Na een jaar of 4-5 rust in de "koffie configuratie" momenteel op zoek een verbetering. Voorheen meer actief op TB (gebruiker Janac ) maar daar is het nu een stuk rustiger. Vandaar hier gepost.
Zo''n 6 jaar geleden gestart met een vervanger voor de Compak K10 push. Ik had al min of meer de keuze gemaakt voor een Ceado E37S maar bij toeval via een forumgenoot (ik meen Erik-xx) een nieuwe Compak (E8 of F8) gekocht.
Deze had helaas teveel retentie, nog een dunnere clump crusher gekocht maar toen Eureka kwam met de Olympus met de destijds geroemde Mythos 75mm titanium schijfjes de stap gemaakt en deze nieuw aangeschaft.
Huidige espresso machine is een LMLM op vast water met de retrofit Wifi module en een timer.
Kleine spul : Felicita arc / Alsainte leveler.
We drinken alleen espresso's geen filter. Geen donkere roasts.
Één van de favoriete bonen is de Malabar die de neiging heeft om flink te sproeien,
Gekeken naar de Kafatek Monolith, maar die vind ik naast de wachttijd te kostbaar en het bijkomende risico inzake beschikbaarheid van reserve onderdelen.
Voor een snellere workflow naar de GBW malers etzMAX en MK E65 gbw bekeken. Maar voor het gemak betaal je wel erg veel euro's. Daarnaast Alleborgh gesproken (de LMLM stond daar voor een beurtje), die hadden de Etzingers wel gehad maar volgens hen teveel problemen en uiteindelijk de hele voorraad in één keer weggedaan. De MK gbw heeft nog -teveel- software problemen (Kaffee-Nezt). "Broertje/zusje" -zonder gbw- Anfin Pratica is niet stepless (geen idee of dat in de praktijk tot problemen lijdt) en mogelijk andere schijfjes.
Verder gezien : de Mazzer Major V heeft sinds een jaar of 2 een mooiere/gemakkelijkere opbouw dan eerst waarbij je vroeger de hele draad van de krans moest afdraaien om de maalkamer te bereiken zijn het nu 4 schroeven. Ceado E37S is er ook nog steeds maar heeft exemplarisch? last van allignment problemen en zover ik kan zien behoudens de wokkel fijnafstemming -optisch m.i. niet fraai- niet echt doorontwikkeld.
Zijn er forumleden mij vooraf gegaan aan het het vervangen van hun Olympus? Of met andere met gelijkwaardige ervaringen die een advies kunnen geven? De titanium schijfjes van de Olympus hebben pas 120kg gedraaid, zien er prima uit en ik heb geen enkele technische reden om de molen te vervangen.
Kan t.b.v. een snellere de workflow en consistentie ook een Puqpress mini kopen. Of mogelijk de kwaliteit van de bonen verhogen door onze Gene Brander te upgraden naar een betere brander.
Kortom zoals zo vaak twijfel wat de beste verbeterslag is.
Re: Upgrade vanaf Eureka Olympus HS Mythos
2Altijd lastig. Maar als ik het zo lees, dan gaat de Olympus met titanium maalschijven nog een tijd lang niet het huis uit.
3Die Mythos schijven gaan als thuisgebruiker je leven lang mee. Tis een beest van een molen met nmm enorm goede prijs kwaliteit verhouding. Een stapje omhoog kom je bij de high-end molens terecht. Etzmax, Vittorio Arduino Mythos, Mahlkönig E65s(GBW), Versalab, Compak PKR etc. Ik heb um naast de Etzmax gewoon gehouden, snelle molen en makkelijk bij bezoek als ik vlug meerdere capu's moet maken zonder de instelling voor de espresso op de Etzmax te hoeven wijzigen.
️
️
5Hoi gilleko,gilleko B. schreef: ma 04 apr 2022, 10:20 Die Mythos schijven gaan als thuisgebruiker je leven lang mee. Tis een beest van een molen met nmm enorm goede prijs kwaliteit verhouding. Een stapje omhoog kom je bij de high-end molens terecht. Etzmax, Vittorio Arduino Mythos, Mahlkönig E65s(GBW), Versalab, Compak PKR etc. Ik heb um naast de Etzmax gewoon gehouden, snelle molen en makkelijk bij bezoek als ik vlug meerdere capu's moet maken zonder de instelling voor de espresso op de Etzmax te hoeven wijzigen.
️
Ik vind de etzMAX een prachtig vormgegeven molen. Enkel de bedienknopjes vind ik ten opzichte van de MK E65 een stukje minder.
Wat mij tegenhoudt is de eerder posts genoemde plastic onderplaat bij de maalschijven en de beugels om de hopper te ontgrendelen zijn zover ik kon zien zijn ook van kunststof. Bedieningspaneel en wellicht dan ook een stukje elektronica is gelijk aan de Sette 270Wi.
De gbw functie vind ik met € 700 een tikje overpriced. Bij MK E65 is het verschil € 600 maar dan krijg je er extra functie bij (digitale afstand tussen de schijven). Maar etzMAX prachtig concept zonder de uitloop. Zo te lezen zijn de enkele forum bezitters er bijzonder blij mee.
Zonder gbw functie zeker een kandidaat evenals de MK. De Mythos lijkt mij gezien de schijfbezetting geen echte upgrade. Versalab M4 is zo'n $ 3.000 en dan nog shipping en tax.
6Zeker, alleen $ 350 + shipping & tax is het voor mij een te duur experiment.
Grappig is wel dat ik dacht dat er 75mm schijven in zaten (type naam is 75E) maar de Mythos schijven zijn 74mm.
7Tja elke MM telt voor marketingprakkie schreef: ma 04 apr 2022, 22:33Zeker, alleen $ 350 + shipping & tax is het voor mij een te duur experiment.
Grappig is wel dat ik dacht dat er 75mm schijven in zaten (type naam is 75E) maar de Mythos schijven zijn 74mm.
Faema faemina, Weber Key, Lagom P100 & Mini, MK EK43S LU
8Geen idee waar je dat uithaalt HeinK , gestart met een Mazzer mini, snel gevolgd door Mazzer mini E. Daarna Compak K10 push, Compak 8 serie en momenteel de Eureka Olympus. Espresso machines : BFC junior > Izzo Alex 2 > Izzo ALex 3 PID > Izzo Alex Leva > LM Linea Mini.HeinK schreef: ma 04 apr 2022, 09:48 Altijd lastig. Maar als ik het zo lees, dan gaat de Olympus met titanium maalschijven nog een tijd lang niet het huis uit.
Alle nieuw gekocht. Er zullen zat forumleden zijn die een veel grotere lijst hebben maar om nu te zeggen dat ik erg lang met mijn apparatuur doe. Mijn vrouw denk daar in ieder geval anders over .
Ik wil nu weer een stapje maken en dat wordt telkens wat lastiger als je al een aantal stappen hebt gezet en geen ongelimiteerd budget hebt. Dagen lang ingelezen bij Koffiepraat, TB, HB, Kaffee-Netz en Youtube. Maar daarmee nog geen keuze kunnen maken.
9Ik wil het eigenlijk geen experiment noemen, want SSP schijven hebben inmiddels hun reputatie wel waargemaakt toch?
Daarnaast lijkt het me ook goedkoper dan deze maler verkopen met afschrijving en dan weer een nieuwe maler terugkopen.
Daarnaast lijkt het me ook goedkoper dan deze maler verkopen met afschrijving en dan weer een nieuwe maler terugkopen.
10De Titanium Mythos schijven waren bij aanschaf al een upgrade boven de stock schijven.Pti schreef: ma 04 apr 2022, 23:03 Ik wil het eigenlijk geen experiment noemen, want SSP schijven hebben inmiddels hun reputatie wel waargemaakt toch?
Er zijn veel reviews over SSP schijven, echter voor de Mythos is het karig en niet heel bemoedigend.
https://www.home-barista.com/grinders/d ... 76769.html
https://www.home-barista.com/grinders/e ... 30-10.html
https://www.kaffee-netz.de/threads/ssp- ... st-2003829
Originele Eureka Mythos schijven (geen idee wie ze produceert maar wellicht niet Eureka) zijn ook geen koopje.
https://www.theespressoshop.co.uk/en/Eu ... -5060.aspx
Is zeker wel goedkoper dan nu afscheid nemen van de molen