echt een heel ander resultaat.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Gene Cafe, eerste branding, hoe te beginnen?

10
Dus eerst voorverwarmen op 150 graden.
Dan trommel eruit halen, bonen in trommel, trommel terug plaatsen.
4 minuten laten lopen op 150 graden, voor het drogen van de bonen.
En dan temperatuur verhogen naar 235 graden.
De tijden van de cracks zullen dan ook later optreden door de lagere begin temperatuur.
De 4 minuten drogen én het doorverwarmen naar 235 graden zal ca minuten duren denk ik.

Is het dan 6 minuten voorverwarmen/drogen + circa 18 minuten branden?
Bonen dan zo'n 24 minuten in de trommel.
Vibiemme Domobar