Op zoek naar een complete (nieuwe) set

1
Beste koffie liefhebber,

Het is alweer een hele lange tijd dat ik voor het laatst op het forum ben geweest, maar het is nooit te laat :mrgreen:

In mijn huidige Melitta Cafeo Solo mis ik wat diepgang, alle koffies smaken ongeveer gelijk. Meestal zit de initio pittig van Fascino in het reservoir, lekkere koffie voor weinig.

Graag zou ik thuis een goede espresso willen kunnen zetten. Nu weet ik dat de volgorde van urgentie is; bonen, maler, zet apparaat. Budget ligt op +/- €1500.

Ik twijfel voor de maler tussen:
- Eureka Mignon XL
- Niche Zero

Qua machine twijfel ik tussen:
- La Pavoni profi (houten handvat :D )
- Quickmill 820
- ....
- ....

Vuistregel qua machine: aub geen bling bling zoals de meeste machines...

In principe maken we zelden melkdranken, daarvoor hebben we trouwens ook een melkschuimertje. Maar ik twijfel als noob wel aan mijn eigen skills mbt een La Pavoni.

Wie o wie kan me adviseren?

Bedankt ;)
Laatst gewijzigd door Thomox op ma 04 apr 2022, 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Op zoek naar een complete (nieuwe) set

2
Als je wilt werken met een hendel én je wilt nieuw én je bent niet persé van het glimmende spul dan zou ik je de Flair 58 aanraden, die kost rond de 600 euro. De zwarte Niche past met zijn dan (net) binnen het budget met 720 euro - aan je deur. Heb je 180 euro budget voor een afklopbak, een melkkannetje, de PuckRake en een redelijke weegschaal. Dat moet lukken.

Een altenatieve route kan zijn om een start te maken met een tweedehands set van spul waarvan je weet dat het bullet-proof is en je op termijn kan verkopen-doorschuiven als je wilt upgraden of als dit de weg toch ook niet is. Je verliest dan wat tijd maar geen of zeer weinig budget. Dan kun je kiezen voor een horeca maler zonder doser (toevallig ken ik iemand die er één verkoopt hint-hint-nudge-nudge), en als machine bijvoorbeeld een Rancilio Silvia of een Gaggia Classic. Quickmills staan ook veel te koop tweedehands maar die vind ik spuuglelijk.

Waar kan de factuur voor mijn advieskwartier heen? :twisted:
Londinium R - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

3
Zelf zou ik de Quickmill 820 niet in het rijtje zetten naast de La Pavoni. Heb 20 jaren espresso gezet met een voorloper van de 820, de Aquaviva. De stap naar de La Pavoni Europiccola was een stap naar een andere divisie. Maar, ik heb er wel lang over gedaan om een goede espresso onder de knie te krijgen met de Pavoni. Als je dat er voor over hebt, zeker een aanrader. Maar als je meerdere espresso's achter elkaar wilt zetten weet ik niet of de Pavoni een goede keuze is. Dan zou een machine als de Rancilio Silvia met PID een betere zijn.

Grappig dat je de koffie Initio Pittig noemt. Ik start de dag met de Initio Mild en weet met die boon, de Mazzer Major en de Pavoni een beste espresso te zetten.

Uiteraard kan ik alleen praten over de machines die ik ken en dat zijn er niet veel.
Over de genoemde malers kan ik niets zeggen.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

4
Ik vind het fijn dat mijn machine een flowmeter heeft dus je stelt hem 1x in druk op de knop en je kan er bij weg lopen...
Hoef je niet met de stopwatch een bakkie te zetten :mrgreen:

qua maler moet je FF bedenken of je wil gaan single dosen? Of gewoon op tijd of gewicht malen.

Om het allemaal FF wat makkelijker te maken nog. :mrgreen:

Ohja en voordat je ineens helemaal into de lattes, capus en cortados geraakt... Een dual boiler is wel echt chill met opschuimen.

beware of the upgradeitis :mrgreen:

5
ErikvW schreef: zo 03 apr 2022, 19:57 Als je wilt werken met een hendel én je wilt nieuw én je bent niet persé van het glimmende spul dan zou ik je de Flair 58 aanraden, die kost rond de 600 euro. De zwarte Niche past met zijn dan (net) binnen het budget met 720 euro - aan je deur. Heb je 180 euro budget voor een afklopbak, een melkkannetje, de PuckRake en een redelijke weegschaal. Dat moet lukken.

Een altenatieve route kan zijn om een start te maken met een tweedehands set van spul waarvan je weet dat het bullet-proof is en je op termijn kan verkopen-doorschuiven als je wilt upgraden of als dit de weg toch ook niet is. Je verliest dan wat tijd maar geen of zeer weinig budget. Dan kun je kiezen voor een horeca maler zonder doser (toevallig ken ik iemand die er één verkoopt hint-hint-nudge-nudge), en als machine bijvoorbeeld een Rancilio Silvia of een Gaggia Classic. Quickmills staan ook veel te koop tweedehands maar die vind ik spuuglelijk.

Waar kan de factuur voor mijn advieskwartier heen? :twisted:
Ha Erik,

De flair moest ik even opzoeken haha, vind het apparaat een beetje het camping gevoel geven, niet helemaal wat ik zoek. Wel leuk om eens wat anders te zien dan bling, dankjewel ;)

De tweedehands tour is me destijds met een Gaggia classic icm een Ascaso (met doser) niet goed bevallen. Kan een incidentje zijn geweest uiteraard, maar toch...

6
Dirk Jan schreef: zo 03 apr 2022, 20:10 Zelf zou ik de Quickmill 820 niet in het rijtje zetten naast de La Pavoni. Heb 20 jaren espresso gezet met een voorloper van de 820, de Aquaviva. De stap naar de La Pavoni Europiccola was een stap naar een andere divisie. Maar, ik heb er wel lang over gedaan om een goede espresso onder de knie te krijgen met de Pavoni. Als je dat er voor over hebt, zeker een aanrader. Maar als je meerdere espresso's achter elkaar wilt zetten weet ik niet of de Pavoni een goede keuze is. Dan zou een machine als de Rancilio Silvia met PID een betere zijn.

Grappig dat je de koffie Initio Pittig noemt. Ik start de dag met de Initio Mild en weet met die boon, de Mazzer Major en de Pavoni een beste espresso te zetten.

Uiteraard kan ik alleen praten over de machines die ik ken en dat zijn er niet veel.
Over de genoemde malers kan ik niets zeggen.
Ha Dirk Jan,

In principe wil ik meestal twee espresso tegelijk maken (na elkaar uiteraard :mrgreen:), is dat wel te doen? De Rancilio zou echt de perfecte kandidaat zijn, helaas vinden we die echt te lelijk voor in de keuken. Daarom past de Pavoni zo mooi... Dankjewel voor je advies :)

7
Thomox schreef: zo 03 apr 2022, 21:42 Ha Dirk Jan,

In principe wil ik meestal twee espresso tegelijk maken (na elkaar uiteraard :mrgreen:), is dat wel te doen?
Ik zou het niet weten, heb dat nog niet gedaan. Hier kunnen de Pavoni Prof mensen vast wel wat over vertellen.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

8
ArjenT5R schreef: zo 03 apr 2022, 20:39 Ik vind het fijn dat mijn machine een flowmeter heeft dus je stelt hem 1x in druk op de knop en je kan er bij weg lopen...
Hoef je niet met de stopwatch een bakkie te zetten :mrgreen:

qua maler moet je FF bedenken of je wil gaan single dosen? Of gewoon op tijd of gewicht malen.

Om het allemaal FF wat makkelijker te maken nog. :mrgreen:

Ohja en voordat je ineens helemaal into de lattes, capus en cortados geraakt... Een dual boiler is wel echt chill met opschuimen.

beware of the upgradeitis :mrgreen:
Upgradeitis is een bekend fenomeen :mrgreen:

Ik snap ook dat een flowmeter en een manometer handig kunnen zijn, maar ik denk dat die niet te vinden zijn in een apparaat van <€750... Tenzij je een goede kandidaat kent :)

Single doser of met funnel vind ik niet zo verschillend, per saldo ben je nog steeds aan het wegen. Bij de single vooraf, bij de funnel achteraf. Of ga ik hier te kort door de bocht? Een lage retentie vind ik wel belangrijk, dat was bij de Ascaso destijds echt een minpunt.

9
De Pavoni heeft een learning curve maar als je die eenmaal in de vingers hebt is het heel veel beleving en met gevoel je espresso zetten.
Of je dat leuk vindt en wilt leren weet ik niet.
Als je geen melk opschuimt kun je heel veel machines kiezen. Een classic als een vibiemme is geen bling bling vind ik, gewoon een klassiek model.

Succes met iets vinden.

Een machine met tijd gestuurde extractie is ruk. Werkt niet prettig, moet je iedere keer bijstellen icm maalgraad en dosering.

@ arjan. Een spaziale die jij hebt heeft toch geen flow meter voor het aantal ml espresso? Gaat op tijd voor zover ik weet. Klopt dat niet?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

10
En dan is er deze, hoe denk je over gebruikt maar nog binnen garantie? Deze is ook compleet, hele erge goede machine in mijn visie. Maler kun je wat van vinden. Mooi met hout en zo, wel glimmerig.

https://www.marktplaats.nl/v/witgoed-en ... offiemolen
Londinium R - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™