Re: Wat drink je nu?

3171
Die Panama geniet ik ook! Veel voor mezelf gebrand ervan zodat ik een paar weken lang ervan kon drinken en zo de ontwikkeling volgen. Nu nog steeds bezig met de branding van 17 maart en die gaat nog wel een paar dagen mee.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

3172
Ik geniet hier nog steeds van de kilo 'Ethiopië' die ik van de Koepoort besteld had, maar de koffie gaat hard (lees mijn post over de Giotto om te begrijpen waar ik het over heb) dus hoog tijd om wat nieuws te bestellen (even slikken over de prijzen bij Het Hoofdkwartier) 500gr 3 Afrika @ 500gr Panama Boquete [wrijft handen] woensdag branddag, dus vrijdag zullen ze wel binnen komen, precies op tijd :D

3173
Branders die ik ken hebben allen inmiddels de prijzen wel verhoogd. Geen schokkende bedragen, maar toch al snel weer €2-4 per kilo op bonen die vaak al niet heel goedkoop waren.

Na de overheersend zure Afrikaanse naturals van KEEN ben ik daar wel even klaar mee en drink nu een heerlijk zachte Santa Maria uit Colombia van Giraffe. Ik kon de bonen niet per se slecht noemen, maar vond ze erg smerig en slecht doorlopen/veel channeling. Dat ze €40 per kilo kosten en ik ze eigenlijk alleen als americano/cappuccino te drinken vond, hielp niet echt mee. Het ligt waarschijnlijk meer aan mijn smaakvoorkeuren, maar blij dat ze op zijn in ieder geval.

Begin zo langzamerhand toch een voorkeur op te bouwen voor de koffies uit zuid/midden amerika (Peru, Honduras, Colombia, Nicaragua).
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

3174
Ypuh schreef: Branders die ik ken hebben allen inmiddels de prijzen wel verhoogd. Geen schokkende bedragen, maar toch al snel weer €2-4 per kilo op bonen die vaak al niet heel goedkoop waren.

Na de overheersend zure Afrikaanse naturals van KEEN ben ik daar wel even klaar mee en drink nu een heerlijk zachte Santa Maria uit Colombia van Giraffe. Ik kon de bonen niet per se slecht noemen, maar vond ze erg smerig en slecht doorlopen/veel channeling. Dat ze €40 per kilo kosten en ik ze eigenlijk alleen als americano/cappuccino te drinken vond, hielp niet echt mee. Het ligt waarschijnlijk meer aan mijn smaakvoorkeuren, maar blij dat ze op zijn in ieder geval.

Begin zo langzamerhand toch een voorkeur op te bouwen voor de koffies uit zuid/midden amerika (Peru, Honduras, Colombia, Nicaragua).
En die 2-4€ p/kg dekt helaas eigenlijk niet eens de lading, twee weken terug weer een mailtje van de kartonnen doosjes-maker, per 1 april +16%. Transport vanuit Antwerpen naar Amstelveen, van €75,- naar €90,- en onze ventielzakken per 5000 stuks van €0,32 naar naar €0,58 per stuk! De gasprijs deze maand wéér omhoog, de containertransport nog steeds volledig verziekt en ook de prijs van verzending via PostNL zie ik binnenkort vast nog wel stijgen.... Tis een zure appel waar we allemaal doorgeen gaan, ik haalde zaterdag een pakje roomboter voor €2,00, datzelfde pakje roomboter koste vanmorgen €2,20 :shock: En geen mooi groot opvallend oranje bordje, zoals ze dat wel plaatsen wanneer ze een prijs met enkele centen verlagen "NU GOEDKOPER!"
RoosW schreef: Ik geniet hier nog steeds van de kilo 'Ethiopië' die ik van de Koepoort besteld had, maar de koffie gaat hard (lees mijn post over de Giotto om te begrijpen waar ik het over heb) dus hoog tijd om wat nieuws te bestellen (even slikken over de prijzen bij Het Hoofdkwartier) 500gr 3 Afrika @ 500gr Panama Boquete [wrijft handen] woensdag branddag, dus vrijdag zullen ze wel binnen komen, precies op tijd :D
Zou heel goed kunnen dat ie vandaag nog mee gaat, en dat komt misschien nog veel beter uit want dan heb je gelijk koffie die op dronk is ;)

3175
Ik heb de kg prijs met 5 Euro verhoogd, de paar mensen die mijn bonen gebruiken heb ergens in oktober gemeld dat het vanaf 1 jan zou gaan maar ze vonden het per direct al best, hadden intussen al her en der in de media gehoord over verhogingen.

Ze halen het meestal op in plastic dozen die ik later terug krijg dus ik heb geen kosten aan verpakking, verzending en dergelijke, dat scheelt.

De 3 familieleden die het altijd gratis krijgen hoef ik geeneens een factuur te zenden, dat scheelt ook flink in de kosten ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

3177
Ypuh schreef: ma 11 apr 2022, 11:54 Gelukkig stijgen onze salarissen mee, of is het al te laat voor 1 april grappen? :lol:
mannen die een vermogen uitgeven aan espressomachines en malers en juwelen van tampers zullen sowieso niet wakker liggen van iets duurdere boontjes ;-)

3178
Ypuh schreef: ma 11 apr 2022, 11:11 Na de overheersend zure Afrikaanse naturals van KEEN ben ik daar wel even klaar mee en drink nu een heerlijk zachte Santa Maria uit Colombia van Giraffe. Ik kon de bonen niet per se slecht noemen, maar vond ze erg smerig en slecht doorlopen/veel channeling. Dat ze €40 per kilo kosten en ik ze eigenlijk alleen als americano/cappuccino te drinken vond, hielp niet echt mee. Het ligt waarschijnlijk meer aan mijn smaakvoorkeuren, maar blij dat ze op zijn in ieder geval.
Ik was zelf ook niet weg van Keen, moeilijk, zeg maar heel moeilijk, in te stellen, en de smaken veel te woest voor mijn tere smaak pallet ;)
Nu houd ik sowieso niet van Naturals of Gefermenteerde bonen, maar deze botste wel heel erg met mijn voorkeuren.
Als je van de wat scherpere (en meer zuurtjes) koffie smaak houd is het misschien de moeite waard, maar ik heb toch echt mijn limiet bereikt bij 30,- de kilo, een paar euro, ok, daar is over te soebatten, maar meer als een paar doe ik gewoon niet meer.
De 'Law of diminishing returns' gaat ook voor koffiebonen op.
Ik beperk me dus nu maar to washed en een paar branders. Koepoort fluctueert voor mij tussen net goed en iets te donker, verschilt per batch naar het schijnt. Hoofdkwartier bevalt me (meestal) maar ja, na een paar keer wil ik weer andere dingen ;)

3179
RoosW schreef: ma 11 apr 2022, 12:02 Nu houd ik sowieso niet van Naturals of Gefermenteerde bonen, maar deze botste wel heel erg met mijn voorkeuren.
In mijn beleving moeten 'naturals' tijdens de branding niet te licht worden behandeld, niet extra in de watten gelegd. Zoals een ballerina niet ook nog anorexia moet hebben. Wat donkerder gebrand dan de meesten doen die denken dat naturals ook 'light roasted' moeten. Eerder iets aan de donkere kant, daar krijgen ze spieren van, zoals onze Hollandse marathonsensatie ook zware trail runs doet en juist dan lichtvoetig de eindstreep haalt.

3180
RoosW schreef: ma 11 apr 2022, 12:02 Ik was zelf ook niet weg van Keen, moeilijk, zeg maar heel moeilijk, in te stellen, en de smaken veel te woest voor mijn tere smaak pallet ;)
Nu houd ik sowieso niet van Naturals of Gefermenteerde bonen, maar deze botste wel heel erg met mijn voorkeuren.
Als je van de wat scherpere (en meer zuurtjes) koffie smaak houd is het misschien de moeite waard, maar ik heb toch echt mijn limiet bereikt bij 30,- de kilo, een paar euro, ok, daar is over te soebatten, maar meer als een paar doe ik gewoon niet meer.
De 'Law of diminishing returns' gaat ook voor koffiebonen op.
Ik beperk me dus nu maar to washed en een paar branders. Koepoort fluctueert voor mij tussen net goed en iets te donker, verschilt per batch naar het schijnt. Hoofdkwartier bevalt me (meestal) maar ja, na een paar keer wil ik weer andere dingen ;)
Klinkt heel herkenbaar allemaal. Naturals zijn ook niet helemaal voor mij weggelegd, maar hoeven niet per se vies te zijn. Het is denk ik ook vooral de combinatie van een zure Afrikaanse boon, wijze van verwerking én een lichte branding. Als je bij alle 3 het extreem kiest dan wordt het mij wat teveel, en als ze dan ook nog niet mooi doorlopen/slecht af te stellen zijn, dan gaat de extractie ook nog eens niet goed.

De 'Los Angeles' boon van Dutch Barista blijft voorlopig mijn favoriet. Die is ook natural (cherry dried), maar medium gebrand en is ook een boon uit Nicaragua die van zichzelf wat zoeter is. In die combinatie krijg je een zoete koffie met funky smaakje met wat body i.p.v. het zuur-fruitige van een Ethiopiër.

Koepoort ook dezelfde ervaring. Er zat één boon bij in het proefpakket die naar as smaakte. Dat verpestte het algehele beeld een beetje, maar de andere 4 waren nog steeds aan de donkere kant maar best oké. Ga daar (mede vanwege de lage prijs) wel weer eens bestellen.

Als het goed is komt er deze week weer een proefpakketje binnen van Het Hoofdkwartier en zo wisselen we wat af :).
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.