Re: BZ07 met 1 cups filterbakje

11
Nauti schreef:Interresant, ik kan me niet voorstellen dat dan je dubbele dezelfde brouwsterkte heeft als je single shot.
Hmn, wellicht is dat idd zo. Maar er gaat flink meer koffie in de dubbele. Wegen heb ik echter nooit gedaan, en erg kritisch geproefd wellicht ook niet. Tot nu toe lijken de resultaten best overeen te komen. Maar ja, er bestaat ook vast iets als 'proeven wat je wilt proeven' of zo..
Bezzera BZ07 DE | Compak K3 Touch | ontwerper @ scopedesign.nl

12
Nauti schreef:Interresant, ik kan me niet voorstellen dat dan je dubbele dezelfde brouwsterkte heeft als je single shot.
Maar zou je dan zeggen dat die enkele dan sterker of juist slapper zou worden? Ik heb altijd het idee dat enkele shots "van nature" wat slapper zijn en dat je dat door die enkele LM te overvullen compenseert. Ik geloof niet dat je kan zeggen dat 1:1 (water/maalsel) precies dezelfde koffie geeft als 2:2 (of 3:3). De verhoudingen zijn wel hetzelfde, maar er zal toch een ander traject van het water zijn door het maalsel. Het is volgens mij ook de oorzaak van het verschijnsel dat enkele filters lastiger werken.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

13
Je moet een dubbel shot in één kopje niet willen vergelijken met een enkel, daar de beleving heel anders is. Je moet natuurlijk wel twee singles (dus verdelen over twee kopjes) maken met je dubbele filter. En een zo een kopje vergelijken met een echt single shot.

Daarnaast, ik overvul het diepe gedeelte, dit wilt niet zeggen dat ik dan aan het overdoseren ben. Ik gebruik namelijk precies de helft koffiemaalsel als mijn dubbele shots.
Is de 6th wave aan het voorbereiden

14
Nee, daar heb je wel een punt, er komt natuurlijk ook psychologie bij kijken.

Ik zeg ook niet dat jij je enkele LM overdoseert, maar dat dit in z'n algemeenheid vaak gebeurt (ook door mij) om dat enkele shot hetzelfde gevoel en smaak te geven als een gewoon dubbel shot (omdat de enkele wat slapper zouden zijn van nature).

Maar jij zegt dus dat een gescheiden dubbel shot (in twee enkele) hetzelfde smaakt als een enkele met ook de helft van het maalsel?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

15
Spironski schreef:Maar jij zegt dus dat een gescheiden dubbel shot (in twee enkele) hetzelfde smaakt als een enkele met ook de helft van het maalsel?
Nou, ik zeg dat de shots zoals ik ze maak vergelijkbaar zijn als mijn gescheiden dubbele shots. Ik zou zeggen, maak een eens een dubbele shot, en daarna een gescheiden dubbel shot. Ben benieuwd hoe je ervaring is, de beleving zal echt anders zijn.

Overigens, ik neig altijd naar een vrij korte esrpresso, ergens tussen espresso en ristretto in. maar dat terzijde.

16
Wacht even....

Als ik schrijf: "Maar jij zegt dus dat een gescheiden dubbel shot (in twee enkele) hetzelfde smaakt als een enkele met ook de helft van het maalsel"

bevestig jij dat toch met: "ik zeg dat de shots zoals ik ze maak vergelijkbaar zijn als mijn gescheiden dubbele shots"
...als je eerder al hebt aangegeven dat je voor je enkele inderdaad de helft van het maalsel gebruikt, toch? begrijp ik je goed?

Dat een enkele espresso een andere beleving geeft dan een dubbele geloof ik wel (ik drink nooit enkele).

17
Spironski schreef:Wacht even....

Als ik schrijf: "Maar jij zegt dus dat een gescheiden dubbel shot (in twee enkele) hetzelfde smaakt als een enkele met ook de helft van het maalsel"

bevestig jij dat toch met: "ik zeg dat de shots zoals ik ze maak vergelijkbaar zijn als mijn gescheiden dubbele shots"
Beetje taalneuken natuurlijk, maar er zit toch een miniem verschil tussen beide stellingen :) Ik sta niet in voor jouw enkele shots, alleen voor mijn eigen :)
Spironski schreef: ...als je eerder al hebt aangegeven dat je voor je enkele inderdaad de helft van het maalsel gebruikt, toch? begrijp ik je goed?

klopt

Ben benieuwd naar je bevindingen van een gescheiden dubbel shot.

18
Volgens mij is het enige verschil dan dat jij zegt dat de beide shot "vergelijkbaar" zijn waar ik het woord "hetzelfde" gebruik. Vind ik prima, bij deze: "vergelijkbaar".

Mijn ervaring is dus anders. 1:1 Is ietsje anders dan 2:2 en ook dan 3:3. Ik geloof dus niet dat de espresso altijd vergelijkbaar smaakt als je alleen maar de verhoudingen hetzelfde houdt.
Met andere woorden: een enkele smaakt niet vergelijkbaar als een dubbele gedeeld door twee of een triple gedeeld door drie (nou jaaa, we blijven het hier over koffie hebben natuurlijk ;) ).

Dit staat dus los van of een dubbele nu werkelijk anders smaakt dan een halve dubbele (wat vast een andere ervaring geeft). Ik zeg dus dat een halve dubbele anders zal smaken dan een enkele enkele, volg je het nog?

19
hetzelfde of vergelijkbaar....tja, toch wel een wereld van verschil volgens mij. maar dat terzijde. Dat was in iedergeval niet het verschil waar ik op doelde tussen beide zinnen. Volgens mij heb ik al duidelijk aangegeven waar voor mij het verschil in zat, lees maar terug. Laat ook maar, beetje nutteloos natuurlijk.

Nee, geloof zeker niet dat als je de verhoudingen koffie/water hetzelfde houdt er ook een vergelijbaar kopje uitkomt. Zijn meer factoren belangrijk natuurlijk. De extractie moet enigzins vergelijkbaar lopen. De meeste single bakjes slagen hier niet in, het LM bakje, mits je een 41tamper gebruikt en op de correcte wijze doseert slaagt hier in mijn ervaring toch wel goed in. Mijn singles zijn qua extractietijd en brouwsterkte hetzelfde als mijn dubbels, een goede indicatie lijkt mij zo.
Spironski schreef:Dit staat dus los van of een dubbele nu werkelijk anders smaakt dan een halve dubbele (wat vast een andere ervaring geeft). Ik zeg dus dat een halve dubbele anders zal smaken dan een enkele enkele, volg je het nog?

Ben blij dat je het geprobeerd hebt in iedergeval, dan is het tenminste een emperische bepaald feit. Dus jij hebt nu ook een 41mm tamper die je niet gebruikt? interesse om deze te verkopen?

20
Onze semantische perceptie loopt volgens mij niet synchroon,.... you lost me!

Wat voor deze discussie volgens mij het meest interessant is: "De meeste single bakjes slagen hier niet in, het LM bakje, mits je een 41tamper gebruikt en op de correcte wijze doseert slaagt hier in mijn ervaring toch wel goed in. Mijn singles zijn qua extractietijd en brouwsterkte hetzelfde als mijn dubbels, een goede indicatie lijkt mij zo."
...geeft dan aan dat het jou wèl lukt om met de helft van het maalsel in een enkel LM bakje vergelijkbare espresso te zetten als espresso gezet in een dubbel bakje met een dubbele hoeveelheid. Mij lukt dat alleen als ik iets meer maalsel gebruik in dat enkele LM bakje.
En is een 41mm tamper in jou ogen nu noodzakelijk als je een enkele LM met 7-8 gram gebruikt? Je zegt dat je er ervaring mee hebt en er dan een goede enkele mee krijgt, maar wil er ook ééntje kopen? Ik heb geen 41 tamper, ik overdoseer gewoon een beetje...

Let wel: het gaat mij er niet om "wie gelijk" zou hebben, ik vraag je gewoon naar jouw bevindingen.