Hallo!
Ik heb na het lezen van een groot aantal topics vandaag maar eens een account aangemaakt. Na 9 jaar een Saeco Poemia machine te hebben gebruikt (eigenlijk een wonder dat hij nog steeds werkt…) is het nu toch echt tijd om iets beters te kopen. Ik gebruik tevens ESE pads, en daar wil ik dan ook meteen vanaf.
Voornamelijk drink ik espresso’s en lungo’s. Heel af en toe maak ik voor bezoekers ook wel een cappuccino, maar dat is echt incidenteel. Na het lezen van de topics ben ik tot de conclusie gekomen dat ik het beste eerst een wat goedkopere machine kan kopen en daar wat jaartjes mee oefenen/perfectioneren, alvorens voor een duurdere HX machine te gaan. Ik wil dus voor de Rancilio Silvia gaan, omdat deze een grote community kent en (indien gewenst) ik hier in de toekomst eenvoudig een PID in kan schroeven.
Nu twijfel ik alleen nog over de bonenmaler. Ik wil iets wat niet al teveel ruimte inneemt, en daarnaast ook liever niet meer dan 400 euro kost. Ik denk zelf over de Bezzera BB005, maar misschien heeft iemand een beter/ander advies
Groet,
Jeroen
Re: Silvia + welke maler
2Als het niet te groot en niet te duur mag zijn neem dan iets conisch die zijn dan nog relatief snel en niet teveel herrie... Dat vond ik de grote ergernis van onderandere de rancilio Rocky buiten dat ze je koffie verzieken maakt het ook nog eens een flinke dosis herrie en duurt het vrij lang allemaal... En dan die klonten
Ik zou zeggen een baratze sette gaat het wel doen voor je maar die zijn niet mega degelijk.
Is de fellow ode al geschikt voor espresso heden ten dage?
En anders iets zoals de mignon specialita maar ook die zijn rumoerig en traag...
Om heel eerlijk te zijn zou ik zeggen... Kijk voor de iets goedkopere gaggia classic en geef iets meer uit aan de maler.
Want uiteindelijk is het de consistentieteit (is dat een woord?) van de gemalen koffie die espresso maakt of breekt. Lees maler is belangrijker dan machine.
edit:Bezzera BB005 TM schijnt idd ook conisch te zijn en helemaal niet verkeerd. Dus proberen waard idd
Ik zou zeggen een baratze sette gaat het wel doen voor je maar die zijn niet mega degelijk.
Is de fellow ode al geschikt voor espresso heden ten dage?
En anders iets zoals de mignon specialita maar ook die zijn rumoerig en traag...
Om heel eerlijk te zijn zou ik zeggen... Kijk voor de iets goedkopere gaggia classic en geef iets meer uit aan de maler.
Want uiteindelijk is het de consistentieteit (is dat een woord?) van de gemalen koffie die espresso maakt of breekt. Lees maler is belangrijker dan machine.
edit:Bezzera BB005 TM schijnt idd ook conisch te zijn en helemaal niet verkeerd. Dus proberen waard idd
3Die Bezzera is zelfs erg goed.
Als ik het goed begrijp moet er van alles nieuw.
Wat is het budget?
Dan kunnen we iets beter adviseren.
Als ik het goed begrijp moet er van alles nieuw.
Wat is het budget?
Dan kunnen we iets beter adviseren.
4Ik wil inderdaad het liefste voor nieuw spul gaan, onder andere omdat ik te weinig kennis heb van het beoordelen van de kwaliteit van gebruikt spul. Mijn budget is zo'n 1100-1200 euro voor de machine en maler samen.
5Voor dat geld kun je natuurlijk een Eureka Mignon Specialita kopen.
Als machine een Silvia, een Quickmill of een La Pavoni Europiccola of desnoods een ascaso droom.
Voor het budget kun je tweedehands echt iets moois kopen. Voor de molen moet je geluk hebben, maar het kan.
Je bent iets duurder uit bij een goed adres, maar dan heb je garantie, goede instructie etc.
Als je bij een particulier koopt, kun je vragen of wij even mee kijken.
Als machine een Silvia, een Quickmill of een La Pavoni Europiccola of desnoods een ascaso droom.
Voor het budget kun je tweedehands echt iets moois kopen. Voor de molen moet je geluk hebben, maar het kan.
Je bent iets duurder uit bij een goed adres, maar dan heb je garantie, goede instructie etc.
Als je bij een particulier koopt, kun je vragen of wij even mee kijken.
6Hoe verhoudt de Eureka Mignon Specialita zich tegenover de Bezzera BB005 TM?
7Specialita wint hetJeroenKP schreef: do 05 mei 2022, 10:16 Hoe verhoudt de Eureka Mignon Specialita zich tegenover de Bezzera BB005 TM?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
81. Bas, we hebben je nodig.......
2. Eureka is degelijker en biedt meer gemak.
Als je echter op gewicht maalt en niet op zoiets onnauwkeurigs als een timer vertrouwt, geeft wat mij betreft het betere maalsel van de Bezzera de doorslag.
Ik heb met molens met iets mindere timer altijd alsvolgt gedaan: malen en afwegen in shotglaasje. Dat vervolgens omkeren in filterbakje. Nauwkeuriger dan een timer.
De Bezzera heeft nog een nadeel. De lengte portafilterhouder heeft een zodanige diepte ten opzichte van het bedieningsknoppen, dat dit precies goed is voor een Bezzera pf.
Voor andere merken pf moet je het bedienknopje met de hand indrukken.
De Eureka heeft geen toelichting nodig.
Gewoon instellen en gaan met die banaan.
2. Eureka is degelijker en biedt meer gemak.
Als je echter op gewicht maalt en niet op zoiets onnauwkeurigs als een timer vertrouwt, geeft wat mij betreft het betere maalsel van de Bezzera de doorslag.
Ik heb met molens met iets mindere timer altijd alsvolgt gedaan: malen en afwegen in shotglaasje. Dat vervolgens omkeren in filterbakje. Nauwkeuriger dan een timer.
De Bezzera heeft nog een nadeel. De lengte portafilterhouder heeft een zodanige diepte ten opzichte van het bedieningsknoppen, dat dit precies goed is voor een Bezzera pf.
Voor andere merken pf moet je het bedienknopje met de hand indrukken.
De Eureka heeft geen toelichting nodig.
Gewoon instellen en gaan met die banaan.
9wat ook kan:
https://link.marktplaats.nl/m1838202164
https://link.marktplaats.nl/m1838202164
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
10Ik heb eind vorig jaar de Silvia en de Eureka Mignon Specialita, ben er erg tevreden mee. Heb overigens geen ervaring met een andere Setup. Ik heb trouwens onlangs een Auber pid laten inbouwen en dat maakt het geheel wel echt compleet! Had ik achteraf meteen moeten doen of moeten kiezen voor een machine met ingebouwde pid...
Ik drink sinds ik de Silvia heb en de juiste melk (queen of dairys of arlo verse volle melk) gebruik wel veeeeel meer cappuccino!
Ik drink sinds ik de Silvia heb en de juiste melk (queen of dairys of arlo verse volle melk) gebruik wel veeeeel meer cappuccino!